Ewan McGregor a Charley Boorman se vydali na svůj třetí dokumentovaný výlet, tentokrát z jižního cípu Jižní Ameriky do Los Angeles. A zřejmě až na Aljašku.

Po nějakou dobu se uvažovalo, že protagonisti pojedou na motocyklech, které propagují coby jejich ambasadoři. McGregor je tváří značky Moto Guzzi, Boorman zase anglického Triumphu. Nyní je vše jinak a vidle do toho hodil zřejmě ten, kdo na motocyklech umí vydělat nejvíce na světě - Harley Davidson. Long Way Up již začal. Na elektrických Harley Davidson Livewire.

Harley Davidson dodal oběma hercům speciálně upravené modely, které mají rozsáhlou cestovatelskou výbavu. Vedle rozměrného plexištítu, padacích rámů a mlhovek je to zejména upravená celá zadní část motocyklu, která disponuje rozměrným podsedlovým rámem, umožňujícím instalací zavazadel. Pro jízdu po nezpevněných cestách také budou zpříjemňovat dráty vyplétaná kola, která jsou obuta do pneumatik Michelin Anakee Adventure.

Harley Davidson dodal 4 motocykly. Dva pro jezdce a dva jako záložní, v případě, že by se něco vys... vysypalo. Motocykly jsou v tradičních barvách jezdců, kdy červený (Anglie) je Boormana a modrý (Skotsko) je McGregora.

Doprovod motocyklům dělá celkem 5 vozidel. Dva elektrické pickupy Rivian, které disponují elektrickým dojezdem kolem 600 kilometrů. Ty vezou materiál pro jezdce, další nabíjecí baterie a mobilní DC nabíjecí stanice, aby se mohly motocykly z nich nabíjet. A zřejmě se budou objevovat na obrazovkách. Pak jsou to dva dieselové Mercedesy Sprinter 4x4, které vezou náhradní motocykly, náhradní díly a materiál na servis.

Elektrická blamáž spočívá v třetím trucku, Fordu F350 s V8 6,2 litrovým dieselovým motorem, který mimoto že má spotřebu kolem 18 litrů nafty na 100 kilometrů, veze na své korbě ohromný dieselový agregát, který bude v noci v ústraní vyrábět elektřinu pro nabíjení motocyklů a elektrických trucků. Dá se předpokládat, že tento Ford se společně s Mercedesy nebudou v seriálu přespříliš propagovat, nebo se jejich funkce bude mediálně minimalizovat.

Suma sumárum, ujetých 100 zelených kilometrů dvou motocyklů bude stát souhrnně kolem padesáti litrů nafty a dalších mnoho litrů se spotřebuje při nočním nabíjení čtyřech elektrovozidel. Ty se samozřejmě mohou nabíjet z veřejných dobíjecích stanic, pokud se budou na trase výpravy nacházet. Reálně by mohly být při cestě přes USA, které mají hustou síť. Většinou ale budou protagonisti odkázáni na tisíce litrů nafty, bez kterých by tento rádobyzelený cirkus neobjeli. Cesta má být dlouhá 38000 kilometrů, takže odhadem bude propáleno 20 tisíc litrů nafty. Stojí tento "zelený cirkus" za to?

Myslím, že díky dojezdu motocyklů Livewire 180 kilometrů (na okreskách, v ideálním prostředí a bez zavazadel) se cesta na Aljašku časově celkem protáhne. Zprodukovat takovouto cestu na elektrických motocyklech bude dle mého názoru jistým hřebíčkem do rakve elektromobilismu. Jsem zvědavý, kolikrát denně budou účastních výpravy řešit baterie, množství energie a nabíjení. Podle mě mnohokrát a téma "energie" bude středobodem celého projektu. Středobodem, který dnes žádný rozumný motorkář, alespoň na adventure výpravě tohoto typu, rozhodně nechce řešit.