24. října ve večerních hodinách byl oficiálně představen laické veřejnosti Triumph Scrambler 1200. Na co se můžeme těšit?

Předně to jsou dva modely, které se od sebe liší výbavou. Oba modely jsou postaveny na zelené louce. Tedy rám je zcela nový a nemá základ v žádném předchozím modelu Triumph. Scrambler staví na kolébkovém rámu hostícím dvouválcový řadový motor  s výkonem 90 koní při 7400 otáčkách a s maximálním kroutícím momentem 110 Nm již v 3950 otáčkách. Motor má moderně přesazenou klikovou hřídel o 270°, takže se pocitově chová jako motor do V. Modely jsou diferenciovány různými podvozky a konfiguracemi zdvihů, blatníků, řídítek, krytů rukou a ochranné výbavy. Enduro potenciál dává i ergonomie stroje. Instalovány jsou stupačky s průšlapnou gumou, sklopné jsou řadící i brzdová páka zadní brzdy. V případě modelu XE jsou řadící páka i brzdová páka výškově nastavitelné.

 

Oba stroje stojí na vyplétaných kolech s bezdušovou konfigurací ráfků. Ty mají průměr 21 a 17". Škoda je že alespoň model XE nemá zadní ráfek o průměru 18". Na ten se totiž dá koupit výrazně pestřejší plejáda endurových pneumatik. Z výroby půjde motorka obutá do pneumatik Metzeler Tourance první generace. V uživatelské příručce jsou zmíněny i ostřejší pneumatiky Pirelli Scorpion Rally, takže těžší offroad není oficiálně opomenut.

Kola jsou nadstandardně dobře bržděna brzdami Brembo, kdy zejména vpředu září brzdové třmeny Brembo M50, třmeny které se obvykle dávají na supersporty s výkonem vysoko přes 200 koní. Přední třmeny jsou poháněny semiradiální brzdovou pumpou Brembo PR16/21, která dává s brzdiči M50 ideální brzdný poměr. Přední kotouče jsou plovoucí a mají průměr 320 mm. Zadní kolo je bržděno skrze 255 mm veliký kotouč dvoupístkovým plovoucím třmenem stejné značky.

 

Elektronická výbava je poplatná moderní době, jakkoliv se přístrojový panel tváří zcela klasicky. LCD panel je překryt kolečkem zvýrazňujícím přítomnost otáčkoměru na LCD displeji, který ovšem v různých režimech jízdy a režimech zobrazení mění svůj vzhled. Na LCD si můžete tedy zobrazit jak moderní pojetí přístrojů s otáčkoměrem a digitálním ukazatelem rychlosti, tak třeba zcela klasické pojetí s tachometrem kolem dokola a se sloupcovým otáčkoměrem v separované levé straně LCD. Přístrojový panel disponuje volitelně příplatkovou bluetooth konektivitou s mobilním telefonem. Aplikace v mobilním telefonu poté posílá notifikace na LCD motocyklu, takže vidíte že vám někdo volá, přišla vám SMS, jaká vám hraje do sluchátek písnička, nebo dokáže na LCD posílat navigační údaje.

Stroje disponují elektronickým imobilizérem a bezklíčkovým zapalováním. Pod sedačkou je ochranný měkčený prostor kam se dá vložit mobilní telefon či jiné zařízení a hned vedle je USB port připravený pro jeho nabíjení. Oba modely mají jednotlačítkový tempomat jaký má třeba model Tiger 800. Zajímavostí je integrace dálkového ovladače kamer Gopro, který je implementován do ovladačů na řídítkách. Skrze ně můžete bezdrátově spouštět a vypínat nahrávání kamer tohoto výrobce.

Motor Scrambleru 1200 má k dispozici šest režimů výkonu motoru. XR má Rain, Road, Sport, Offroad a Uživatelsky definovaný. Model XE má ještě jeden, šestý a to Off Road Pro. Až na jízdní mód Off Road Pro, všechny jízdní režimy vedle jiné výkonostní odezvy motoru konfigurují odlišnou úroveň citlivosti ABS a kontroly trakce. Jízdní mód Off Road Pro poté ABS i kontrolu trakce kompletně vypíná. Exkluzivně model XE disponuje IMU (inerciální měřící jednotkou) od Continentalu, která dle náklonu stroje a jízdního režimu reguluje úroveň ABS a kontroly trakce při náklonu motocyklu.

 

Motocykly disponují plně LED osvětlením jak pro systém denního svícení, tak pro tlumená i dálková světla. LED jsou samozřejmě i blinkry a zadní světlo. LEDkami jsou podsvícené i všechna ovládací tlačítka na řídítkách. 16-ti litrová nádrž by měla dát akční radius mírně přes 300 kilometrů.

Triumph Scrambler 1200 XC

Jako XC označuje Triumph cestovní endura směřované více mimo asfaltové cesty. Model XC má nízko položený přední blatník. Podvozek tvoří plně nastavitelné tlumiče značky Showa o průměru 45mm, se zdvihem odpružení 200 mm vpředu a piggy-back tlumiče značky Öhlins vzadu. Ty mají zdvih odpružení taktéž 200 milimetrů. Model XC je obut do pneumatik Metzeler Tourance první generace. Výška sedla tohoto modelu je 840 mm a sedačka je výškově nenastavitelná. Suchá hmotnost je 206 kilogramů, což je na stroj o objemu 1200 ccm úctyhodné a leckteří zavedení výrobci enduro motocyklů mohou jen závidět.

 

Triumph Scrambler 1200 XE

XE značí Enduro, nebo také Extreme a podle toho stroj také vypadá. Stejně jako XC, zadní tlumiče dodává Öhlins a vpředu jsou Showy o průměru 47mm. Samozřejmě s nastavitelným předpětím, útlumem i odskokem kola. Oba mají dráhy odpružení 250 milimetrů, takže se jedná o jiné modely tlumičů než má model XC. Delší zdvihy zadních tlumičů můžou být následkem delší kyvné vidlice, kterou má model XE o 32 milimetrů delší než XC. Model XE má kryty rukou s výztuhou, které ochrání ruce i páčky v případě pádů. K vidění byl i plně "oblečený model" do všech dopňků - vysoký blatník, řídítka z hrazdou, padacími rámy, blinkry byly umístěny na zadním blatníku poblíž zadního světla, protože se předpokládá že pro seriózní ježdění v terénu bude výložník držící SPZ sundán. Součástí příplatkové výbavy je i dvojitá výfuková koncovka Arrow.

Výška sedačky modlu XE je 870 mm a je taktéž výškově nenastavitelná. Delší kyvná vidlice, komplexnější elektronika a další drobné doplňky se podepsaly na mírně vyšší suché hmotnosti - 207 kg.

Cena strojů by měla být kolem 15000€ pro model XC a 16000€ v případě modelu XE. Ceny jsou v základní konfiguraci bez příplatkových balíčků.

Triumph Scrambler XE Baja 1000

Firma uvedla i model XE Baja 1000, který se v listopadu zúčastní této dlouhé mexické soutěže.

 

Triumph bude nabízet k modelům příplatkovou výbavu:

  • přídavná mlhová světla
  • ochranný kryt předního světla
  • malý plexištítek kryjící přístrojový panel
  • hrazdičku na řídítka
  • orchrannou mřížku na chladič kapaliny
  • padací ochrané rámy motoru
  • kryty rukou
  • kit pro zvýšení předního blatníku
  • laděné výfukové koncovky Arrow
  • nosič brašny a kožené cestovní brašny
  • zadní nosič nad zadním blatníkem
  • zadní světlo s blinkry, namísto blinkrů u SPZ
  • kontrola tlaku v pneumatikách
  • bluetooth spojení s mobilním telefonem

Příplatková výbava bude sdružena do dvou balíčků, Escape a Extreme. Celý seznam příplatkových doplňků čítá ovšem 80 položek a tudíž bude možné si svůj stroj personalisovat v mnoha detailech.