Svět je plný superlativů a americká firma Klim s nimi také rozhodně nešetří. Někdy zcela oprávněně, jindy jimi doslova plýtvá. Pojďme se podívat na zoubek jejich aktuálně nejlepší adventure helmě.

Klim Krios Karbon Adventure Helmet je, jak je již z názvu zřejmé, vyrobena z karbonového rouna. Její skořepina je vyráběna na stejné lince, na které se vyrábí helmy Nishua Carbon s tím rozdílem, že Klim nechává do formy vkládat jiné karbonové rouno, s mnohem větším vláknem. Těch rozdílů je tam trochu víc. Vzdušnější kšilt, zvětšené větrání na bradě a jiný deflektor vzadu na helmě. Tím ale výčet rozdílů prakticky končí.

Co si domů přinesete?

Helma dorazí v běžné ekologické krabici bez velkoplošných potisků. Uvnitř krabice je zabalená do mirelonového obalu a do transportního pytlíku a není tedy v krabici nijak zvlášť chráněna. K helmě je dodávána protimlžící fólie Pinlock, druhé, tmavé plexisklo, stručný manuál v několika jazycích, náhradní čepy Pinlocku, náhradních šroubek na vršek kšiltu a krytky, pokud byste chtěli sundat kšilt a jezdit s helmou jako s integrálkou bez kšiltu.

 

Exteriér

Je nutno říci, že samotná helma Nishua Carbon je helma, která má dlouhou historii a její kořeny směřují až k německé značce UVEX. Když se UVEX rozhodl že se bude věnovat pouze cyklistickým a lyžařským helmám, svou motocyklovou divizi prodal německému prodejci motorkářské výbavy Louis. A ten s ní vyjel pod jménem Nishua. Helma je sama o sobě vynikajícím kouskem motocyklové výbavy. Když se v roce 2015 účastnila v časopisu Motorrad velikého testu adventure helem, ze třinácti účastníků se umístila na prvním místě. To Klimu nestačilo a tak si vzal tuto helmu za základ a v několika věcech si ji ještě vylepšil. Z pohledu zvenčí jsou si obě helmy (Nishua Carbon a Klim Krios) podobné jak vejce vejci. Zásadním designovým a funkčním rozdílem je zadní aerodynamický deflektor, který má Klim rozměrnější a více hranatých tvarů.

 

Funkční změnou je použitý velkoplošný karbon, který dosahuje lepších hodnot než drobnější karbon helmy Nishua. A to Nishua excelovala v testu pohlcení energie nárazu, kde v roce 2015 dosáhla ve výše uvedeném testu helem koeficient HIC ve výši 999 bodů, což byl v pelotonu třetí nejlepší výsledek. Je zřejmé, že základ helmy je velmi dobrý. Co nám v něm Klim dále vylepšil? Není toho mnoho.

Interiér

Interiér sestává ze třech kusů. Jsou to lícnice, které společně tvoří značnou část límce a vnitřní čepička, která límec kompletuje. Demontáž těchto tří prvků vede ke kompletnímu vyndání interiéru, který lze následně vyprat. Vnitřní čepička je vpředu nasazena na třech trnech a vzadu nacvaknuta na dvou cvočcích. A pro jistotu je vzadu ještě fixována velkoplošným suchým zipem. Lícnice jsou kompletně umístěny na velkoplošných suchých zipech, takže nejsou pevně fixovány a uživatel si je může do jisté míry poposunout. Což obvykle není vůbec potřeba, protože lícnice jsou vyrobeny z velmi měkké "smart" paměťové pěny a velmi ochotně se přizpůsobí rozdílným tvarům tváře. Demontáž interiéru je doslova banální záležitostí, stejně jako jeho montáž a zde si zaslouží Klim velikou pochvalu. Spodní okraj límce je pokryt syntetickou kůží, jejíž model jsem nedokázal rozklíčovat. Vypadá jako materiál Nabuk, který dodává společnost 3M. Co Nishua nemá a Klim má? Bradový deflektor. Klim ho má ve standardní výbavě, kdežto u Nishuy si ho musíte dokoupit.


Měkké lícnice mohou v někom vzbuzovat obavy, ale Klim tvrdí, že paměťová hmota je s vysokou životností a jen tak se nevymačká. Což je jistý způsob reklamismu. Pokud jsem se totiž snažil do lícnice dostat, narazil jsem na materiál, který vypadá jako obyčejný molitan a tak jsem z prohlášení Klimu trochu nesvůj. Lícnice i vnější část čepičky jsou pokryty materiálem Klimatek, který má vysokou odpařovací schopnost. Zároveň má nanometrickou antibakteriální úpravu. Dle výrobce je interiér helmy pratelný při 30°C. Při pohledu na interiér helmy Nishua a interiér Klimu nemohu najít rozdíl. Interiéry jsou zcela shodné a tudíž zaměnitelné. Nishua tvrdí, že materiál interiéru je Coolmax a tak materiál Klimatek (který ani Google nezná) je spíše interní marketingové označení firmy Klim.

 

Plexisklo

Velikým bonusem helmy je rozměrné plexisklo, které poskytuje horizontální úhel pohledu 180°. A ani ten vertikální není nijak ošizen, protože plexisklo helmy je tak rozměrné, že ho při jízdě vůbec nevnímáte. Polohování umožňuje 6 pozic, přičemž je veliká škoda, že neumožňuje mikroventilaci. A také je škoda, že plexi nemá zámeček, který by ho festoval v nejnižší zavřené poloze. K helmě je dodávána protimlžící fólie Pinlock, která se umísťuje na plastové excentrické čepy. A ke cti Klimu můžeme připočíst to, že dodávaný Pinlock je model 120, tudíž ten nejlepší jaký se dá pořídit. Helma není vybavena vnitřní sluneční clonou. Proto je ke Kriosu standardně dodáváno ještě jedno - tmavé plexisklo. To je již bez čepů na Pinlock.

Tmavé plexisklo lze velmi snadno vyměnit. Slouží k tomu otočné čepy v kloubu, které stačí o 90° otočit a plexi velmi snadno vyndat i bez nářadí. Instalace druhého plexi je podobně obtížná, tedy lépe řečeno, jednoduchá.  Podobně jako Arai Tour X4 má Klim Krios výborně vyřešeno současné použití motokrosových brýlí se standardním plexištítem. A oproti Arai ještě lépe. Do helmy je možné snadno vložit motokrosové brýle a gumu podvléknout pod zadní část plexi. Plexi pak lze snadno zavřít, aniž by gumu brýlí jakkoliv negativně ovlivňovalo, či deformovalo. Tuto vlastnost přivítají zejména ti jezdci, kteří rádi jezdí s motokrosovými brýlemi a při nájezdu na dálnici si přes ně uzavřou plexi, aby do helmy méně foukalo.

Větrání

Větrání a ventilace je disciplína, kolem které se Klim točí nejvíce. Pokud jsem se drbal za uchem v případě "smart paměťové pěny" v lícnicích, tak v případě větrání se budu drbat za tím druhým. Rozhodně se nedá říci, že by bylo nutné Klim Krios za větrání nějak negativně hodnotit. Ale rozhodně to není taková hitparáda, jakou nám výrobce předkládá. Přední větrací mřížka nijak neslouží pro zásobování vašich úst čerstvým vzduchem. Je rozměrná a všechen tlak vzduchu který skrze ní proudí směřuje na odvětrání plexiskla. Směrem na bradu je prostor zcela uzavřen a tudíž touto cestou se čerstvý vzduch do úst nedostane. Větrání směrem na plexi navíc není možné uzavřít a tak by si měli dát při koupi pozor ti lidé, kteří trpí na slzení očí při průvanu.

Vrchní ventilace je otevírací a dva větrací otvory jsou ve vnitřní polystyrenové vystýlce rozděleny do čtyřech otvorů, kterými proudí čerstvý vzduch. Dva směřují na čelo a dva na temeno hlavy. Proud vzduchu je následně veden třemi kanálky k zadnímu hornímu deflektoru, který v sobě má ventilační otvory, kterými proudí vzduch zase ven. Tyto ventilační kanálky končí nedaleko za horní ventilací a směrem do zadní spodní helmy již nepokračují. Zadní spodní ventilační výdechy jsou spíše designovou hříčkou, než aby měly nějakou funkci. Směrem od límce sice k nim vedou samostatné otvory, ty jsou ale zcela přikryty plastovou částí v zadní části čepičky a tak je jejich funkce zcela anulována. Velmi podobně tomu je i u předních bočních otvorů, kteréž jsou také jen spíš designovým prvkem, než aby umožnily funkční odvětrání lícnic. Faktické větrání helmy se nijak zvlášť nevyniká průměru a jsou na trhu rozhodně helmy, které ho mají vyřešeno pečlivěji.

Hlučnost a aerodynamika

Hlučnost jde ruku v ruce s aerodynamikou. Helma má čistý design bez výraznějších designových výstřelků. Jediným zásadním prvkem je zadní spoiler, který je nicméně v aerodynamickém útlumu a nemá na ní až takový vliv. Uzavřené bradové větrání směrem k ústům také přispívá k tichosti helmy a zásadním prvkem je velmi vzdušný kšilt, který má veliké větrací otvory. Kšilt tedy nijak výrazněji nezpůsobuje hluk a tlak na helmu a tak je helma nadprůměrně tichá. Výrazná perforace kšiltu má za následek minimální odpor vzduchu, takže je možné s helmou jet vysokou rychlostí a dlouhodobě, aniž by jakkoliv utrpělo krční svalstvo.

Interkom

Helma má omezenou přípravu pro interkom. Veliké plochy suchého zipu na kterém jsou přilepeny lícnice přímo vybízejí pro nalepení sluchátek, které se obvykle dodávají v úpravě se suchým zipem. Vedení kabelu k interkomu je snadné. Levá lícnice má pro vedení kabelu přípravu a tak ho lze snadno protáhnout mezi skořepinou a interiérem helmy. Jakkoliv je helma tedy pro interkom z výroby připravena jen částečně, instalace interkomu je do ní velmi jednoduchá a průměrně tlustá sluchátka (Interphone) nijak netlačí na uši.

Celkové zpracování

90%. Exteriér a interiér helmy jsou zpracovány na jedničku. Pozdvižené obočí mám při podrobném zkoumání vnitřní polystyrenové vystýlky. A zejména ventilačních otvorů. Ty jsou jednak křivé a vedou do úhlů, které bych nečekal, za druhé jejich kvalita je asi taková, jakoby je někdo vypitval párátkem na zuby. Naštěstí, na jejich funkci to nemá vůbec žádný vliv a kdo nechce, nemusí je studovat a zkazit si první dojem. Plastové komponenty ke karbonové skořepině perfektně lícují. Nic nemá vůli, ani škvíry. Interiér je velmi pečlivě ušit, hrany čepičky jsou pečlivě obšity a stejně na tom jsou i lícnice. Zde je vidět, že si Klim drží nad helmou ochrannou ruku a neponechává nic náhodě. Zapínání helmy je, jak je u špičkových helem běžné, skrze DD kroužky.

Jestli si koupit helmu Nishua Carbon nebo Klim Krios je na zvážení každého zákazníka. Klim je dražší, na druhou stranu nabídne větší škálu barevných kombinací a trochu lépe nadimenzované větrání. K helmě Klim je navíc Pinlock nejvyšší třídy, bradový deflektor a druhé, tmavé plexi již v základní ceně, takže vyšší cena proti Nushue se dá snadno odargumentovat. Cena helmy Klim Krios je 12974,- Kč 


Helmu zapůjčil Rockway - autorizovaný prodejce produktů Klim

+ lehká, karbonová

+ protimlžící fólie Pinlock 120

+ hmotnost 1215 gramů

+ druhé, tmavé plexi v ceně

 

- nepřesvědčivé větrání oproti deklaraci výrobce