KTM 690 Enduro i SMC nás na nějaký čas opustily, aby se po dvou letech vrátily. Hezčí, silnější, dospělejší.
Na světě jsou pouze dvě motorky, se kterými můžete skočit na dálnici, ukrojit pár tisíc kilometrů a po přezutí se s tím samým strojem pustit do těžkého terénu. Ano, můžete si vzít 1090 Enduro R, počkat si na novou Yamahu Ténéré 700, nebo KTM 790 Enduro R, ale tyhle motorky jsou o 50 kilogramů těžší, což je rozdíl dimenze. KTM 690 Enduro a SMC jsou motocykly s potenciálem si zařádit v lese či na okruhu a poté s nimi vyrazit i na dovolenou do Alp.
KTM svůj model 690 Enduro prodávala od roku 2008. V roce 2012 přišel jiný podvozek, ABS, jiné plasty, světla a přístrojový panel. V roce 2014 k tomu firma dodala dvě svíčky pro lepší spalování směsi, ride-by-wire a palivové mapy. V roce 2017 se nám model 690 Enduro odmlčel a s jeho klonem jsme se mohli setkat v podobě Husqvarny 701 Enduro.
Klíčové změny modelového roku 2019
|
Jakkoliv by se mohlo zdát, že nová 690 je stále stejná, opak je pravdou. V motorce nezůstal kámen na kameni a změny jsou absolutně všude kam spočine oko.
- Nepřehlédněte: KTM 790 Adventure - stroj na který leckdo čekal
Motor
Motory LC4 jsou mezi námi už od roku 1986. Mezi roky 1986 a 2007 procházely neustálým evolučním vývojem, přičemž pro rok 2008 přišla revoluční obměna. Nový motor LC4 byl tehdy od základu nový, ve všech směrech. Od té doby prochází i on tu méně, tu více většími evolučními kroky. V roce 2015 KTM zrušila rolny vahadel, které trpěly nízkou životností a přebudovala hlavu motoru. Vačka byla usazena dozadu, napřímo otevírala sací ventily a výfukové ventily byly otevírány skrze vahadlo pokryté DLC (Diamond Like Carbon - velmi tvrdá povrchová úprava) vrstvou, která se smýká na olejovém filmu po vačce. Uvolněný prostor vpředu v hlavě byl využit pro instalaci vyvažovacího excentru, které jsou tedy nyní v motoru již dva. Jejich výsledkem je téměř stoprocentní absence jakýchkoliv vibrací u kterých jsme si u jednoválcových motorů zvyklí.
Hladší motorový projev umožnil zvýšit otáčky o 1000 otáček, což přineslo více výkonu ve vyšším otáčkovém spektru. V roce 2016 navíc přišla změna na pístu a válci. Průměr pístu a válce byl zvýšen o 3mm a o 4,5 mm byl snížen zdvih pístu. Což přineslo nejenže zvýšení objemu motoru na 693 ccm, ale hlavně vyšší chuť jít do otáček. Mimoto že motor splňuje emisní normy Euro 4, zdvihl se jeho výkon z původních 67 koní na 74 koní (55 kW) a 73 Nm kroutícího momentu. Tento motor se objevoval i v modelu Duke 690 a do Endura míří až pro rok 2019.
Rám, podvozek, brzdy
Příhradový rám z chrom-molybdenové oceli je lakován práškovou barvou. Jednotlivé trubky rámu jsou s variabilní tloušťkou, aby bylo dosaženo co nejmenší hmotnosti. Je zcela nový a na první pohled vypadá stejně jeko starší modelový ročník. Při shlédnutí animace jsou z boku již zřejmé změny. Rám je celkově užší, což se odráží také v celkově užším celém stroji. Byl snížen úhel řízení o 0,7°, aby byl stroj stabilnější za vyšších rychlostí. Podsedlová část rámu zcela chybí a supluje ho 13,5-litrová nádrž, která je umístěna pod sedačkou. Což je o 1,5 litru více než měl starý model. Výrobce deklaruje spotřebu pod 4 litry na 100 kilometrů, což by mohlo dávat reálný dojezd na silnici 300 kilometrů.
Nová KTM přichází s novým podvozkem. Starší model měl podvozek WP 4CS. Nový podvozek XPLOR nemá až natolik motokrosovou charakterisitiku, ale vyniká ve své univerzálnosti a ve všech ohledech překonává starší 4CS. Přední vidlice mají oddělené funkce, kdy na jedné vidli lze seřizovat odskok a na druhé útlum. Pro seřízení charakteristik podvozku není potřeba žádné nářadí - dá se seřídit motýlkovými maticemi rukou. Oddělení funkcí od sebe má tu výhodu, že jednotlivá nastavení funkce jedné neovlivňují nastavení funkce druhé. Zadní tlumič umožňuje nastavit předpětí pružiny, odskok kola a umožňuje také nastavit pomalý a rychlý útlum. Připojen je přes progresivní přepákování k hliníkové lité kyvné vidlici. Zdvihy odpružení jsou 250 mm pro přední i zadní kolo.
Hliníkové středy kol jsou odlévané a následně CNC obráběné, kola jsou vypletena do japonských ráfků DID DirtStar, které vynikají svojí odolností. Jejich rozměry jsou čistě endurové. 21" přední kolo obouvá pneumatiku 90/90-21" a zadní 18" kolo pneumatiku 140/80-18". Z výroby bude stroj obouván do pneumatik Mitas E-07, které jsou známé univerzalitou a vysokým kilometrovým nájezdem. Kola jsou bržděna třmeny Brembo, které si KTM nechává vyrábět zakázkově. Brzdy jsou stejné jako u předchozího modelu a brzdí výborně. Vpředu je instalován axiálně ukotvený dvoupístkový třmen a 300 mm kotouč. Zadní kolo je bržděno jednopístkovým třmenem Brembo a 240 mm kotoučem.
Elektronika
Modelový ročník 2019 přináší kompletní elektronickou obměnu. Až se člověku nechce věřit, kolik technologií chce KTM implementovat do offroad stroje. Mnoho funkcí totiž nemá ani spousta moderních supersportů, natož aby se objevily na stroji, se kterým se bude mlátit o kameny. Předně je to náklonové ABS, které moduluje brzdnou sílu dle náklonu stroje v zatáčce. ABS se dá přepínačem na řídítkách nastavit ve dvou módech - Street a Road. V módu Street využívá všech svých funkcí na maximum. V režimu Street také plně zasahuje kontrola trakce a kontrola zdvihání předního kola, takže není možné jezdit po zadním kole. Aby se zadní kolo nezablokovalo při brždění motorem, je instalována antihopingová spojka PASC. Pokud ani ta nezvládne brzdící moment motoru, je k ní instalován systém MSC, který tomuto zabraňuje. Tak, že pokud jde brzdná síla motoru na zadní kolo příliš vysoko, řídící jednotka trochu přidá plyn, aby částečně dorovnala otáčky motoru k zadnímu kolu.
V módu offroad přichází více legrace. ABS zasahuje pouze na předním kole a to výrazně s nižší citlivostí, stejně jako kontrola trakce, která je sice přítomna, ale zasahuje méně. Zadní kolo je v módu Offroad možné kompletně zablokovat. Společně s náklonovou funkcí pro ABS se vypíná systém kontroly zdvihání předního kola. V případě potřeby je možné všechny funkce (ABS, trakce, MSC) kompletně vypnout.
O rychlé řazení se stará Quckshifter+, který umožňuje řadit bez spojky nak nahoru, tak dolů. Na řadící páce šestistupňové převodovky je senzor, který v případě řazení na zlomek vteřiny vypíná vstřikování a uzavírá škrtící klapku, aby se snížil kroutící moment motoru na převodovku. V případě řazení dolů dává řídící jednotka automatizovaně meziplyn, aby srovnala otáčky kola s motorem.
KTM pro modelový ročník 2019 upouští od velikého přístrojového panelu a instaluje stejný, drobný LCD panel jako má Husqvarna 701. Otáčky tohoto stroje jsou irelevantním údajem a veliký otáčkoměr nutil masku předního světla vyčnívat zbytečně dopředu a vystavovat ji nebezpečí úrazu. Tím je tedy přední světlo i s maskou více schováno a přitisknuto na brýle předních vidlic.
KTM 690 Enduro R bude k dostání na jaře roku 2019 a předpokládá se cena cca 275 tis. Kč.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Technické specifikace:
Typ motoru | Jednoválec SOHC |
Rozvod | Rozvodovým řetízkem na OHC, 4 ventily na válec |
Objem válců | 693 ccm |
Vrtání x zdvih | 105 x 80 mm |
Kompresní poměr | 12,7:1 |
Výkon | 74 koní (55 kW) při 8000 ot. 73,5 Nm při 6500 ot. |
Plnění paliva | Elektronické vstřikování Keihin s průměrem centrální škrtící klapky 50 mm, ride by wire |
Kapacita nádrže | 13,5 l |
Emisní normy | Euro 4 |
Spotřeba | 3,95 litru / 100 km dle normy WMTC |
Spojka | Antihopingová PASC v olejové lázni |
Převodovka | 6 rychlostí, synchronizovaná skrze tříkroužkový systém |
Rám | Pevnostní Cr-Mo ocelové trubky s variabilní tloušťkou |
Přední tlumiče | WP XPLOR 48 mm, plně nastavitelné, zdvih kola 250 mm |
Zadní tlumič | WP XPLOR, plně nastavetelný, zdvih kola 250 mm |
Kola | Vyplétaná nerezovými dráty |
Pneumatiky | 90/90-21" a 140/80-18" |
Alternátor | 230W |
Baterie | 12V 8,7 Ah |
Výška sedla | 910 mm |
Suchá/plně natankovaná hmotnost | 146 / 160 kg |
Další strana: KTM 690 SMC R ->