Dva kroky kupředu, jeden zpět, by se dalo říci při detailním prozkoumání nové vrcholné adventure helmy Klim. Rozebrali jsme ji a koukli se ji pod skořápku.
Bude to už 10 let, kdy se dohodl Klim s někdejším Uvexem a pod názvem Krios přivedl na svět někdejší vrchol své nabídky. V roce 2019 přišel Krios PRO, ve kterém Klim uvedl mnoho revolučních fičurek, jako samozatmavující plexi Transitions, namísto polystyrénu přišel speciální plástvový materiál Koroyd a namísto DD kroužků se na helmě objevil rychlý magnetický zámek Fidlock. Nová generace nemá plexi Transitions, nemá magnetický klip na přezce a již se nejmenuje Krios
Model X1 Alpha již nemá pranic společného s designem Kriosu. Možná i právě proto už nenese jeho název. X1 je totiž od základu zcela nová helma - vyráběná jinde, jiným výrobcem, zcela nového designu a zejména s novou aerodynamikou.
Právě celkové zjednodušení designu helmy oproti Krios PRO má stát za nižší hlučností helmy. Ta začíná hned u bradových nádechů, které jsou dokonale lícovány s tvarem helmy. Ta tam je samá hrana u Krios PRO. X1 Alpha má tyto bradové nádechy dva. Horní slouží pro posílání proudu vzduchu na plexi, aby se nemlžilo, pokud na něm není instalován Pinlock. Toto horní větrání je dvoupolohové. Spodní větrání je jednopolohové a proud vzduchu míří přes jemnou mřížku na spodní část brady.
Oproti Krios PRO má X1 Alpha výrazně nadimenzované větrání na temeni hlavy - prvek, který jsem u Krios PRO nejvíce kritizoval. Namísto centrálního posuvného větráku má X1 dva, na každé straně kšiltu. Jejich otevírání je dvoupolohové. Otevřít je je snadné, byť přes drobný plastový výstupek, na který si musí řidič zvyknout, zejména pokud ho hledá v rukavicích. Samotný kšilt má v sobě rozměrné průduchy, které směřují tok vzduchu právě do oblasti těchto dvou čelních nádechů.
Stejně jako Krios má i X1 výrazný výdech vzduchu na zadní horní straně helmy. Ten je již neuzavíratelný a skrz něj je vidět i samotná Koroyd impaktní vrstva. Ta je vidět i na dalších dvou výdeších, které jsou zcela na spodní zadní hraně helmy. Ty už nejsou jen atrapy, ale zcela funkční a odvádějí vzduch z okolí límce. Sama vnitřní struktura je podobná Kriosu PRO. Je to kombinace materiálu Koroyd a EPS polystyrénové výstélky, která tvoří kanály pro proudění vzduchu. Výrazně nadimenzované větrání se projevuje i na hlavě jako takové a ani ve vedrech, za jízdy, není v helmě horko.
Interiér je tvořen pěti částmi. Dvě lícnice a standardní čepička jdou snadno vyndat a můžeme je vyprat. Pak tu máme bradový deflektor, který vyndat jde za použití drobného násilí a límec kolem celé helmy, který pro vyndání potřebuje zřejmě natolik veliké násilí, které jsem nebyl ochoten použít, abych něco neurval.
X1 Alpha je a současně není připravena na zcela bezproblémovou instalaci interkomu. V oblastí uší je absolutně brutálně předimenzovaná pro instalaci sluchátek. A to považme, že v EPS výstélce jsou ještě nalepeny další ucpávky, namísto kterých se vejdou snad i studiová sluchátka. Naprosto luxusně se tam musejí vejít i veliká JBL sluchátka od Carda, nebo kvalitní tlustá sluchátka, která jsou přibalena k Interphone 8R.
A proč není připravena? Protože interkom není kudy vést. Krios PRO měl v lemu levé lícnice šikovné vykrojení, kudy šlo vést kabeláž. X1 Alpha má lícnice až nad límcem a límec v sobě nemá nic, kudy by šly kabely protáhnout. Ledaže škvírou mezi límcem a bradovým deflektorem, ale to pak zase máte interkom přespříliš vpředu, téměř u brady. Což by limitovalo jak Cardo tak Interphone, které mají kablíky v zadní části interkomu. A nebo táhnout kabely mezi límcem a lícnicí. Ale límec nemá v lemu, který je zasunut do helmy, žádné vykrojení, ale jen pružnou strunu. A podle našich zkušeností to bude dělat neplechu. Tady to vypadá že levá ruka designéra nevěděla co dělá pravá, protože jinak je helma na interkomy připravená, včetně krásně rovných ploch, kam se dají oboustrankou nalepit.
k X1 jsou přibaleny dvě plexiskla. Jedno standardní a druhé fotochromatické, které nahrazuje Transitions plexi. Nová generace plexiskla by měla rychleji reagovat na slunce a stín, přesto se mi zdá, že úroveň zatmavení není tak výrazná jako u Transitions plexiskla u Krios PRO. K plexisklům je dodán protimlžící Pinlock nejvyšší kategorie - model 120.
A opět jako Transitions plexi, ani fotochromatické plexisklo nemá ECE homologaci a není určeno do silničního provozu. Paradoxně je na něm napsáno, že se má používat pouze bez kšiltu, v módu silniční helmy. Silniční helmy a bez homologace? OMG, to by chtělo facepalm.
Plexisklo má několik poloh a nechybí poloha na mikroventilaci. A naštěstí disponuje možností ho otevřít oběma rukama, protože má výčnělky na obou stranách, což není v dnešní době samozřejmost. Každá poloha je značně pevně ukotvena, což se jistě postupem času "ošudlá" a přechod mezi nimi bude trochu hladší. Co musím vyzdvihnout, plexi má na X1 Alpha naprosto vynikající horizonnální i vertikální rozměry a výhled je tedy z helmy výborný.
V balení najdeme i dva čudlíky, tvořící ucpávky, pokud se rozhodnete sundat kšilt a jezdit s helmou v módu silniční helmy. A když už jsme u toho kšiltu, tak ten disponuje skvělou fičurkou - na jeho horní straně je nad pružinkou tlačítko, po jehož stlačení můžete snadno a jedním prstem polohovat kšilt nahoru a dolů. Parádní věc.
Bradová přezka je standardní. Již nemá magnetický Fidlock, což je veliká škoda. Má titanové DD kroužky. Údajně je to z důvodu splnění homologačních kritérií. Zřejmě ze stejného důvodu má psáno (v XL skořepině) poměrně vysokých 1600 gramů. Přesto že je skořepina karbonová. A to je téměř o 300 gramů více než předchozí vlajková loď od Klimu. Během několika předchozích let se totiž zpřísnily bezpečnostní standardy a s původními 1200 gramy by je helma zřejmě nebyla schopna splnit.
Klim X1 Alpha tak je a není revolucí. Má zcela novou skořepinu, které vévodí jednodušší design a propracovanější aerodynamika. Ze starších modelů si bere to nejlepší, tedy druhé samozatmavovací plexisklo, Koroyd impaktní vrstvu a velmi kvalitní zpracování. V dané kategorii má jen dva konkurenty. Jeden je přímo z vlastní stáje (Klim Krios PRO) a poměřovat se s ní může snad jen Arai Tour-X5. A nakonec je možné (a současně i zřejmé), že se bude X1 Alpha s Krios PRO doplňovat, protože X1 Alpha je méně endurová helma než Krios PRO a cítím v ní spíše vyšší cestovní silniční potenciál.
Děkujeme za zapůjčení Rockway.cz - autorizovaný dealer produktů Klim
![]() |
+ karbon + atraktivní design + Koroyd impaktní vrstva + výborně odvětraná + součástí dodávky dvě plexiskla + samozatmavovací plexisklo + vynikající horizontální i vertikální výhled
- hmotnost 1580 gramů (XL) - není kudy vést kabeláž interkomu
|