Cruisery nejsou v nabídce této firmy nic nového. Však vznikla již v roce 1989 a na kontě jich pár má. Některé se prodávaly i u nás, byť pod jiným jménem, posledních deset let bylo ale ticho po pěšině. Až do loňského podzimu.

Dříve narození zavzpomínají na modely V3, V5 i V9. Zejména modelu V3 se u nás prodalo docela dost, byť se tehdy prodávaly pod jménem Yuki. A je to jeden z mála motocyklů, který měl pod "kapotou" zabudovaný i kazeťák. Od té doby uběhlo téměř dvacet let, během kterých přišel na svět cruiser V5 a potom na krátko i V9. Ty se u nás již neukázaly a V9 na dalších 15 let uzavřela kapitolu těchto cestovních strojů.

clc7

Až v roce 2023 ukázala CFMOTO nadcházející model 450 CL-C, který, jak název napovídá, je v rámu osazen zcela novým dvouválcovým motorem o objemu 450 kubíků. Stejným, který lze nalézt v naháči 450NK, nebo v malém supersportu 450SR.

clc1

Kdo na těchto motorkách jel ví, jaký tento motor je. Plný apetitu, svižný, lačný po rychlosti, přitom uhlazený a kultivovaný. Přesně takový, jaký bych v motocyklu typu cruiser nečekal. A zřejmě, jaký by nečekal nikdo. V těchto strojích se očekává vysoceobjemový hromotluk, který vás veze na síle krouťáku, nikoliv nadupaný motor ze svižného nakedu.

clc5

Co očekává konzervativní veřejnost je pro CFMOTO irelevantní, když (a ruku na srdce) mají ve stáji poměrně dobrý motor, který je potřeba prodat, aby se zaplatil jeho vývoj. Byť do cruisera, který v rámci segmentu nemá až tolik konkurence. A nebo možná právě proto. Po jeho bok a cenovou hladinu můžeme postavit třeba Kawasaki Eliminator 500, Hondu Rebel 500 a také Royal Enfielda Shotgun 650. Všechny tyto modely staví na motorech produkujících limit 35 kW, aby se tyto "malé cruisery" vetřely do přízně držitelů náctiletých řidičáků.

clc2

Vizuální stránka je subjektivní a za mě musím říci, že z výše vyjmenovaných se mi nové CFko líbí nejvíc. Je podle mého nejlépe vyvážené proporčně, je současně nejlépe vyvážené technologicky, kdy v klasickém kabátku dostanete moderní techniku, ovšem tak nějak rozumně "ocamdaď pocamcaď". Stroj má natolik horizontální design, že by si o něm mohla nechat Kawasaki zdát, přitom je oproti Royal Enfiledu ovladatelný jako koloběžka a oproti Hondě o desítky tisíc korun levnější.

clc3

Přední bantamová pneumatika je v této kategorii povinná a samozřejmě promlouvá do celkového jízdního projevu stroje. Většinu nárazů z nerovností pobere zrovna ona, zbytek poměrně solidní odpružení předku. Zadní monoshock poskytuje dostatečné množství zpětné vazby na bederní páteř, abyste po našich rozbitých cestách mohli směle hledat chiropraktika. Tato vlastnost je ovšem vlastní i všem vyjmenovaným konkurentům a tak bych finálně konstatoval, že se podvozek nijak pozitivně ani negativně nevymyká průměru.

clc4

Průměru se rozhodně vymyká onen nabroušený motor. Ten papírově dosahuje výkonu necelých 33 kW a trochu podezřívám CFMOTO že nám s tím výkonem kecá. Ta motorka prostě jede tak, že to na 450 kubíků vůbec nečekáte. Zejména pokud se podrží plyn v horním otáčkovém spektru, stroj letí vpřed silou sportovního naháče a poměrně snadno atakuje rychlost 180 kilometrů za hodinu. Převodovka zcela hladce řadí směrem nahoru, o trochu rozpačitěji dolů, přestože je chráněna antihoppingovou spojkou. Přední čtyřpístková brzda stroj zpomalí velmi agilně. Přesto bych v takovémto cruiseru čekal silnější brzdu zadní, která je v tomto případě osazena pouhým jednopístkovým třmenem.

clc6

Naprosto důležitým parametrem takovéhoto stroje je zvuk. Po nastartování ho vydával takový nemastný a neslaný. Když jsem chodil kolem tohoto stroje, nijak zvlášť příjemně mě nepřekvapil. O to víc jsem byl překvapen za jízdy. Jo, tahle motorka má naprosto nejlepší zvuk, když se na ní jede, Jak dokázalo CFko naladit takový baryton ze dvou malých hrníčků je mi záhadou, ale je tam. A parádně se poslouchá. Na CFko se parádně i dívá. Kulaté světlo, kulatá zrcátka, kulaté blinkry a zadní světla a nádherný kulatý TFT displej, který má krásně staromilsky rychloměr kolem dokola po své hraně.

clc8

Model 450CL-C má 3,6palcový retro-stylový TFT displej, který podporuje navigaci. Tato inteligentní technologie zvyšuje radost z jízdy. T-box  (příplatková výbava) umožňuje bezproblémové propojení motocyklu s telefonem a nabízí funkce MotoPlay, funkce proti krádeži, záznam trasy a zobrazování informací o vozidle v reálném čase prostřednictvím aplikace CFMOTO RIDE. Takže sic se to nezdá, v motocyklu dostanete nějaké elektronické hračky navíc, abyste i přes klasický kabátek dostali kus moderních technologií.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jede jako z praku. A přitom ten motor není vyloženě lačný po otáčkách. Ne, v nízkých otáčkách netřese řetězem, protože má namísto něj řemen. Bodík k dobru kvůli snadné údržbě. A netřese ani tím řemenem. Motor si nechá líbit naprosto nízké otáčky a bez protestů se z nich sbírá, aniž by bylo nutné řadit o kvalt dolů. Když už se podrží pod krkem, dává na vědomí, pro který stroj vznikl - pro naked, či sportovní stroj. Až škoda že jsou stupačky tak proklatě nízko.

Za zapůjčení stroje CFMOTO 450CL-C děkujeme společnosti WARMUP Liberec

+ nízká hmotnost

+ pěkné zpracování svárů i laku

+ dobrá manévrovatelnost

+ kultivovaný motor

+ skvělý zvuk

 

- nenastavitelná spojková páčka

- slabá zadní brzda

- odpružení zadního kola

- pneumatiky nemají rády slizko