Víme co je WSBK a víme co je to MotoGP. Najde se ovšem stále mnoho lidí, kteří nevědí jaké jsou mezi nimi rozdíly.

Zjednodušeně řečeno, MotoGP je laboratoř inovací na závodních prototypech, kdežto WSBK stroje do značné míry vycházejí ze sériových strojů, které jsou speciálně naladěné pro závodění. Jako ekvivalent automobilového závodění, MotoGP je jako Formule 1, kdežto WSBK je něco jako WTCC nebo GP série.

Pokud se stále nechytáte, lehce zabředneme do technických detailů.

Konstrukce

MotoGP a WSBK fungují na základě odlišných technických regulací, které jim nařizuje promotér a držitel komerčních práv obou šampionátů, společnost Dorna, společně s FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme). Tyto regulace jsou nastaveny tak, aby se dal udržet duch fair play. Obecně řečeno, MotoGP má volnější pravidla, aby konstruktéři měli větší volnost v inovacích, než WSBK. MotoGP má tedy povoleno mnohem více "exotických" materiálů jako je titan, slitiny magnésia nebo karbon. Proto, že tyto materiály jsou lehčí, pevnější a nevadí, že jsou dramaticky dražší.

V duchu udržení rozumných rozpočtových pravidel jsou tyto materiály ve WSBK limitovány. WSBK série je lititována i na mnoha dalších úrovních. Všechny motorky musí mít produkční sériový rám. Jsou zakázána karbonová kola, karbonové a keramické brzdové kotouče, je zakázaný titan při konstrukci kyvné vidlice, přední vidlice, řídítek, nebo čepů kol a čepu kyvné vidlice.

Minimální hmotnost

Obě dvě série mají nařízenu minimální hmotnost. U MotoGP je to 157 kilogramů, kdežto u WSBK je to 168 kilogramů. Obě dvě série ovšem používají pro dovážení stroje balastní závaží, kterými se řeší různé hmotnosti různých pilotů.

Motory

U motorů je nejvíce rozdílů. MotoGP striktně určuje maximální objem 1000 ccm, 4 válce, s maximálním vrtáním 81 mm. Maximální počet rychlostních stupňů je 6. U WSBK jsou pravidla kolem motorů mnohem benevolentnější. Předně by měly motory vycházet z produkčního typu a je velmi omezeno do nich jakkoliv zasahovat. Je ovšem povoleno používat 2V, 3V i 4V motory, v rozmezí 750 do 1000 ccm u čtyřválců a tříválců a 850-1200 ccm u dvouválců.

U obou sérií je navzájem vidět veliký rozdíl ve vývoji a v ceně strojů i jednotlivých komponentů. Pro vaši představu, jen za cenu převodovky do MotoGP byste si mohli koupit dvě kompletně celé motorky pro WSBK. Do vývoje pro MotoGP každoročně nalévají společnosti miliony dolarů.

U WSBK je vidět i v reálu veliká rozmanitost startovního pole. Máme v ní čtyřválcové řadové Hondy, Yamahy a MV Agusty, čtyřválcové Aprilie s motory do V a dvouválcové Ducati.

Elektronika

Tady se situace navzájem mění. Od roku 2016 má MotoGP standardizovanou řídící jednotku Magneti Marelli, která do značné míry srovnává výkonové laťky jednotlivých motorů. Tak jak se u WSBK intenzivně reguluje hardware, naopak v oblasti řídících jednotek a software mají inženýři zcela otevřené pole působnosti. Jediná regulace je cena, kdy nesmějí jít přes určitý rozpočtový strop.

 Budoucnost

Je potřeba zmínit, že pravidla se každým rokem trochu mění. Stačí počkat pět let a motorky budou zase zcela jiné.