Když se s námi loučil předchozí model Bety Alp 4.0, leckdo zamáčkl slzu, za koncem lehkého a jednoduchého bajku pro každého. To zřejmě nevěděli že Beta brzy pošle do prodeje zcela novou generaci.
Předchozí model Bety Alp 4.0 byl s námi po více než 15 let a 15 let to byl etalon pro nenáročné městské ježdění s možností se kdykoliv sklouznout po nějaké té louce či šotolince. Základ v trialové motorce také umožňoval zdolávání těžších a technických pasáží. Vzduchem chlazený motor Suzuki o objemu 350 ccm ovšem už nebyl schopen splňovat přísné emisní normy a tak s jeho výměnou došlo ke kompletnímu omlazení stroje. Ten přichází rovnou ve dvou variantách.
Nový motor vznikl ve spolupráci Bety a čínského partnera Tayo Motorcycles. Nová Beta Alp nebude jen o objemu 350, továrna ale také provedla update modelu s 200 ccm motorem. My se podíváme na nový model 350, který se bude nabízet pod názvem Beta Alp 4.0 a Beta Alp X.
Beta Alp 4.0 si zachovává stejné schéma jako předchozí generace. Tedy přední kolo 21 palců a zadní 18. Nová generace 4.0 dostala agresivní vzhled a LCD přístrojový panel. Nový vodou chlazený motor je o 8 koní silnější než předchozí a poskytuje 35 koní při 9500 otáčkách. Výkon a zpřevodování umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h.
Nový Alp dostal o 0,5 litru větší nádrž a při deklarované spotřebě 3,5 litru na 100 kilometrů by tak mělo být možné na jednu nádrž dojet 300 kilometrů. Přední 43-milimetrové klasické tlumiče mají dráhu odpružení 185 milimetrů, zadní monoshock potom 195 milimetrů. S předchozí generací má Alp 4.0 shodnou výšku sedla 865 milimetrů, přestože má ta nová o 30 milimetrů vyšší světlou výšku (300 milimetrů).
Nový Alp X je městská varianta scrambleru, postavená na kolech o průměru 19 a 17 palců. Což se odráží v ještě nižší výšce sedla - 855 milimetrů. Alp X dostal neo-retro design s odlišnými bočními plasty a kulatým LED předním světlometem.
Obě verze jsou bržděny kotouči o průměru 290 a 220 milimetrů, do kterých se zakusují brzdové třmeny značky Nissin. Jsou samozřejmě vybaveny systémem ABS od firmy Bosch. ABS systém umožňuje přepnutí do "offroad" režimu. Mezigeneračně nám šla nahoru hmotnost o 7 kilogramů a Beta Alp 4.0 váží bez paliva 140 kilogramů.
Nová Beta Alp 4.0 a Beta Alp X bude k dostání u prodejců někdy v průběhu prosince 2023 až ledna 2024. Alp 4.0 bude v bílé a červené variantě, Alp X bude dodáván v šedé a temně šedé barevné variantě. Cena by se měla pohybovat těsně pod 160 tis. korunami.
Vedle nového Alpa 350 přichází Beta také s inovovanou dvoustovkou. Ta si zachovává původní rám a design, společně s inovovaným 199 ccm motorem, který nově splňuje emisní normu Euro 5. Alp 200 si v zásadě zachovává specifikace předchozí modelové řady a leckoho možná překvapí suchá hmotnost, která činí pouhých 108 kilogramů.