Aktualizováno: KTM se usilovně připravuje na rok 2021. Pro mnoho výrobců motocyklů to bude přelomový rok, stejně jako byl rok 2016. V roce 2021 přijde pro motocykly v platnost emisní norma Euro5. Proto KTM chystá nové modely s mnoha novými funkcemi.

ktt1

Pro rok 2021 se chystá omlazení stávajících modelů. Emisní norma Euro 5 si vyžádá větší zásahy do motorizací a současně s ní se KTM chystá vybavit své stroje další várkou elektronických a asistenčních systémů. Jedním z nich je adaptivní tempomat, systém včasného brždění a systém detekce překážek v mrtvém úhlu.

Aktuálně KTM již tyto systémy testuje na svých testovacích strojích. Vedle ABS a kontroly trakce je to další zásadní prvek, který ovlivní chování stroje v silničním provozu. Vývoj tohoto systému byl oznámen odborné veřejnosti, stejně jako byl představen i testovací prototyp ve formě KTM 1290 Super Adventure S. Testování probíhá ve středisku vývoje řízení techniky ÖAMTC v Rakouském Marchtrenku.

ktt4 

Adaptivní regulace rychlosti motocyklu (ACC- adaptive cruise control)

Funkce adaptivního tempomatu není úplnu novinkou, Již několik let ji můžeme najít na vozidlech od střední třídy výše. Doposud se do motocyklů nedostala, hned z několika důvodů. Jednak je to hmotnost automobilového systému, která byla pro motocykly neadekvátní, za druhé to byly veliké zástavbové rozměry, které se miniaturizací podařily rozumně snížit. Do jisté míry bylo také potřeba zvýšit výpočetní výkon celého systému, protože v případě motocyklu musí řídící jednotka také počítat s náklonem, adhezí, stabilitou a odlišnými setrvačnými silami posádky motocyklu.

ktt3

Detekce mrtvého úhlu

Ti z nás, kteří se pohybují v hustém provozu na víceproudých komunikací to znají. Slepý úhel, zejména levého zrcátka je každodenní záležitostí a vedle sledování zrcátka je vždy rozumné se ujistit i otočením hlavy, něž začneme měnit pruh. Na ten moment přestáváme sledovat provoz před námi, nehledě na to, že některým lidem trvá trochu déle, než oči přeostří na různé vzdálenosti.

ktt6

Testovací prototyp měl zabudovaný přední a zadní radar (lidar), který detekovat pohybující se překážky před, za a vedle stroje. V případě slepého úhlu avizoval přítomnost překážky na LCD panelu, v zrcátku a zvukovým signálem. Celý systém bude po odladění zahrnut do stávající inerciální řídící jednotky, takže bude reagovat na jízdní režimy, náklon a zatížení stroje.

ktt5

FCW - Forward Collision Warning

Radar který zajišťuje adaptivní funkce tempomatu bude stále zapnutý i v případě vypnutého tempomatu. Bude monitorovat vpředu jedoucí vozidla a v případě jejich nenadálého zpomalení začne jezdce motocyklu varovat. Prozatím to nevypadá, že by byla v přípravě funkce automatického brždění. Zůstane pouze u varování. Lze se ale domnívat, že systém automatického brždění přijde co nevidět.

ktt2

"Společnost KTM je odhodlána zvýšit bezpečnost provozu a snížit počty nehod na silnici. Na vývoji systému je ještě spousty práce a budeme muset najezdit ještě tisíce kilometrů v reálném provozu, než uvedeme systém do našich motocyklů. Bude to ale v blízké budoucnosti."
Gerald Matsch, viceprezident pro výzkum a vývoj

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

ktt7

"Co se týče aplikace elektronických asistenčních systémů na našich sportovních motocyklech, jsme připraveni tyto systémy dodat zákazníkům tak, aby nedošlo ke ztrátě zábavy na motocyklu. Zlepšení bezpečnosti je součástí zodpovědnosti za značku. KTM je lídrem vývoje těchto systémů. Byli jsme první, kdo uvedl na trh náklonové ABS, stejně jako třeba systém regulace brzdné síly motoru, systémy rozjezdů do kopce a další revoluční myšlenky."
Luke Brackenbury, produktový ředitel KTM