Aprilia představila zcela nový motocykl určený především pro mladé jezdce se zájmem ve sportovním ježdění. Dvouválcový, kapalinou chlazený motor s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec, rám z hliníkové slitiny a paket elektronických systémů včetně plynu Ride-by-Wire, nastavitelné kontroly trakce a tří jízdních režimů.
Model RS 457 je pro Aprilii historickým krokem, a to nejen z technologického hlediska. Nový dvouválcový sportovní motocykl Aprilia cílí na nové trhy, aby uspokojil rostoucí celosvětovou poptávku po jednoduchých, ale zábavných, technologicky a stylově revolučních motorkách zaměřených na široké segmenty trhu.
Předností tohoto skutečně sportovního motocyklu je jeho lehkost, a zároveň nejvyšší možný poměr výkonu a hmotnosti, vyhovující požadavkům řidičského oprávnění skupiny A2, snadná ovladatelnost a technologická výbava. Nejlepší kompromis mezi sportovní jízdní pozicí a komfortem je pak zajištěn řídítky clip-on uchycenými nad horními brýlemi.
Design nového modelu RS 457 navazuje na legendární řadu RS, supersportovní motocykly, které se zapsaly do historie, a to konkrétně revolučním prvkem, který se v roce 2020 poprvé objevil u modelu RS 660. Jde o futuristickou dvojitou přední kapotáž, která zároveň funguje jako vestavěný aerodynamický doplněk s integrovanými přítlačnými winglety uvnitř kapot.
Tvar palivové nádrže byl navržen tak, aby se za přední plexištít pohodlně vešlo tělo i helma jezdce, což přispívá k pocitu dokonalé integrace s motocyklem. Jezdci jakékoli postavy tak mohou využívat pozici, která zaručuje maximální kontrolu a pohodlí i při nejextrémnější jízdě.
Kapalinou chlazený, dopředu nakloněný řadový dvouválec se dvěma vačkovými hřídeli a čtyřmi ventily na válec, který dosahuje maximálního výkonu 35 kW (47,6 k) při 9 400 ot./min, což je limit pro motocykl, na kterém lze jezdit s řidičským oprávněním skupiny A2. Nejvyšší točivý moment je 43,5 Nm při 6 700 ot./min, z čehož 82 % je k dispozici již při 3 000 otáčkách.
Aprilia využívá všechny zkušenosti získané při vývoji výkonného motoru V4 o objemu 1100 cm3 pro model RSV4 a také dvouválce o objemu 659 cm3 pro celou řadu 660: RS, Tuono a Tuareg. S tímto solidním technickým základem inženýři Aprilie zapracovali na optimalizaci velikosti a úplné integraci chladicího i mazacího okruhu do motoru, čímž eliminovali externí hadice. Kliková skříň je horizontálně rozdělena na dva kusy, aby se dále zmenšila velikost motoru a jeho konstrukce byla pevnější.
Pro minimalizaci vnitřního tření byla použita různá řešení. Válce jsou odsazeny o 6,5 mm vzhledem k ose klikového hřídele, čímž se snižuje tlakové tření pístu. Předlohový hřídel a vodní pumpa jsou uloženy v jehlových ložiskách místo pouzder a pístní čepy mají povrchovou úpravu DLC (Diamond Like Carbon). V neposlední řadě, převodovka pracuje s válečkovými klecovými ložisky místo pouzder, jako u motorů Aprilia V4, a také využívá bezkonkurenční patentované řešení mazání s integrovaným systémem v osách vidliček převodovky.
Vačkové hřídele rozvodu DOHC se 4 ventily na válec ovládané bočním řetězem jsou duté a používají k pohybu ventilů kalibrovaná zdvihátka, která pomáhají snížit setrvačné hmoty. Vícelamelová mokrá spojka je vybavena asistenčním servomotorem a antihoppingovou funkcí. Reakce motoru je řízena elektronickým vícemapovým akcelerátorem Ride-by-Wire prostřednictvím výběru tří jízdních režimů.
Jedinečné know-how značky Aprilia v oblasti podvozků se projevuje také u nové Aprilie RS 457. Řemeslná zručnost techniků z Noale při stavbě jedinečné architektury podvozku se rodí právě u motocyklů malých kubatur v závodech mistrovství světa GP, dvoudobých strojů o objemu 125 a 250, kde po dlouhá léta motocykly Aprilia úspěšně působily. Nové RS 457 těží z této bezedné zásobárny know-how a je jediným motocyklem s hliníkovým rámem ve svém segmentu.
Aby bylo dosaženo nejlepšího kompromisu mezi tuhostí a hmotností, byl tvar rámu optimalizován pomocí systému Computer Aided Engineering (CAE) a četných vývojových testů na silnici. Výsledkem je uspořádání zaměřené na co nejnižší hmotnost, která zajišťuje dynamický výkon a charakteristickou zpětnou vazbu od předního kola, kterou se vyznačují všechny Aprilie.
Rám tvoří dva boční hliníkové nosníky sešroubované v oblasti hlavy řízení a v zadní části. Motor slouží jako nosný prvek, což je specifické řešení inspirované konstrukcí použitou na modelu RS 660, které pomohlo vytvořit kompaktní, lehkou a tuhou konstrukci. Aby byl rám ještě lehčí a tužší, je čep ocelové kyvné vidlice umístěn přímo na motoru.
S rámem spolupracuje špičkové kompaktní odpružení se specifikací, která zaručuje maximální zábavu kombinovanou s maximální kontrolou v jakékoli situaci, a to i těm nejmladším a nezkušeným jezdcům. Přední vidlice má průměr 41 mm, zdvih 120 mm a nastavitelné předpětí, zadní tlumič, rovněž s nastavitelným předpětím, pracuje na ocelové kyvné vidlici a dává kolu zdvih 130 mm.
Brzdový systém se skládá z předního kotouče o průměru 320 mm s radiálně uloženým čtyřpístkovým třmenem ByBre. Páčka brzdy je nastavitelná, v zájmu dosažení co nejlepší ergonomie. Vzadu svírá třmen ByBre ocelový kotouč o průměru 220 mm. Na vše dohlíží dvoukanálové ABS Bosch se dvěma mapami, které umožňují aktivaci na obou kolech nebo pouze vpředu. Sportovní 17” ráfky jsou obuté do pneumatik 110/70 vpředu a 150/60 vzadu, což je ideální velikost pro vynikající přilnavost a zachování obratnosti.
Kompletní armáda elektronických asistentů jako na skutečném sportovním biku. Elektronická výbava dělá z Aprilie RS 457 skutečný sportovní motocykl, určený pro širokou škálu motorkářů, zcela věrný tradici značky Aprilia. Systém Ride by Wire, který Aprilia jako první představila v MotoGP na futuristickém modelu RS Cube, i v sériové výrobě na modelu Shiver, ovládá reakci motoru pomocí tří jízdních režimů, které řídí průběh výkonu a točivého momentu a kontroly trakce, nastavitelné ve třech úrovních s možností úplného vypnutí. Pro adrenalinový zážitek z jízdy a zároveň snadnou ovladatelnost stačí, aby jezdec zvolil požadovaný jízdní režim, pomocí tlačítka na pravém ovládacím přístroji, a získal tak ideální reakci motoru a intenzitu kontroly trakce.
Tři jízdní režimy jsou:
ECO: průběh výkonu motoru je progresivní, zatímco úroveň zásahu řízení trakce je střední (úroveň 2). Ideální na cestování a každodenní ježdění.
SPORT: ideální režim pro sportovní jízdu s citlivějším a dynamičtějším průběhem výkonu motoru a méně invazivními zásahy kontroly trakce (úroveň 1).
RAIN: jízdní režim navržený pro použití v podmínkách se špatnou přilnavostí a na mokrém asfaltu. Nástup výkonu je extrémně pozvolný, zatímco kontrola trakce je nastavena na maximum (úroveň 3) pro naprostou bezpečnost při zrychlování.
Kontrola trakce ATC (Aprilia Traction Control) je vždy nastavitelná, bez ohledu na zvolený jízdní režim, dokonce i za jízdy, pomocí praktických tlačítek UP a DOWN na levém ovládacím bloku. Ve všech jízdních režimech je ABS nastaveno na maximální úroveň na obou kolech. ABS na zadním kole lze u stojícího motocyklu deaktivovat stisknutím a podržením tlačítka jízdního režimu.
Aprilia RS 457 ohromí nejen svým designem a výkonem, ale také mimořádně moderním přístrojovým panelem, který se může pochlubit 5“ barevným TFT displejem a podsvíceným, praktickým a intuitivním ovládáním na řídítkách. Parametry jsou zobrazovány pomocí působivé grafiky, které uprostřed dominuje tachometr a velká sportovní stupnice otáčkoměru. Funkčnost bohatého přístrojového vybavení rozšiřuje příplatkový systém Aprilia MIA, multimediální platforma od Aprilie, která umožní připojit chytrý telefon k motocyklu.
Systém nabízí protokol připojení, který snižuje spotřebu baterie smartphonu na minimum, a zahrnuje jak informační systém pro správu hlasového asistenta, telefonních hovorů a hudby prostřednictvím intuitivních ovládacích prvků na řídítkách, tak i funkci navigace, která po nastavení cíle cesty na smartphonu umožňuje zobrazit směr prostřednictvím piktogramů přímo na přístrojovém panelu motocyklu. Aplikace Aprilia MIA umožňuje také zaznamenávat projeté trasy a analyzovat data získaná přímo v aplikaci prostřednictvím georeferenční telemetrie.
Aprilia RS 457 je k dispozici ve třech zcela nových grafických provedeních. Grafika Racing Stripes mistrně kombinuje černou, červenou a fialovou, a připomíná tak agresivní barevnou kombinaci Time Attack superbiku Aprilia RSV4 Factory, stejně jako barvy strojů Aprilia RS-GP, které se účastní mistrovství světa MotoGP. Závodními prototypy jsou zřetelně inspirované také nápisy Aprilia, zvýrazňující přední část podél křidélek umístěných pod světlometem a červený lem na ráfku zadního kola. Další dvě barevná schémata, Prismatic Dark a Opalescent Light, jsou také mimořádně výrazná a ladí s červeně lakovanými ráfky kol s četnými sportovními detaily v jasně červené barvě.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Cena novinky na českém trhu byla stanovena na 179 900 Kč. Výrobce také k modelu nabízí bohatý katalog příslušenství, doplňků a oblečení.