Veliké cestovní enduro od MV Agusty při svém představení vzbudilo nadšené ohlasy. Nyní se chystá do prodeje.

Popravdě, ohlas na tento stroj byl tak výjimečný, že se poskládalo na 15 tisíc objednávek. Trochu do toho hodila vidle neutěšená finanční situace MV Agusty, do jisté míry nejistota s čínským investorem, která nakonec vyústila do vstupu KTM (Pierer Mobility) do společnosti, která aktuálně v MV Agustě drží 50,1% akcií.

eve8

A ani po vstupu KTM do MV Agusty to s Enduro Veloce nevypadalo úplně růžově, protože nový majitel si uvědomuje, že tento stroj přímo konkuruje jeho nosnému segmentu. Proto byl původní Lucky Explorer zrušen a namísto něj přichází na trh motocykl s názvem Enduro Veloce, který je do jisté míry zjednodušenou verzí původně představeného Lucky Exploreru. Má jiný podvozek, jiné ráfky a další změny, pro sice nižší enduro potenciál, ovšem zase vyšší pohodlí pro cestování po asfaltu.

eve5

Zásadní technícké specifikace zůstaly zachovány. Stroj pohání řadový tříválec o objemu 931 kubíků, který produkuje 124 koní při 10000 otáčkách a maximální točivý moment 102 Nm při 7000 otáčkách. MV Agusta šla s motorem docela na krev, protože tento výkon poskytuje při kompresním poměru 13,4:1. Stejně jako jiné motory z dílny MV Agusty, i tento motor se otáčí proti směru jízdy, jako většina motorů závodních speciálů v MotoGP. Protisměrně otáčející se motor do jisté míry kompenzuje setrvačné síly otáčejících se kol, což má pozitivní vliv na ovladatelnost. Motor váží 63 kilogramů.

eve1

Do válců je směs posílána skrze tři 47-milimetrové škrtící klapky a jeden vstřikovač na každý válec. Systém plnění motoru dodalo Mikuni. Plynová rukojeť je samozřejmě elektronická a umožňuje volbu čtyřech jízdních režimů motoru  - Urban, Touring, Off-Road a Custom. Součástí systému je i šestiosá IMU jednotka, která má na starosti jak náklonové ABS, tak osmistupňovou kontrolu trakce. Ta má pět úrovní pro silniční jízdní režimy a dvě úrovně pro offroad režimy. ABS režim lze nastavit do tří úrovní, přičemž v režimech Off-Road a Custom ho lze zcela deaktivovat. Jednotka také zajišťuje funkci tempomatu, systém variability brzdné síly motoru, moderaci wheelie a nechtěného zvedání zadního kola při agresivním brždění.

eve2

Podvozek dodala firma Sachs. Ten dodává stroji téměř identický rozvor jako má Ducati DesertX, což značí, že Enduro Veloce je větší než KTM 890 Adventure. A také bohužel o nějakých 15 kilogramů těžší. Hmotnost motocyklu bez paliva je 225 kilogramů. Přední tlumiče o průměru 48 milimetrů jsou plně nastavitelné (předpětí, komprese i odskok) a mají dráhu odpružení 210 milimetrů. Zadní tlumič je také plně nastavitelný, také se zdvihem 210 milimetrů. Předpětí zadní pružiny je přitom možné realizovat skrze externí kolečko.

eve4

Kola mají čistě endurové rozměry. Bezdušové ráfky Excel Takasago mají průměr 21 palců pro přední a 18 palců pro zadní kolo. Obouvají pneumatiky o šířce 90 a 150 milimetrů. Což znamená, že stroj budete moct osadit vážně hodně širokou škálou enduro pneumatik. Z výroby bude motocykl osazen pneumatikami Bridgestone Battlax A41, přičemž si zákazník bude moct již při objednání stroje naporoučet obutí motocyklu do varianty AX41, která je více vhodná do terénu.

eve3

Nebyla by to italská motorka, dyby nebyla osazena italskými brzdami. MV Agusta Enduro Veloce má na předním kole dva 320-milimetrové kotouče které brzdí pár třmenů Brembo Stylema. Zadní kolo je osazeno 265-milimetrovým kotoučem, který brzdí dvoupístkový třmen, taktéž od Bremba. Brzdy má v područí náklonové ABS Continental MK 100.

eve7

Před řidičem je veliký 7-palcový LCD dispej, který poskytuje jak Bluetooth, tak WiFi konektivitu. Obrazovka poskytuje několik verzí grafiky a možností nastavení jejího jasu. Páruje se k ní aplikace MV Ride v mobilním telefonu, skrze kterou lze na přístrojovém panelu spustit navigaci a mnoho funkcí. Přístrojový panel se ovládá i přes standardní ovladače na řídítkách, které jsou podsvícené. Enduro Veloce má bezklíčkové startování a Full-LED osvětlení.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Pro Českou republiku není cena ještě stanovena. Měla by být ovšem výrazně nižší, než prémiová 500-kusová edice MV Agusta LXP Oriloli, která atakuje hranici 750 tisíc Kč. Podle zahraničních zdrojů by se měla česká cena pohybovat na úrovni cca 550 tis. Kč.