Jeden stroj vládne všem. To by mohlo být heslo, které by Kawasaki mohlo propagovat při uvedení Versyse 1000 na trh. První model vzbuzoval emoce, časem se ale vyprofiloval...

Model 2012-2014

Když byla Kawasaki Versys 1000 8. listopadu 2011 představena veřejnosti, sklidila více než protichůdné názory. Někteří ji pojmenovali cestovním endurem, jakkoliv měla pouze 17" kola. Někteří hanili její design, který vycházel z již dost podivného Versysu 650. Přesto se ho Kawasaki rozhodla uvést.

Kawasaki Versys 2015-2018

Versys 1000 byl tehdy postaven na základě techniky z naháče Z1000, což byl dobrým základem pro spolehlivý stroj. Zcela pozměněná geometrie vzpřímeného posazu šla souběžně s moderním trendem silničních endur, které se později začaly označovat jako Adventure sport. Oproti tehdejší konkurenci (Ducati Multistrada, Triumph Tiger 1050, Aprilia Caponord 1200) se Versys vyznačoval implementací čtyřválcového motoru, což mu přinášelo zcela hladký jízdní projev. 

Versys 1000 2019 SE

Design stroje byl ovšem příčinou nepříliš vysokých prodejů a tak na podzim roku 2014 Kawasaki ukázala designově zcela nový model, který již byl jasně vyprofilovaný jako silničně cestovní model, s univerzálně líbivým a japonským designem. Mezigeneračně přibylo mnoho změn. Rozložitější kapotáž a přísnější výfukový systém přinesl o 11 kilogramů vyšší hmotnost, a bohužel přišel i jednodušší podvozek, který ačkoliv stále disponoval možností předpětí pružin a odskoku kol, pozbyl možnost seřizování útlumů. Model 2015 přišel s většími kotouči a tak dodal lepší brzdný výkon. Modernizací prošla spojka, která dostala Assist and Slip funkci, stroj dostal dvě výkonostní mapy motoru a třístupňovou kontrolu trakce.

 

Pro rok 2019 Kawasaki modernizuje ještě více. Nový model opisuje designovou linku, kterou nasadily sportovní modely počínaje modelem H2, přes ZX-10R a nově také ZX-6R. Nový Versys tak designově zapadá do nového směru strojů Kawasaki. Versys se nově rozděluje na Standardní model a model SE, jako tomu mají i jiné modely Kawasaki. Standardní model dostal oproti modelu 2015 navíc náklonové ABS IMU od Bosche, které Kawasaki integruje do společného systému označovaného jako KCMF. Tento systém má mimo náklonového ABS na starosti taktéž volitelně třístupňovou kontrolu trakce a systém hlídání zdvihání předního kola. Plně elektronicky řízený plyn k již zavedeným dvěma výkonostním módům motoru dostal elektronický tempomat, který je součástí základní výbavy. Mimo zcela jiné kapotáže, která je designově v duchu firemních supersportů jsou výrazné změny i na mechanické stránce stroje. Předně to jsou radiálně ukotvené brzdové monobloky - čtyřpístkové třmeny vlastní výroby. Zcela nový je výfukový systém - nový již od výfukových svodů až po fešnou kónickou výfukovou koncovku. Spolujezdec dostal ergonomicky zcela jiné sedadlo, které mu bude ještě více bránit sklouzávat na řidiče při brždění. A i řidič dozná po straně ergonomie změny - jeho vlastní sedačka je těsně u nádrže užší, takže při zastavení dosáhne lépe na zem. V ruce bude mít o 55 mm širší řídítka, která jsou navíc o trochu nižší, takže poskytnou sportovnější jízdní pozici. Drobné změny jsou i na rámu stroje, které jsou díky rozsáhlému zakrytování viditelné jen na stupačkách spolujezdce.

Přístrojový panel modelu Standard a modelu SE

Nová Kawasaki Versys 1000 jde po vzoru konkurence do LED svícení. To je obsaženo již zcela na všech místech a tak se u tohoto stroje již nikde nesetkáme s klasickou vláknovou žárovkou. Motor stroje, ačkolik Kawasaki říká že poskytuje více kroutícího výkonu v nízkých a středních otáčkách, se zdá být zcela nezměněn. Technické parametry a výkony poskytuje shodné s rokem 2015 - podává maximální výkon 120 koní při 9000 ot. a maximální kroutící moment 102 Nm při 7500 otáčkách. Až na o 2 mm vyšší zdvih odpužení zadního tlumiče zůstává podvozek shodný s modelovým rokem 2015. Přední kolo má zdvih odpružení 150 mm a zadní 152 mm.

 

Dostáváme se ale již k modelu SE, který je výkladní skříní moderních technologií Kawasaki. Oproti Standardnímu modelu má SE navíc:

  • vyšší výškově elektricky nastavitelné plexi
  • kryty rukou
  • systém přisvětlování v zatáčkách v závislosti na náklonu stroje - boční cornering světla
  • semiaktivní elektronický podvozek
  • elektronický podvozek umožňuje nastavit předpětí pružin, útlum i odskok kol
  • elektronický podvozek umožňuje reagovat na počet pasažérů a přítomnost kufrů
  • obousměrný řadící quickshifter (lze připlatit i u Standardního stoje)
  • tři jízdní a výkonové módy motoru + jeden uživatelsky nastavitelný
  • barevný LCD display s možností propojit s mobilním telefonem
  • možnost stopování a vyhodnocování své cesty skrze cloudový systém a aplikaci Rideology
  • samoopravitelný lak Natoco Self Healing Clear na všech hladce lakovaných částech
  • všechny monitorované parametry stroje lze sledovat na displeji mobilního telefonu
  • všechny jízdní módy podvozku, motoru a trakce lze nastavovat přes appku mobilního telefonu

 

Je vidět, že model SE je od standardního modelu na míle vzdálen a Kawasaki do něj implementovala stejný systém semiaktivního odpružení jako má i na modelu ZX-10R SE a H2 SX SE+. Stejně tak stejný samoopravitelný lak. Implementace nových a doplňkových součástí se bohužel odrazila v (opět) vyšší hmotnosti, než měl předchozí modelový rok. Nová Kawasaki Versys 1000 tak přibrala dalších 7 kilogramů na celkových 257 kg s plnou nádrží.

 

Cena Standardního modelu je stanovena na 324 900,- Kč. Model SE je díky výrazně bohatší výbavě také dražší. Cena začíná na 414 900,- Kč. Cena může být ještě výrazně vyšší. K modelům si můžete dokoupit boční kufry za 14723,- Kč plus jejich držáky za 4473,- Kč, top case, vyhřívané gripy, nebo také za více než 15000,- Kč motocykl dovybavit originálními mlhovými LED světly.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY