Za poslední měsíc nás výrobci oblažili novými či inovovanými verzemi populárních středněobjemových cestovních endur. Co můžeme očekávat?

Na posledním veletrhu EICMA ukázala Honda nového Transalpa, Suzuki nový V-Strom 800. Před několika dny k tomu KTM přidala staronovou 790 Adventure a tak se nám tato kategorie motocyklů příjemně zahustila.

Všichni tři noví účastníci konkurenčního boje přitom nejsou žádní nováčci, přesto to nebudou mít na trhu úplně jednoduché. Každý z této trojice je v něčem specifický a je dost dobře možné, že na výběru se budou hodně podílet peněženky budoucích majitelů. Protože, ruku na srdce, ani jeden z těchto motocyklů není výstřelkem nejmodernějších technologií a všechny jsou výrazně ekonomicky orientované modely.

A nejde úplně o to, za kolik by mohli výrobci motocykly prodávat, ale spíše o to, za kolik chtějí. Mnoha fanouškům značky ještě visí v paměti případ Yamahy MT-07, která přišla na trh s cenou pod 140 tis. Kč, aby se během roku dostala na cenu o mnoho desítek tisíc korun vyšší. Cenu motocyklů dnes stanovuje více konkurenční prostředí, než cena nákladová. Tím spíše, když veliká spousta motocyklů vůbec není k mání a není tlak na nějaké slevy. Mnoho strojů se prostě prodá za visačkovou cenu a majitel je vůbec rád, že stroj sehnal, natož aby si ještě usmlouval lepší podmínky.

U Hondy se můžeme odrazit u ceny Hornetu 750, který by měl přijít na trh s cenovkou pod 200 tis. Kč. Transalp je ve výrobních nákladech jednoznačně dražší, proto lze očekávat, že by jeho cena mohla oscilovat kolem 240-250 tis. Kč.

Druhá je v nadpisu KTM 790 Adventure. Není to de-ja-vu, ale návrat modelu 790 Adventure po několika letech, kdy KTM nabízí model 890. Nová 790 přichází se staronovým kabátkem, inovovaným motorem, který si bere některé vlastnosti z nového motoru 890 a zejména s čínským původem. Stroj je kompletně vyráběn u čínského partnera CFMOTO a KTM se tudíž jistě podařilo značně snížit výrobní náklady.

 

Nová KTM 890 Aventure má stanovenou základní cenu 356900,- Kč. KTM 790 Adventure by se mohla prodávat za cenu cca o 50 tis. nižší (spekuluje se o ceně 12000€).

Do třetice tady máme Suzuki V-Strom 800 s přídomkem DE. DE označuje, že je motocykl vybaven o něco vyšším offroad potenciálem, jehož největším markerem je 21-palcové přední kolo. Od Suzuki můžeme díky její hmotnosti očekávat nejmenší offroad potenciál z této trojice, naopak zase se bude nejlépe cítit na asfaltu.

Cenově by měla stát na půl cesty Hondy a KTM. Spekuluje se o ceně 11500€ a my se domníváme, že bude oscilovat kolem ceny 260-270 tis. Kč. A měla by přijít na trh jako první - na prodejnách se odhaduje v březnu 2023.

Honda a KTM by měly přijít zhruba o měsíc později. Honda je očekávána na začátku dubna, KTM zhruba na jeho konci.