Výrobce airbagových systémů Autoliv představuje motocyklový airbag, který by se mohl brzy dostat do lecjakého motocyklu. Autoliv, mimo vidiny tučných zisků také doufá ke zvýšení bezpečnosti provozu motocyklů.

Je tomu již více než 110 let, kdy byl roce 1919 patentován systém, kterému dnes říkáme airbag. V automobilech se dostal do sériové produkce v roce 1973 v Chevroletu Impala, ale již v roce 1970 bylo několik druhů motocyklových airbagů testováno britskou Transport Research Laboratory. Do běžné motocyklové produkce se ovšem dostaly až v roce 2006 na palubě motocyklu Honda Goldwing. Což byl dostatečně veliký motocykl, aby se nedělalo rozdílu v nějakém tom kile navíc. A také dostatečně drahý, aby se náklady rozpustily v celkové ceně.

Přesto všechno je implementace v motocyklu dost složitá na to, aby se motocyklové airbagy nějak masivně rozšířily. Až do loňského roku, kdy Autoliv na veletrhu EICMA 2022 prezentoval systém natolik kompaktní a lehký, že by se mohl objevit v každém motocyklu. A zároveň s takovou cenou, aby ho nijak zvlášť neprodražil.

Airbag v motocyklu Honda Goldwing (2006)

Systém sestává ze senzoru, řídící jednotky, kabeláže a samozřejmě z airbagového modulu, který je možné instalovat do stísněného prostoru a který se nafoukne natolik rychle a dostatečně, aby ochránil řidiče před nárazem. Podle statistiky, kterou si nechala vypracovat Honda vyplývá, že celých 68% nehod, které vyústí ve zranění či smrt řidiče jde na přední část stroje. Na druhou stranu, zranění či smrt jezdce je z 71% způsobeno nárazem posádky do nějakého předmětu, přičemž to není automobil. Což značí, že aktuálně velmi populární airbagové vesty mají mnohem větší opodstatnění, než integrovaný airbag v motocyklu.

25% připadá na náraz do automobilu. A je potřeba brát v úvahu, že se jedná o 68% z 25% nárazů na přední část motocyklu. I tak je to pro výrobce airbagů dostatečně pádný důvod, aby mohli své systémy vyvíjet, vyrábět a nabídnout výrobcům motocyklů. Očividně to ale musí být za velmi dobrou cenu. Ta je aktuálně nyní dostatečně nízká, aby se motocyklové airbagy mohly začít masově montovat, jako standardní výbava dražších motocyklů, nebo jako příplatková výbava.

Autoliv oznamuje, že již má i prvního zákazníka. Tím by měl být koncern Piaggio, který by měl začít sériově montovat airbag do některého ze svých motocyklů či skůtrů v roce 2025.