Moto Guzzi Stelvio přišlo na trh poprvé v roce 2008. Konkurent někdejšího BMW GS přišel s tím nejlepším co Guzzi v té době měla pod střechou. U nástupce tomu nebude jinak.

Moto Guzzi hraje na strunu cestovních endur již pořádně dlouho. S prvním "dualsportem" přišla pouhý jeden rok poté, co přišlo první BMW R80 GS. Byly to modely TT (Tuti Tereni) a také cestovnější crossovery NTX (Nuova Tipo Cross). V roce 1990 vyjela továrna na březích jezera Como s maxiendurem Quota 1000, které bylo postaveno na základě velikého motoru, který se označoval jako "big block". Nástupce Quoty bylo právě Stelvio 1200. To přišlo v roce 2007 a pouhé 4 roky potom ve faceliftované verzi s odromnou 32-litrovou nádrží

Po příchodu emisní normy Euro4 musela Moto Guzzi stáhnout z trhu kompletní nabídku motocyklů s "big blockem" a investovala pouze do "small blocků", tedy do modelů V7, z nich vzniknuvších V9 a také do cestovního endura V85TT, které bylo pro fabriku trefou do černého. Právě proto je i nadcházející "nové Stelvio" připravováno s náležitou prioritou, protože fabrika kuje želízko, dokud je horké.

V100 Stelvio je druhý model, postavený na základě nové motorizace, kterou aktuálně nabízí silniční model Moto Guzzi V100 Mandello. Podélně uložený motor typu V-Twin s úhlem rozevření válců 90° o objemu 1047 ccm dosahuje maximálního výkonu 115 koní a dá se očekávat, že natankovaný stroj bude vážit kolem 230 kilogramů.

Fotka z velké části kamuflovaného motocyklu byla pořízena nedaleko sídla Aprilia v Noale a byly na ní zachyceny dva motocykly Moto Guzzi, doprovázené strojem Aprilia. Na nich můžeme vidět některé zajímavé detaily. Stroj má společné znaky s již uvedeným silničním modelem Mandello. Je jím společný designový styl, podobná světla s typizovanou orlicí ve formě LED světla denního svícení.

Přední kolo o průměru 19" je bržděno dvojicí 320-milimetrových kotoučů s brzdovými třmeny Brembo M4.32 a je odpruženo vidlicí se zdvihem odpružení odhadem 170 milimetrů, podobně jako mělo Stelvio 1200, které jsme na prodejnách viděli naposledy v roce 2016. Zadní kolo s drátěným výpletem je poháněno kardanem v jednostranné kyvné vidlici a má průměr 17 palců.

Po vzoru Moto Guzzi V100 Mandello se dá očekávat, že i V100TT (či V100 Stelvio) přijde s dvěma podvozkovými verzemi. A mimo modelu s tlumiči Kayaba přijde na trh i model se semiaktivními tlumiči Öhlins. Na fotografii si můžeme také všimnout instalovaný radar nad předním světlem, který by měl zajišťovat funkci adaptivního tempomatu, případně brzdového asistenta. Je to poprvé v u Moto Guzzi a obecně v koncernu Piaggio, kdy byla tato fičurka uvedena do nějakého modelu.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Moto Guzzi V100TT (či V100 Stelvio, nebo jak se vlastně bude stroj nazývat) jistojistě uvidíme v listopadu na veletrhu EICMA 2023. A do prodeje by mohlo přijít v létě roku 2024.