V červenci 2018 vydala Honda lehce inovovaný model CB300R pro rok 2019. Svezli jsme se na něm.

Když ukázala Honda poprvé svůj neo-retro naháč Honda CB1000R, vznikla kolem něj vlna nadšení. Ve stroji se snoubila symbióza moderny i klasiky. Malá třístovka je na tom úplně stejně. Klasické tvary lehkého naháče, kompletně obnažený motor, kulaté světlo a vzpřímený posaz. V kulatém světle je integrována LED technologie, zadek motorky je krásně odlehčený a z pozice řidiče všemu vévodí transreflexní LCD display. Menší sestřička, Honda CB300R si z větší CB1000R bere všeho adekvátním dílem, aby i přes skromnější výbavu zůstala velmi pohledným strojem.

 

První co zaujme je lehká stavba stroje. Ta se nese v duchu centralizace hmoty, kdy se Honda snaží maximum dílů udržet poblíž těžiště stroje. Stejně jako u veliké CB1000R, u této třístovky se to projevuje odlehčenou zadní částí, kdy je legislativně nutně douhý blatník nesen na dlouhém výložníku až za úroveň zadního kola. Z bočního pohledu to činí stroj opticky velmi lehkým a svěžím.

Na druhý pohled zaujme právě ona LED osvětlovací technika, která činí stroj vizuálně mimořádně moderním. Lehkost doplňují 17-ti palcová kola s jemnými loukotěmi. Veškerá masa hmoty je nahuštěna doprostřed stroje a v příkrém rozporu s lehkostí periférií brutalistně vyčnívá masivní výfuková koncovka. U jiných strojů často spatřujeme koncovky lehčí a systém čištění výfukových plynů se pak z velké části skrývá pod motorem, nebo pod kyvnou vidlicí. U Hondy je pod kyvnou vidlicí umístěn kanystr s aktivním uhlím, který má za účel zachytávat benzínové výpary z nádrže a posílat je zpět do airboxu. Tudíž na katalyzátory pod kyvnou vidlicí nezbylo místo a tak jsou všechny ve výfukové koncovce.


Stavba

Stroj je vyroben v Thajské továrně Hondy. Pohledem na některá místa by člověk ani netipoval, jak precizní práce může být. Rám je trubkový příhradový a příhrady jsou realizovány z lisovaného plechu. Jsou k trubkám svařovány tak dokonalými sváry, že je zřejmé že nemohou být rukou omylného člověka. Thajská továrna je tedy vybavena svařovacími roboty, což se projevuje na vizuální čistotě celého rámu. A nešetřilo se ani na laku. Jakkoliv se jedná o pár viditelných trubek, i ty jsou lakovány tvrdým metalickým lakem.

V kontrastu s rámem jsou plasty. Ty jsou lakované moderně matovými barvami a nejsou kryté svrchním čirým lakem. Tudíž samolepky nejsou zalakovány a jsou nalepeny přímo na plastu, což je škoda. U CB1000R jsou kryty chladičů z kartáčovaného hliníku. U výrazně levnější třístovky se na hliník už nedostalo a musíme se spokojit s plastem. Naštěstí, tyto detaily jsou viditelné až při podrobném zkoumání a celému stroji to na atraktivním vzhledu vůbec neubírá.

S plnou desetilitrovou nádrží váží stroj krásných 143 kilogramů, což se pozitivně projevuje na ovladatelnosti.

 

Podvozek

Přední vidlice byla svěřena firmě Showa. U zadního monoshocku připojeného ke kyvné vidlici skrze systém Pro-link jsem nedokázal výrobce dohledat. Možná také Showa, ale možná si ho Honda vyrábí sama. Po prvním usednutí mě stroj přišel jako poměrně tvrdý. Stačí ale ujet pár kilometrů a olej v tlumičích se pohybem trochu prohřeje a tyto dojmy zmizí. Přední vidlice funguje více než dostatečně. Však 41 mm průměr kluzáku je pro takto těžkou motorku víc než dostatečný. Ze zadního tlumiče jsem byl trochu víc v rozpacích.  V jednom člověku odskakoval, se spolujezdcem se zase houpal. Zadní tlumič ovšem na rozdíl od předního disponuje jistou možností svého nastavení. Speciálním klíčem je možné předepnout pružinu a chování tlumiče si přizpůsobit dle svého.

 

Brzdy

Vpředu je 296 mm kotouč se čtyřpístkovým radiálním třmenem Nissin. Zadní kolo je bržděno 220 mm kotoučem s jednopístkovým třmenem. Oběma brzdám asistuje systém ABS s inerciální měřící jednotkou, která má za úkol rovnoměrně rozdělovat tlak na obě kola v závislosti na negativním zrychlení (zpomalení) motocyklu. Součástí ABS je tedy modulátor, který moduluje brzdný tlak zadní brzdy směrem k přední brzdě, aby ji pomáhal při krizovém brždění. Mezi modulátorem a přední brzdou je umístěn prodlevový ventil, který má za úkol, že při prudkém brždění zadní brzdou a s malým tlakem na přední brzdovou páčku (častá to chyba začínajících jezdců, pro které je tato motorka určena) se po chvíli přidá na přední kolo dodatečný brzdý tlak od zadního brzdového pedálu.

V případě že brzdíte předkem rukou ostře, modulátor nezasahuje a brzdný výkon předního kola je plně ve vaši režii.

 

Ergonomie

Motorka je to malá. Je určena pro piloty disponující řidičským průkazem kategorie A2. Člověk měřící přes 180 cm by se na tomto stroji mohl cítit jako žirafa ka tříkolce. Výška sedačky necelých 800 mm je jasným měřítkem, pro koho je tato motorka nejvhodnější. začátečníci, případně ženy, kterým by takovýto stroj velmi slušel. K tomu přispívá již jednou zmíněná nízká provozní hmotnost pouhých 143 kilogramů. V rozporu s tím je ovládání. Honda bohužel nevybavila stroj nastavitelnými páčkami. Ty stávající jsou v aktuální (nenastavitelné) poloze moměrně dost daleko od řídítka a lidé s menší než chlapskou dlaní by mohli mít problém komfortně dosáhnout. Vedle aftermarket výfuku by to byla hned první věc, kterou bych na této motorce vyměnil - za polohovatelné páčky.

Posaz je mírně předkloněný směrem dopředu, takže během okreskových rychlostí, kdy se opřete hrudí o vítr vám dá tato poloha neutrální silovou pozici vůči řídítkům. Ve městě je na rukou cítit trochu váhy, ovšem nic co by vás jakkoliv vysílilo. Stupačky jsou v ideální poloze, až na stupačky spolujezdce. Ty jsou až přespříliš vysoko a spolujezdce s výškou 165 cm jsem musel po třicetilometrové vyjížďce rozhýbávat.

Sedačka je potažena potahem z umělé kůže. Vnitřní vystélka sedla je dost tvrdá, aby vás po hodině jízdy v kuse přestala jízda bavit a museli jste nechat odpočinout svému pozadí.

Motor

Motor vychází ze stejné pohonné jednotky, která je v Hondě CBR250L, nebo CRF250L. Třístovka (reaálně 286 ccm) doznala ošem mnoha změn a proto je její projev výrazně odlišný od čtvrtlitru. Jednak je to o 6kW (30%) výkonu navíc, za druhé disponuje lepším vyvážení motoru pro nižší vibrace. Motor dává 30,1 koní při 8500 otáčkách a 27 Nm při 7500 otáčkách. Rozvody pohánějí dvě vačky, které přes finger folowery otevírají ventily. Před klikovým hřídelem je inovovaný vyvažovák, takže během jízdy je cítit minimum vibrací, které obvykle umí jednoválce vykouzlit. Více o projevu motoru ve výše uvedené videoreportáži.

 

Cena

Cena je výrobcem stanovena na 124900,- Kč. A není důležitá pouze cena pořizovací. Výrobce stanovil také dlouhé servisní intervaly a v motoru je malé množství oleje. Současně má stroj spotřebu pouze malinko nad 3 litry benzínu, takže na nádrž najedete téměř 300 kilometrů. Takže i cena provozní a cena servisu jsou u tohoto stroje velmi příznivé.

Cenu stroje můžete ovlivnit nepříliš rozsáhlou příplatkovou výbavou. Předně je možné si stroj objednat s ještě nižším a užším sedlem jezdce. Můžete si objednat přední blatník s imitací karbonu, nebo karbonový chránič nádrže před zipem vaší bundy. Taktéž je možné si objednat karbonový polep pro polepení víčka nádrže.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jezdec

Výška jezdce 172 cm
Helma Schuberth C3
Bunda 4SR Rebel Old Style
Rukavice Held Desert
Kalhoty Revit Jeans Lombard
Boty TCX Street GTX