Bez větší pompy Aprilia ukázala své očekávané cestovní enduro Tuareg 660. Jednoduchým a čitelným designem se vrací do devadesátých let a tvar světel a předku částečně čerpá z designu Caponorda 1000. Přitom nese moderní designové DNA Aprilia.

Nečekaně na sobotu si naplánovala Aprilia prezentaci svého nejnovějšího přírůstku. Ten byl italským výrobcem avizován již na podzim roku 2019 a firma ho úspěšně držela mimo oči novinářů, až na jeden "únik" z ledna 2021. Nový Tuareg navazuje na značku, kterou Aprilia vybudovala na přelomu osmdesátých a devadesátých let. V době, kdy byl celý svět fascinován dálkovými terénními soutěžemi a každá větší značka si propagovala nějaký ten model s pouštní, či alespoň s africkou tématikou.

Aprilia Tuareg 600 Wind (1990)


U Hondy to byla Africa Twin, Yamaha měla svou Ténéré, Kawasaki Tengai, Cagiva Elefant a Aprilia model Tuareg. Všechny tyto stroje měly nádech dakarského dobrodružství, který jim v nových generacích zůstal až dodnes.

Při pohledu z boku nový Tuareg nezapře odkaz předků. Nejvíce výrazné je bílo-modré barevné zbarvení s červenými a fialovými markery. Nezapře ani litrový Caponord, ze kterého čerpá specifický kolmý tvar předních světel. Neznalý člověk by se mohl domnívat, že se dívá na Yamahu Ténéré 700, které je Tuareg až na přední světla velmi podobný. Však i Ténéré čerpala design z historických podkladů. Tuareg si vedle dobového zbarvení zachoval i stříbrnou barvu trubek přední vidlice a nepodlehl moderním černým, či zlatavým odstínům.

Nová Aprilia Tuareg má motor, který jsme si již vyzkoušeli v motocyklu Aprilia Tuono 660 a RS660. Jedná se o svého druhu unikátní paralelní dvouválec s přesazenými ojničními čepy o 270°, aby navozoval pocit véčkového dvouválce. Unikátnost spočívá v integrovaných válcích v těle motoru, čímž Aprilia účinně snížila jeho hmotnost a výšku. S nízkým olejovým managementem je tudíž posazen velmi nízko a tudíž bude mít motocykl velmi nízké těžiště. Tento motor má v základní konfiguraci výkon 100 koní při 10500 otáčkách, který byl z důvodu vyšší životnosti a nižší spotřeby seškrcen na stále velmi dobrých 80 koňských sil. O co méně má koní, o to více má krouťáku, protože ten naopak narostl na hodnotu 70 Nm. Motor je samozřejmě vodou chlazený, ale také vzduchem, protože je vybaven pomaloběžným větrákem, který bude motor ofukovat vzduchem při pomalých rychlostech. Druhý větrák je již klasický, termostatem spínaný. Standardem je šestistupňová převodovka a v příplatkové výbavě nebude u Tuaregu chybět ani obousměrný quckshifter.

Aprilia původně v prototypu slibovala klasický příhradový rám. Ten se ve finální verzi potvrdil jen částečně, proto, že se firma rozhodla využít samotný motor jako nosný prvek konstrukce. Motor byl totiž pro to konstruován a bylo by škoda mrhat přidanou hmotností. Rám je osazen nastavitelným podvozkem umožňujícím nastavení předpětí, útlumu a odskoku kol s dráhami odpružení 240 milimetrů. Tudíž o 30 milimetrů vyššími než zmíněná konkurenční Ténéré 700. A stejnými, jako má KTM 890 Adventure R. Vpředu jsou instalovány progresivní pružiny a zadní kyvná vidlice je odpružena progresivním přepákováním.

Brzdy obstaralo tradičně Brembo a jedná se vpředu o dva axiální dvoupístkové brzdové třmeny brzdící dva plovoucí kotouče. Zadní kotouč je bržděn jednopístkovým třmenem Brembo. Brzdy jsou v područí komplexního systému APRC, který mimo Enduro ABS umožňuje ABS i zcela vypnout. Brzdy brzdí kola o průměru 21 a 18", tudíž ideálního rozměru pro offroad pneumatiky. Kola jsou dráty vyplétaná s dráty do boku a jsou tudíž obuta do bezdušových pneumatik Pirelli Rally.

Když už jsme u elektroniky, tak APRC balíček umožňuje volbu čtyř jízdních režimů, přičemž dva z nich jsou uživatelsky nastavitelné. Disponují různými úrovněmi kontroly trakce, umožňuje její úplné vypnutí, stejně jako částečné, nebo úplné vypnutí protiblokovacího systému kol. Skrze tento balíček si pak může řidič i nastavit úroveň brždění motorem a wheelie control také zamezí nechtěnému zdvihání předního kola při rozjezdech, nebo při těžších strmých výjezdech. Tuareg je vybaven tempomatem a všechny informace o motocyklu probíhají skrze 5-palcový barevný displej, který umožňuje připojení mobilního telefonu a tudíž i promítání navigačních údajů z mobilního telefonu na displej motocyklu.

Hmotnost, to je údaj o kterém se leccos točí. Tuareg je kratší než KTM 890 Adventure o 29 milimetrů a o celých 90 milimetrů kratší než Yamaha Ténéré 700. Při suché hmotnosti 187 kilogramů je také nejlehčí motocykl z tohoto trojlístku, přestože nabídne nádrž o kapacitě 18 litrů a solidní dojezd. Při plné nádrži tak Tuareg 660 váží 200 kilogramů, což je o 5 méně než Ténéré 700 a o 10 méně než váží KTM 890 Adventure. 1500 milimetrů rozvoru kol značí, že Tuareg bude velmi svižný v zatáčení a při výšce sedačky pouhých 860 milimetrů vyhoví i řidičům nižších postav.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nová Aprilia Tuareg 660 bude k dostání na přelomu září a října. Cena nebyla doposud oznámena, ale v souvislosti s cenovou politikou Aprilie se dá čekat že bude někde na půl cesty mezi Yamahou a KTM, tedy odhadem kolem 315000 Kč