Internetoví odborníci po celém světě mají jasno - MX a enduro motocykly KTM, Husqvarna a GASGAS jsou vyráběny v jedné továrně a je to v podstatě to samé. Podstata sama je ale poměrně široká a my se tedy přesně podíváme, v čem jsou ony rozdíly.

Že se nám Duke 790 vrací po třech letech zpět na prodejny jsme avizovali již v únoru letošního roku, a tak jsme rádi, že se nám ho i podařilo získat na test. S radostí jsme ho hned vzali s sebou na dovolenou do pomyslné motorkářské Mekky - italských Alp.

Před 50 lety Yamaha uvedla na trh své první sériové motokrosové modely YZ. Stalo se to ve stejném roce, kdy společnost vyhrála své vůbec první mistrovství světa v motokrosu s Hakanem Anderssonem na továrním modelu YZM250. Byl to začátek nové éry tohoto sportu a během posledního půlstoletí se Yamaha etablovala jako jedna z nejinovativnějších a nejkonkurenceschopnějších značek ve třídách čtyřtaktů a dvoutaktů.

Čím déle jsem na světě, tím více mi ke spokojenosti v rámci běžných dnů stačí tak nějak méně. Dobré jídlo, pohodová domácnost a počasí vhodné na popojíždění po kraji. A proč se na denní bázi tarabit z garáže s více jak 200kg strojem, když člověk může sáhnout po něčem lehčím a kompaktnějším? A rozhodně o nic méně zábavném.

Jedno z nejlepších rozhodnutí které může jezdec na motocyklu udělat, je vyrazit do světa tam, kde je opravdová svoboda. Svobodu na silniční motorce vymezuje jen oněch několik metrů šířky asfaltu a svět je přitom mnohem širší. Jízda na adventure motocyklu je přitom značně odlišná od jízdy na běžném silničním stroji. Jezdec se během ní musí potýkat s obvykle značně těžším strojem, se strojem který má vyšší těžiště, míří s ním často i mimo asfaltové cesty a proto je dobré se na toto dobrodružství náležitě připravit.

Když dva dělají totéž, není to totéž, i když mají stejnou myšlenku, motorový základ i podvozkové komponenty. U scramblerů do 200 tisíc korun máme na výběr nepřeberné množství motocyklů, ovšem jen velmi málo z nich nabídne motorizaci 600+. Mezi těmito jsme vybrali CFMOTO CLX 700 ve verzi Adventure a Motoro Morini Seiemmezzo SCR a vzájemně je porovnali.

Žhavou novinkou pro rok 2023 je FSE 450r Rally čínského výrobce Kove Moto. Jak jeho název napovídá, 450R je účelový závodní stroj o objemu 450 ccm, který je navržen především pro dálkové rally. Kove si jež začíná prodávat v Itálii, což znamená že by se brzy mohlo dostat i k nám. Americký dovozce GPX Moto již měl tu možnost stroj otestovat v jeho přirozeném prostředí, písku. Jaké jsou jeho první dojmy?