Je tomu již více než rok, co se mi dostala pod zadek skvělá Kove 800X PRO. Užil jsem si ji nadmíru a o to více jsem se těšil na více enduro zaměřený model Rally, který byl již v té době známý. K nám se dostal o rok později.
Jen pro připomenutí, stále se můžete podívat na recenzi Kove 800X PRO. Najdete v ní spoustu technických informací, které mají 800X PRO a 800X Rally společné. Už tenkrát jsem prohlásil, že tento stroj je ve své kategorii jakýsi jednorožec a model Rally to ještě více podtrhuje. Ba navíc, svým potenciálem přesahuje do další jednorožčí kategorie, ve které je osamocená trojice KTM 690 Enduro R / Husqvarna 701 Enduro / Gasgas ES 700. Proč?
Protože Kove 800X Rally váží bez benzínu pouhých 165 kilogramů. Což je o pouhých nějakých 16 kilogramů více, než zmíněná trojice. Samozřejmě v základním provedení. Pokud vezmu svou vlastní 701, připočítám přídavnou nádrž, veliký šusplech padací rámy, bástry s výztuhou, zadní plotnu, plexi a držák navigace, nebude rozdíl ani 5 kilogramů.
Nutno říci, že v Kove 800X Rally toho moc nedostanete a (ostatně jako u všech jiných motorek) vás čekají nákupy. Kryty rukou jsou povinností, přičemž Kove se tím nijak netají, protože má pro ně již v rukojetích připravené otvory. Rozhodně se hodí si koupit dozadu nosič s madly z modelu Kove 800X PRO, protože malá taštička s nářadím se hodí a také se pak motorka lépe zvedá, protože se má lépe za co chytit. Třetí vhodná věc je větší šusplech pod motorem. Ten stávající je chycen přímo na motoru. Je sice z tlusté a bytelné hliníkové slitiny, přesto je pouze na nějaké takové šudlání po šotolinkách a do těžšího terénu by se hodil rozměrnější. Tak aby lépe chránil olejový chladič na předku motoru, ale také aby byl delší, až na přepákování zadního tlumiče.
A vysypu na vás všechny drobné výtky rovnou na začátku, abychom se jich zbavili. Poslední negativní prvek je displej jako takový. Je velikým krásný, barevný, ale v zásadě je pro účely tohoto stroje k ničemu. Mnohem více bych pro Rally model uvítal malý displej z Kove 450 Rally, který by měl nad sebou prostor s hrazdičkou, kam lze upnout roadbook, či spíše nějaký univerzální navigační tablet jako Carpe Iter nebo DMD. Takhle ho není kam dát. Hrazda není. Tablet sice umí zrcadlit navigační údaje a mapu z mobilní aplikace Thinktheride, ovšem Google mapa neumí navigovat terénem (a to s Rally modelem přece chceme) a navíc každé navigování je za poplatek. Takže celkem ostře zpoplatněno, protože třeba jednorázové navigování z bodu A do bodu B stojí 9 korun.
Ale... na všechny chmury existuje lék. Ánčto je Kove 800 na trhu nějaký ten pátek, strýček Wang má pro majitele modelu 800X (a tudíž i Rally) připravenu širokou plejádu příslušenství, ve kterém najdete řešení jak většího šusplechu, tak nosiče zavazadla s madly a také menší LCD displej a nad něj fešáckou hrazdu, na kterou můžete dát pořádný rally tablet. Ve výsledku není výbava Kove 800 Rally v mnohem jiná, než u jakékoliv jiné motorky - polotovar připravený na domazlení od nového páníčka.
Ovšem se zásadním rozdílem, který páníčkovi ušetří poměrně vysoké desítky tisíc korun. A tím je podvozek. Je nanejvýš nutné zdůraznit, že podvozek Kove 800 Rally není pro zažívání Nirvány při kličkování po alpských zákrutách. Je to podvozek určený pro sportovní jízdu v terénu a ne pro nějaké žvejkání se po asfaltu. Na asfaltu významně lépe funguje cestovněji pojatá Kove 800X PRO. Model Rally je opravdu do terénu a podvozek má výrazně terénní charakteristiku. A je jedním slovem výborný. Natolik výborný, že jsem polemizoval, že ve svém továrním nastavení se velmi blíží mému kombu WP XPLOR PRO + Tractive Extreme, který mám na své Husqvarně 701. A to považme, již v základní ceně, přičemž já jsem za něj, aby mi 701 fungovala podle představ, utratil pomalu 70 tisíc káčé.
Zadní tlumič by sice snesl malinko seřízení na mou váhu (je plně nastavitelný včetně rychlé a pomalé komprese), ale ty přední teleskopy Yu-An fungují už z výroby výborně. Vizuálně vypadají podobně jako kopie Showy co jsou na lehčím modelu 450 Rally, ale interně jsou zřejmě výrazně přenastaveny. Ocení je zejména jezdci, kteří umí v terénu již trochu jezdit. A jezdí rychle, protože až s vyšším zatížením se ukazují jeho přínosy. Pokud bych se s Kove 800 Rally plazil želví rychlostí, kvality podvozku bych neocenil vůbec. Pro detailní naladění dle nálady páníčka jsou i přední teleskopy plně nastavitelné.
MODEL | VÝKON (kW/Nm) |
PODVOZEK | BRZDY | KOLA a RÁFKY | HMOTNOST bez paliva |
800 Adventure | 71kW/80Nm | YU-AN 210/200mm část. nastavitelný, předek 43mm | 2x kotouč, 2x axiální dvoupístek Hangte | 19" 1,85/17" 4,0 | 167kg |
800X Adventure | 71kW/80Nm | YU-AN 210/200mm část. nastavitelný, předek 43mm | 2x kotouč, 2x axiální dvoupístek Hangte | 21" 1,85 /18" 4,0 | 168 kg |
800X Adventure PRO | 71kW/80Nm | KYB 240/220mm předek 48mm, předek i zadek plně nastavitelný | 2x kotouč, 2x radiální čtyřpístkový monoblok TAISKO | 21" 1,85 /18" 4,0 | 168 kg |
800X RALLY | 70kw/80Nm | YU-AN 270/240mm plně nastavitelný | 1x kotouč, 1x axiální dvoupístek TAISKO | 21" 1,60 /18" 2,15 | 165 kg |
800X RALLY HYPER | 70kw/80Nm | YU-AN 270/250mm plně nastavitelný | 1x kotouč, 1x axiální dvoupístek TAISKO | 21" 1,60 /18" 2,15 | 159 kg |
Podvozkem to nekončí. Výborný dojem udělaly také CNC frézované brýle, které jsou z materiálu 6061-T6 (letecký hliník) a jsou tedy mnohem pevnější, než běžně odlévané pro cestovní motorky. A kola s ouzkými ráfky. Vpředu 1,6 palců a vzadu 2,15 znamená, že do pneumatik můžete nacpat opravdu všechno, co je na trhu k mání. Samozřejmě duše, které tam jsou již z výroby (i s haltry), ale také mousse, Traxy Systém, Tubliss, Nomousse a jakékoliv alternativy. Zadní ouzký ráfek nabízí možnost instalace jak endurových 140mm pneumatik, tak 120-milimetrových motokrosových. Opravdoví vyznavači terénu si užijí. A zase naopak - vyznavači asfaltu velmi rychle pocítí, že sériově montované haltry v pneumatikách dávají na vědomí, že tahle motorka patří zejména do terénu.
Samozřejmě, stále se jedná o dvouválcový univerzál, jehož 91 koní má potenciál spolykat tisíce silničních kilometrů. Ty si můžete užít v režimech ECO a SPORT, přičemž je vhodné tyto režimy užívat podle aktuálního terénu. V techničtějších trailech (a po městě) jsem si nastavil ECO, který je nežnější a není tak agresivní, pak jsem zase přepnul do SPORTu v místech, kde jsem potřeboval dravost motoru, nebo jsem chtěl více zábavy na okresce. Ze standardně dodaných pneumatik CST jsem byl zpočátku trochu rozladěný, ovšem poté co se na nich trochu srazily hrany, ukázaly se být rozumným kompromisem pro i trochu obtížnější terén. Samozřejmě s náležitými tlaky - měl jsem nafoukáno 1,2 vpředu a 0,8 atmosféry vzadu. Pro delší jízdu po asfaltu či na cestování je nutností ty haltry v kolech dovyvážit protizávažím, což je poměrně snadný proces. Na Kove 800X Rally ale nedáte větší kolekci zavazadel. Motorka je uvažovaná pouze do terénu, nemá stupačky spolujezdce a tím pádem má jiný podsedlový rám. A ten neumožňuje snadnou instalaci nosiče kufrů či tašek.
A do terénu by se možná hodila i menší nádrž, protože i Rally má stále rozměrnou 20-litrovou. Při jízdě ve stupačkách je to znát a na boky nádrže by se hodily nalepit nějaké gumové protiskluzové nálepky. A ty strýček Wang má také. Vetší objem nádrže zase na druhou stranu dává potenciál ukrojit přes 300 offroadových kilometrů na jedno natankování - což se v případě, že by jste toto Rallyčko chtěli opravdu použít pro nějaké ty rally závody, opravdu hodí.
V tom případě si hoďte u strýčka Wanga do košíku i větší stupačky, protože ty standardní jsou prostě standardních rozměrů a navíc s cestovním potenciálem - jsou zbytečně moc dopředu. V nabídce jsou totiž i stupačky, které jsou o 2 centimetry posunuté dozadu a to by byla teprve paráda. Poslední drobnou změnou, kterou bych udělal je o jeden zub menší přední řetězové kolečko. 200 nejezdím. Ono to s těmi pneumatikami nejde ani 150 a ocenil bych více síly na druhém kvaltu. A to menší řetězové kolečko přinese.
Suma sumárum - z Kove 800X Rally jsem nadšený. Všechny výše uvedené výtky jsou drobnosti, které se řeší veskrze na všech motocyklech, průřezem všemi značkami. Kove 800X Rally ale zůstávají zásadní technické bonusy. Výborný podvozek o zdvihu 270 a 240 milimetrů, vysoká světlá výška, nízké těžiště, výborná ovladatelnost, dravý motor. Rallyčko je určeno především pro offroad radovánky, tedy pro lidi, kteří to už trochu umí - podvozek skvěle funguje až od sportovních rychlostí.
Pro lidi, kteří s ním chtějí být víc jak 50% času v terénu. S motorkou, která je ořezaná o vše co šlo - bez kontroly trakce, bez antihopingové spojky, bez jakéhokoliv quickshifteru. Pro lidi, kteří se na ni nebojí dát ostré gumy a do Albánie si ji odvézt na vleku.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Touto optikou také stále boduje i již dříve uvedený model Kove 800X PRO. Ten má naopak více cestovnější potenciál. Ideál pro lidi, kteří na asfaltu stráví času víc jak 80% a do Albánie si rádi dojedou po ose na univerzálnějších pneumatikách.
Za zapůjčení stroje Kove 800X Rally děkujeme společnosti CARTec motor, s. r.o.
![]() |
+ Nízká hmotnost + Výborný podvozek + Ouzké ráfky pro enduro obutí + Nízké těžiště + Výborná manévrovatelnost
- Skromná základní výbava - Pro cestování terénem nepraktický displej - V displeji placená navigace |