Moto Morini neustále posouvá svůj vývoj směrem do adventure segmentu. Po prvotních úspěších ve střední třídě (X-cape 650/700) a dotažení projektu v té nejvyšší (X-Cape 1200), se nyní zaměřila na segment nižších objemů.

Aktuálně se v evropském registračním systému objevily dva nově připravované stroje. Obě motorky jsou si velmi blízké – sdílejí stejný rám i motor a mnoho stejných kapotážních dílů. Jedna z nich je ale jasně navržena jako enduro, s vysoko umístěným předním blatníkem a malým světlometem, který se otáčí spolu s řídítky. Druhá verze má spíše charakter adventure endura, s bočními panely plynule přecházejícími do pevné přední kapotáže, nízko umístěným předním blatníkem a vyšším plexi štítem, i když sdílí stejné světlo ve tvaru písmene „W“, které oběma strojům dodává zřetelnou rodinnou podobu.

mmoe1

Ačkoli je Moto Morini tradiční italská značka, od roku 2018 je v čínském vlastnictví pod společností Zhejiang Morini Vehicle Co. Ltd., a právě pod tímto jménem byly nové designy zaregistrovány. Skutečnost, že se objevily v evropských registrech a ne v čínských, však naznačuje, že samotná konstrukce a design se stále tvoří v Itálii. Výrazné barvy CAD ilustrací tomu sice moc nepomáhají, ale pokud je přehlédneme, tvary působí čistě a uceleně – boky, nádrž a sedlo přecházejí do plynulé linie od přední části až po zadní. Samotná nádrž je nápadně nízkoprofilová, což umožňuje, aby se sedlo protahovalo hodně dopředu ve stylu motokrosových motocyklů, díky čemuž je snadné jezdit ve stupačkách nebo posunout váhu výrazně dopředu.

mmoe2

Rám se zdá být jednoduché konstrukce z ocelových trubek, s hliníkovou kyvnou vidlicí a obrácenou (USD) přední vidlicí. Na obou brzdových kotoučích, vpředu i vzadu, jsou patrné kroužky snímačů ABS; kotouče jsou typu "wave" a brzdí je dvoupístkový plovoucí třmen vpředu a jednopístkový vzadu. Zadní centrální tlumič je uložen přes progresivní přepákování a motor je zjevně kapalinou chlazený, se dvěma vysoko umístěnými chladiči po stranách, dobře chráněnými před poškozením. A není vyloučeno, že to bude zcela identický otor Loncin, odebíraný od Loncinu.

mmoe3

Pokud se na tento motor podíváme, je nápadně povědomý motoru Kawasaki KLX300.  Zdá se, že vychází z tohoto jednoválce o objemu 292 ccm. Ještě blíže má ale k motoru vyráběnému firmou Loncin, jenž se používá v několika strojích značky Voge — například Voge 300 Rally by byla přímým soupeřem cestovní verze Morini. Jak Kawasaki, tak Loncin používají stejný vrtání 78 mm a zdvih 61,2 mm pro celkový objem 292 ccm, a není důvod se domnívat, že by tomu u Morini bylo jinak.

mmoe4

Podobně i maximální výkon Voge 300 Rally, tedy 28 koní při 8500 ot./min a 24 Nm při 7000 ot./min, je pravděpodobně dobrým vodítkem, jaký výkon lze od strojů Morini očekávat. Dá se očekávat i podobná cena, která by mohla oscilovat někde na pomezí hlavních konkurentů. Kterýi by mohlo být Voge 300 Rally a Honda CRF 300 Rally. Osobně se domníváme, že by se mohla pohybovat někde cca 120 za enduro, respektive 130 tis. Kč za adventure model.

 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

S blížící se listopadovou výstavou EICMA v Miláně je pravděpodobné, že právě tam budou nové modely Morini poprvé oficiálně představeny. Stejně jako u všech výrobků z Číny v současnosti budou jejich šance na americkém trhu silně záviset na clech, která se nepochybně stanou rozhodujícím faktorem v tom, zda budou schopny konkurovat cenou, nebo ne.