Poslední Dakarská rally se zapsala do dějin jakožto podnik, ve kterém vyhasly dva motorkářské životy. Vedle všeobecně známého Paula Goncalvese skonal taktéž Edwin Straver, který havaroval 16. ledna a 24 ledna zemřel na následky svých zranění v nemocnici v Nizozemsku.

ASO, jakožto organizátor rally vyslyšel žádosti, které mu byly adresovány již několik let dopředu. Změna formátu roadbooků, která přišla v této sezóně nebyla podle některých jezdců dobrá. Několik z nich si stěžovalo, že to pro ně přineslo vyšší navigační zátěž a nemohou se tolik soustředit na jízdu jako takovou.

K novému formátu se vyjádřil například Matthias Walkner, který prohlásil, že "chtěli udělat rally složitější. Ale zašli až přespříliš daleko, protože řidič se potřebuje dívat do roadbooku příliš často, což přináší riziko, že například přehlédnete nějaký veliký kámen". Nad jeho verzí můžeme polemizovat, protože nesporným faktem je, že tuto rally si byli motocykloví závodníci rovnější, než v kterýchkoliv závodech předešlých.

ASO nicméně i tak přistupuje k zásadním změnám. Na společném jednání s jezdci a pořadateli jednotlivých soutěží identifikovali potencionální rizika, které zvyšují rizika fatálních pádů: horečka, dehydratace, vysoká rychlost jízdy, přehřátí organismu, navigační chyby, rozptýlení jezdce, omezená viditelnost překážek a přesnost roadbooku. Z toho vyplynuly některé změny:

Závody: všechny závody Dakarské série musí být v kooperaci, nebo s konzultacemi s atuálními motocyklovými závodníky.

Roadbook: bude vytvořen tým závodního inspektora, který bude prověřovat přesnost roadbooku a který zajistí, aby všechny týmy a všichni jezdci dostali shodné a přesné informace. Zejména o obtížnosti trati a o překážkách, které sou v roadbooku vyznačeny.

Snížení rychlosti a výkonu: aktuálně někteří jezdci a stroje jsou schopni jet v terénu v rychlosti vyšší než 180 km/h. Snížení rychlosti by mělo být rozdělenou do dvou fází. Jednak by měl být zaveden omezovač rychlosti a v druhé fázi by měl být omezen výkon motorů. Na jakou rychlost a na jaký výkon, o tom ještě rozhodnuto nebylo. Rozhodnuto bude do června 2020.

Zvýšená ochrana jezdce: v současnosti musí jezdci užívat chránič krční páteře. Ani ten není všemocný a tak se do hry dostávají ramenní a zádové airbagy. Vhledem k tomu že jezdci absolvují i několik pádů denně a drtivá většina z nich jsou banální, jejich aplikace je stále v rámci úvah. Mají se k tomu vyjádřit výrobci, kteří by pomocí pokročilé elektroniky měli identifikovat vlastnosti pádu a na základě vstupních podmínek aktivovat airbag.

Nové přístrojové vybavení: bude vyvinut nový přístrojový panel. Ten bude obsahovat výraznější vizuální a zvukové signály. Současně bude mít předepsané nové podmínky, aby lépe ochránil jezdce v případě pádu a zároveň aby sám o sobě nebyl pro jezdce rizikem.

Na setkání se k celé věci vyjádřil i prezident FIM Jorge Viegas:

Snížení počtu nehod v rámci Rally Dakar je prioritou FIM. Od začátku tohoto roku testujeme různá řešení a do konce roku chceme mít finální řešení tak, aby výrobci mohli aplikovat nové podmínky do závodu Dakar 2021. Diskusní skupiny se účastní vedle FIM také ASO, KTM, Husqvarna, Hero, Honda, Yamha a také jezdci, jako Sam Sunderland a Adrien Van Beveren. Společně chceme vytvořit pro jezdce takové podmínky, abychom zachovali soustavný rozvoj tohoto úžasného a unikátního šampionátu.

 

Jaké budou výsledky skupiny se dozvíme v nejbližších měsících. Budeme jen doufat, že FIM společně s ASO nevytvoří podmínky zbytečně tvrdé, protože prvek nebezpečí a dobrodružství je nesporným tahákem na fanoušky. Opačným příkladem budiž FIA a Formule 1, která po smrti Ayrtona Seny natolik intenzivně a soustavně zaváděla bezpečnostní opatření, že vyhnala diváky desítky metrů od trati, z Formule 1 vytvořila "závody v laboratorních podmínkách" a nakonec vyhnala i diváky od televize.