Průlom čínských značek na trhu přináší novou kapitolu do historie motocyklového trhu. Podobnou recesi jsme už zažili v 60.-70. letech při nástupu čtyř japonských gigantů, a protože těch čínských je o dost více, je pravděpodobné, že se bilance na světovém trhu změní. I přesto tu stále máme jednoho nezpochybnitelného krále, nebo snad královnu, která si stále drží velmi významnou pozici - je jím Honda Motor Co. Ltd..

Pokud se podíváme na data, tak globální vůdčí postavení Hondy je opravdu nesporné. Za minulý rok dokázala prodat 17,6 milionů kusu motorek, což je meziroční nárůst o 4,9 % a zároveň to představuje 29,4 % z celkového objemu trhu. Jejich rekordem, ale i nadále zůstává rok 2018, kdy Honda v jediném roce překonala hranici 20 milionů prodaných kusů (motorky, skútry, mopedy).

Bohužel v pandemickém roce 2020 kvůli omezením trhů jihovýchodní Asie a Indie poklesly prodeje pod 15 milionů. Počínaje prvním čtvrtletím roku 2021 se celosvětové prodeje Hondy zase dokázaly zotavit. a v roce 2022 pak prodeje vzrostly na 17,6 milionů prodaných kusů. A to především díky zotavení trhů jihovýchodní Asie, v zemích jako je Indonésie, Malajsie, Thajsko, Filipíny a Vietnam. Zde je pak udáván nárůst oproti údajům z roku 2021 9,3 %. Indický trh pak v Hondě zaujímá 30,7 % trhu a zde byl meziroční nárůst 5,6 %.

Japonská značka má v Číně společný podnik (joint venture) s názvem Sundiro Honda, který funguje od roku 2001. I přesto, že je Čína gigantickým trhem nedokázala z něj společnost vytěžit maximum, protože nenabízela elektrické modely, které uživatelé této země požadují a tamní vláda jim navíc vytváří podporu. To si Honda samozřejmě uvědomuje a tak v loňském roce představila svůj projekt uhlíkové neutralizace a zavázala se, že od roku 2025 plánuje představit více než 10 nových elektrických modelů. Zda bude i tak schopná udržet svou pozici i mezi rychle rostoucími čínskými giganty je ale nyní ve hvězdách.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY