Před 50 lety Yamaha uvedla na trh své první sériové motokrosové modely YZ. Stalo se to ve stejném roce, kdy společnost vyhrála své vůbec první mistrovství světa v motokrosu s Hakanem Anderssonem na továrním modelu YZM250. Byl to začátek nové éry tohoto sportu a během posledního půlstoletí se Yamaha etablovala jako jedna z nejinovativnějších a nejkonkurenceschopnějších značek ve třídách čtyřtaktů a dvoutaktů.

Na oslavu 50 úspěšných let od doby, kdy první modely Yamaha YZ trvale ovlivnily svět motokrosových soutěží, bude modelová řada pro rok 2024 obsahovat exkluzivní modely YZ250F, YZ450F, YZ250 a YZ125 v edici k 50. výročí. Motocykly z edice k 50. výročí se závodní bílou kapotáží, fialovými sedly, černými koly a retro stylizovanou fialovo-růžovou grafikou nabízejí každému jezdci značky Yamaha možnost stát se součástí této výjimečné události.

Barevné provedení edice k 50. výročí je inspirováno odvážným designem používaným na modelech YZ250 a YZ125 v polovině 90. let – v období, které bylo pro motokrosové stroje Yamaha přechodné. Brzy po něm totiž následoval příchod prvního čtyřtaktního modelu YZ v roce 1998 a začátek nové éry modrých barev „Yamaha Blue“ pro soutěžní modely společnosti pro terénní závody.

Nová generace motokrosového speciálu YZ250F

Model YZ250F bezpochyby prokázal, že je na všech úrovních jedním z nejkonkurenceschopnějších čtyřtaktních motokrosových motocyklů v objemové třídě 250 ccm. Nová generace modelu YZ250F má zcela nový hliníkový rám, který se osvědčil na nejnovějším modelu YZ450F. Tento nový rám je lehčí, snadněji se ovládá a poskytuje lepší zpětnou vazbu. Zcela nová kapotáž dává novému modelu YZ250F mnohem pevnější, lehčí a štíhlejší vzhled a charakter. Šířka kapotáže se zmenšila o 50 mm, což jezdci usnadňuje přenášení hmotnosti těla směrem dopředu. K vyšší pohyblivosti jezdce přispívá i nové bezešvé sedlo, které je o 6 mm užší a také mnohem plošší. Výškový rozdíl mezi přední a zadní částí se u modelu 2024 snížil o 15 mm.

Ergonomie modelu YZ250F byla jemně, zato výrazně vylepšena díky důkladným změnám geometrie jezdeckého trojúhelníku. Nové plošší sedlo je o 5 mm vyšší, zatímco stupačky jsou namontovány o 5 mm níže. Tím se dosáhlo celkového zvýšení o 10 mm, které zajišťuje flexibilnější polohu nohou. Přepracované nastavení předního a zadního tlumení nabízí lepší tlumení nárazů a trakci. Nový systém ručně nastavitelného kompresního tlumení na přední vidlici urychluje a usnadňuje nastavení odpružení.

U nového modelu YZ250F se používá nový systém řízení průtoku vzduchu s vysokou účinností. Vzduch teď vstupuje do airboxu novým zadním potrubím, kterým je vybaven i vítězný model YZ450F v soutěžních seriálech MXGP a AMA SX. Nová kompaktní kapotáž je vybavena kanály v nových bočních panelech, v rámu i v nádrži. Tyto kanály přivádějí čerstvý vzduch do nového vysokokapacitního vzduchového filtru s kulatým profilem a o 30 % vyšší kapacitou čistého vzduchu.

Zcela nový model YZ250F pro rok 2024 je vybavený novým systémem kontroly trakce, který nabízí dvě úrovně asistence i možnost úplného vypnutí. Tento systém, ovládaný nejnovější aplikací Power Tuner. Model YZ250F využívá nový systém Launch Control s funkcí „Rev limit“, která jezdci umožňuje nastavit maximální otáčky při startu v rozmezí od 6 000 do 11 000 otáček za minutu v krocích po 500 otáčkách za minutu. 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Aplikace Power Tuner od společnosti Yamaha je jedním z nejvýznamnějších počinů posledních let. Společnost byla průkopníkem bezdrátového ladění motorů a nejnovější generace systému je navržena, aby se používala ještě snadněji. Aplikace 2024 YZ250F Power Tuner nyní obsahuje možnost „Quick Tuning“ s posuvníkem, který se pohybuje od hodnoty „Plynulost“ po „Agresivita“. Jedná se o nejjednodušší a nejintuitivnější systém, jaký kdy byl u motocyklu použitý – systém je navržený pro superrychlé ladění na trati.