Za posledních pár měsíců tady máme poměrně širokou nabídku nových cestovních endur. Každé je svým způsobem jiné a každé má kolem sebe trochu odlišný marketing. Pojďme se na ně podívat z pohledu použité techniky.

 

Začneme tou nejstarší motorkou a tou je Husqvarna Norden 901. Stroj postavený na základech KTM 890 Adventure je spíše silničně pojatým motocyklem, který je postaven na podvozku WP APEX, který montuje koncern kolem KTM do motocyklů, určených převážně na asfalt. Motor je velmi dobře známý, pružný, výbušný a zábavný a Norden 901 se i díky svébytnému designu stává naprosto nepřehlédnutelnou ikonou cestovních endur posledního roku.

Aprilia Tuareg 660 má naopak podvozek s výrazným endurovým potenciálem, kterému napovídají i dlouhé dráhy odpružení 240 milimetrů. Dvouválcový motor je nejslabší ze všech, avšak stroj je také ze čtveřice nejlehčí. Nezapře původ z motoru superbajku, který o sobě dá vědět zejména bezprostředně po jeho nastartování. Tuareg má i díky vysokému podvozku vyšší těžiště, takže to není až taková mrštná mrška, jak byste předpokládali. Ale holt vždy něco za něco.

 

Ducati Desert X se prozatím neprodává. Ale někdo by si na ní mohl chtít počkat a alespoň podle technických specifikací by to někomu mohlo stát za to. A nebude to ani dlouho trvat. Podvozkově je zhruba na půl cesty mezi Nordenem a Aprilií. Objem 937 kubíků ji dává výkon 110 koní, což je znatelně více než má 660-tka Aprilie, ovšem také za adekvátně vyšší hmotnost, která je o 15 kilogramů vyšší. Ducati učaruje designem navozující atmosféru rallyových speciálů devadesátých let.

MV Agusta 9.5 se také ještě neprodává, ale prozatím ani nevyrábí. Do prodeje by měla přijít v roce 2023. Ze čtveřice uvedených strojů je nejsilnější, nejtěžší a také nejméně vhodná do těžšího terénu. Na druhou stranu také nejlépe vybavená co se pokročilosti podvozku týče a leckoho by jistě mohla zaujmout robotizovaná převodovka i spojka, s možností řadit klasicky, tlačítkama, nebo si nechat řadit automaticky.

Zkusme se podívat na tyto čtyři motorky, alespoň co se srovnání technických údajů týče. Doporučujeme otevřít v PC, nebo prostě na veliké obrazovce.

Motocykl  Husqvarna Norden 901 Aprilia Tuareg 660 Ducati DesertX MV Agusta 9.5
         
Motor Řadový dvouválec Řadový dvouválec Dvouválec do V Řadový tříválec
Objem 889 ccm 659 ccm 937 ccm 931 ccm
Výkon 105 koní, 100 Nm
79 koní, 70 Nm
110 koní, 92 Nm
123 koní, 102 Nm
Převodovka  6 stupňů, quickshifter 6 stupňů, volitelný quickshifter 6 stupňů. quickshifter  6 stupňů, robotizovaný automat + quickshifter
Spojka Vícelamelová v oleji, anti-hopping Vícelamelová v oleji, anti-hopping Vícelamelová v oleji, anti-hopping Vícelamelová v oleji + robotizovaná
Rám Ocelový, Cr-Mo trubky Ocelový trubkový, Cr-Mo trubky Ocelový příhradový Ocelový s kovanými prvky
Přední tlumiče  WP Apex 43mm, nastavitelný útlum a odskok KYB 43 mm, nast. útlum, odskok a předpětí  KYB 46mm, nast. útlum, odskok a předpětí Sachs 48mm Oleodynamic, manuální předpětí, elektronicky útlum a odskok
Odpružení vpředu  220 mm 240 mm 230 mm 220 mm
Zadní tlumič  WP Apex, nast. předpětí a odskok KYB, nast. předpětí, útlum a odskok KYB, nast. předpětí, útlum a odskok Sachs, manuální předpětí, elektronicky útlum a odskok
Odpružení vzadu  215 mm 240 mm 220 mm 210 mm
Kola / šířka pneu 21"/90 mm, 18"/150 mm 21"/90 mm, 18"/150 mm 21"/90 mm, 18"/150 mm 21"/90 mm, 18"/150 mm
Přední brzdy 2x320mm kotouč, 2x radiální 4-pístkový třmen J.Juan 2x300mm kotouče, 2x axiální 2-pístkový třmen Brembo 2x320mm kotouč, 2x radiální 4-pístkový třmen Brembo M50 2x320mm kotouč, 2x radiální 4-pístkový třmen Brembo Stylema
Zadní brzda 260mm kotouč + 2-pístkový třmen J.Juan 260mm kotouč + 1-pístkový třmen Brembo 265mm kotouč + 2-pístkový třmen Brembo 265mm + 2-pístkový třmen Brembo
Nádrž 19 litrů 18 litrů 21 litrů 20 litrů
Hmotnost bez paliva  204 kg 187 kg 202 kg 206 kg
Přístrojový panel 5" TFT + bluetooth, 3 jízdní režimy 5" TFT + bluetooth, 4 jízdní režimy 5" TFT + bluetooth, 6 jízdních režimů 7" TFT + bluetooth+Wifi, 5 jízdních režimů
Asistenti Náklonové ABS, enduro ABS, Off-ABS, vypínatelná trakce ABS, enduro ABS, Off-ABS, vypínatelná trakce Náklonové ABS, enduro ABS, Off-ABS, náklonová vypínatelná trakce Náklonové ABS, enduro ABS, Off-ABS, náklonová vypínatelná trakce
Výška sedla 854 mm 860 mm 875 mm 850/870 mm
Délka stroje (rozvor) 1513 mm 1500 mm 1608 mm 1580 mm
Úhel řízení 25,8° 26,7° 27,6° n/a
Záruka 2 roky 2 roky 4 roky 3 roky
Cena 376900 Kč 319900 Kč  410000 Kč Cca 510000 Kč