Přichází nová doba, kdy si veřejnost nenechává všechno líbit. Tato nová doba dospěla k hromadně žalobě na Autostrade Italia, která byla nakonec soudem odsouzena k pokutě. A ke kompenzacím spotřebitelům.

 

Pokud jste někdy jeli po italských placených autostrádách, jistě jste se nemohli zbavit dojmu, že některá místa vypadají jako v České republice. Desítky uzavírek, zúžení pruhů a poplatky přitom neklesají. Ba naopak - za poslední 2 roky narostly v průměru o 28%. Italským spotřebitelům (ano, i využití placené dálnice je spotřebování služby) došla trpělivost a společnost Autostrade Italia skrze organizaci Altroconsumo zažalovali.

aut3

V žalobě prokázali, že Autostrade Italia v letech 2009 - 2018 nedostatečně pečovala o 3000 kilometrů dálnic. Po tragickém zroucení Morandiho mostu tak začaly rozsáhlé opravy dálnic v Itálii a proto byli spotřebitelé nuceni mezi roky 2018-2020 strpět nadměrné množství omezení a uzavírek. Míru újmy vyhodnotil italský soud, který nařídit Autostrade Italia zaplatit pokutu ve výši 5 milionů €. Což ovšem není konečná částka, protože společnost má také za povinnost odškodnit každou osobu (nikoliv řidiče) která spravovanou dálniční síť používala částkou 220€. Což se může firmě vyšplhat do zázračných výšek.

aut4

Altroconsumo v rámci žaloby prohlásilo, že Autostrade Italia v minulosti fušovala kvalitu oprav používáním nekvalitních materiálů, nekladla důraz na kvalitu a rychlost oprav a svou laxností zapříčinila veliká cestovní zdržení, zejména při cestování ze severu na jih apeninského poloostrova. Během dvou dnů od rozsudku se o kompenzaci přihlásilo v předregistraci více než 7000 žadatelů. Altroconsumo odhaduje, že jich nakonec budou desítky tisíc a Autostrade Italia se klepe, aby jich nebyly miliony.

Autistrade per l´Italia je soukromou společností, která spravuje větší část italské dálniční sítě. Od devadesátých let ji postupně více a více vlastní rodina Benettonů skrze svou společnost Atlantia, která postupně skupovala podíly společností, které vlastnily a spravovaly jednotlivé dálniční úseky. A části dálnice od italského státu. Největší podíl byl při skoupení společnosti Iri Group. Veřejnosti došla trpělivost po zhroucení Morandiho mostu v roce 2018, při kterém zahynulo 43 lidí. Spojila se a začala po Autostrade Italia soudní cestou požadovat kompenzace za laxní přístup k údržbě dálniční sítě.

aut2

Nabízí se paralela a mnoho českých spotřebitelů se těší, až vstoupí v platnost systém hromadných žalob v ČR. Ona taková žaloba na stát za 20 let opravovanou D1 by také spotřebitelům mohla přinést... alespoň morální kompenzaci.