KTM 790 Adventure R byla jako protopyp za obrovského zájmu diváků představena vloni na podzim. Letos bude uvedena již jako produkční model.

ktad1

Již samotný prototyp přitáhnul hodně pozornosti. Zabalený do bláta a postavený na podstavci vypadal mezi stovkami jiných naleštěných motocyklů jako zjevení. V oranžové agresivní barvě, s rally roadbookem, vybavena prémiovými komponenty na straně jedné, vybaven střízlivě nenákladnými komponenty na straně druhé. Již tento prototyp vypadal, že je téměř v produkční fázi. Což byla do značné míry pravda, jakkoliv se v produkčním modelu nenachází onen prémiový podvozek a ráfky již nedodala firma Excel.

ktad11

Produkční model nemá výfukovou koncovku Akrapovič, která bude příplatkovou záležitostí a výfukové svody nejsou taženy spodem (pro nižší těžiště), protože to komplikovalo umístění stupaček spolujezdce. A samozřejmě, rallyový roadbook nahradil LCD display.

 ktad4

Až na přední světlo prototypu, u kterého KTM nezakrývala že je pouhou maketou, zůstalo téměř vše jak bylo avizováno. KTM se vyhnula modernímu pojetí, s nádrží umístěnou pod sedačkou. Vysvětluje to faktem, že tento model se bude prodávat deset let a tudíž bude muset plnit ekologické normy Euro 5. Pro jejich splnění je potřeba instalovat rozměrné katalyzátory, které by při umístění pod motorem degradovaly světlou výšku motocyklu. Ta je pro jízdu v terénu důležitá a proto byl katalyzátor umístěn za motorem, zdvihající se až k zadnímu centrálnímu podvozkovému tlumiči. Na nádrž tak jak má 690 Enduro již nezbylo místo.

ktad5 

Aby bylo dosaženo kýženého snížení těžiště stroje, byly chlopně nádrže protaženy hlukoko až na úroveň olejového managementu motoru. Přibližuje se koncepcí nádrže modelu 990 Adventure, který měl nádrže taktéž položeny proklatě nízko. Na rozdíl od 990 Adventure bude mít 790A pouze jeden tankovací otvor a přečerpávací portubí, takže nebude nutné tankovat do dvou víček jako měl model 990A. Výška sedla bude 880 mm, zdvihy tlumičů 240 mm.

 ktad3

Stroj 790 Adventure byl navržen na čistý list papíru. KTM nechtěla tuto motorku postavit jako evoluci či zmenšeninu modelu 1090 Adventure, které jsou evolucí prapůvodní KTM 950 Adventure. Při jeho návrhu se zeptali konstruktéři uživatelů, co by nejvíce uvítali. Byly to čtyři body. Nízká hmotnost, nízko položené sedlo, vysoká světlá výška a dlouhý dojezd na jedno tankování. Zpočátku nesourodé potřeby se i přes spoustu kompromisů podařilo přetavit v prototyp, který prošel dlouhým testováním, včetně nasazení v pouštních rally závodech.

 ktad10

Motor jak je známo pochází z modelu Duke 790, ale pro potřeby hardcore enduro ježdění byl náležitě upraven. Nejen jinými palivovými mapami, ale také těžší klikou (či závažím na rotoru dynama) a jinou vačkou. Duke dosahuje výkonu 105 koní a Adventure R by měl mít výkon v rozmezí 95-100 koní. Upraveno bude mapování, aby stroj dosahoval vyššího kroutícího momentu za nižších otáček. Křivka kroutícího výkonu by se měla blížit maximu již někde kolem 3800 otáček a měla by být téměř plochá až do šesti tisíc otáček. Změny budou taktéž na převodovce, kdy bude první převodový stupeň více do síly, než do rychlosti. Rozdíly budou i ve finálním převodu, který bude také více do síly.

 ktad9

ktad6

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Protože 790 Adventure bude více cestovatelsky zaměřená, má přirozeně větší nádrž než Duke 790. Ten má spotřebu malinko přes 5 litrů na 100 kilometrů. U 790 Adventure R KTM říká, že bude mít dojezd 400 kilometrů, takže nádrž by měla mít kapacitu nejméně 20 litrů. Na svět se prodraly dvě verze. Verze se sníženým blatníkem a vysokým turistickým plexi se bude prodávat jako Adventure a model s nízkým plexi a vysokým blatníkem jako Adventure R. Co se nízko položené nádrže týče, nezůstane pouze u modelu 790. KTM již testuje adaptaci tohoto řešení v nadcházejích modernizovaných modelech 1090 a 1290. Prototyp KTM 1090 Adventure s touto nádrží by se měl ukázat již v listopadu na veletrhu EICMA. Viz. následující foto:

ktad2 

KTM je nyní největším evropským výrobcem motocyklů. Vloni byla výroba již o čtvrtinu vyšší, než jsou výrobní kapacity BMW a tak nedostačují výrobní kapacity v Rakousku a musí se poohlížet i jinde. Primárně je to již probíhající výroba v Indii ve spolupráci s firmou Bajaj Auto. V Číně to funguje jinak než jsme zvyklí ve zbytku světa. Aby mohla mimočínská firma vyrábět své stroje, musí mít místního partnera. KTM si již v roce 2016 vybrala za partnera firmu CF Moto, u které již od března 2017 pro Čínský trh montuje omezené množství modelů Duke 125, 200 a 390, z indických součástek.

ktad7

Poptávka ale roste, přičemž aktuálně dokáže KTM s CFmoto produkovat 2000 motocyklů měsíčně. KTM očekává pro model 790 Adventure vysokou poptávku a proto již v březnu 2018 začala s CF moto v rámci společného podniku stavět první továrnu KTM na čínském území. Z této továrny by se měl zásobovat celý východní trh. Továrna by měla být uvedena v provoz na jaře 2019.

 

ktad8