Nadcházející veliké cestovní enduro od BMW je jedním z nejočekávanějších strojů roku 2023. Homologační dokumenty zmiňují, že válce stroje budou mít 1291 kubíků objemu. A dle fotek i hliníkový rám.

Italským paparazzi se podařilo ukořistit sérii fotografií, na kterých je téměř jasně zřejmý konečný vzhled budoucího GéeSa. Do jisté míry se tak potvrzuje zachycený vzhled z loňského roku, kdy byl motocykl vyfocen v německém Hechlingenu.

A máme tady i některé údaje technického rázu. Z homologačních materiálů vyplývá, že motocykl bude mít objem 1291 kubíků. Čímž se zvedne jeho výkon ze současných 136 koní na 144 při 7750 otáčkách. Maximální točivý moment jde z 143 Nm nahoru na 148 Nm, motocykl ho ovšem nyní dosahuje při 6500 otáčkách, což je o 250 výše než u 1250 GS. Vyšší výkon přináší i vyšší maximální rychlost, která jde z 219 km/h na 225 km/h. Motor zůstane v základu stejný, včetně hlav se systémem Shiftcam, zajišťující variabilní časování ventilů. Odlišná budou ventilová víčka a také přední prsíčka motoru.

Německý výrobce nabídne dvě verze a dvě výfukové koncovky. Bude to jednodílná základní koncovka výfuku a potom příplatková verze s dvojitou koncovkou Akrapovič. Na výše uvedené fotografii zachyceného modelu je ona příplatková verze. Ačkoliv to není na fotografiích zcela zřejmé, stroj by měl být postaven na zcela novém rámu. Ten by měl být podle německých spekulativních zdrojů hliníkový. Hliník ovšem nemá příliš vhodné vlastnosti při intenzivním rázovém zatížení a tak je možné že bude místy vyztužený ocelí.

Na již dříve zachycených špionážních fotografiích byly v maskování naznačeny jakési imitace "splašených trubek", zasahujících až do podsedlovky, což by mohlo napovídat, že právě tím chtěl výrobce zamaskovat kompletně nový hliníkový rám. A to by byla v historii modelové řady naprostá revoluce.

Nové BMW R 1300 GS bude o něco delší než 1250, přesto by ale mělo být díky hliníkovému rámu lehčí. Homologační materiály hovoří o pěti milimetrech délky navíc.Což může být větší délka rámu, případně vyšší podvozek, který má za následek celkovou větší délku. Přesnou hmotnost nevíme, ovšem dle homologace, po odečtení hmotnosti jezdce vychází, že by stroj měl být lehčí o pouhý jeden kilogram. Kola zůstanou ve stejných rozměrech jako u 1250, tedy 19" vpředu a 17" vzadu. Na prototypu před rokem byly stále brzdy Hayes, se kterými mělo BMW poněkud problémy a v rámci reklamací je občas měnil za Bremba. Na nejnovější zachycené fotografii R1300GS se zdá, že jsou brzdy jiné. Tedy buďto to jsou zcela nové Hayesy, nebo se BMW opět vrátilo k Brembu.

Největší posun se očekává v elektronice. Předpokládáme veliký displej s integrovanou navigací. Vpředu a vzadu bude instalovaný radar, který bude zajišťovat funkci adaptivního tempomatu a hlídače slepých úhlů. Hovoří se o tom, že by měla být vpředu kamera pro čtení rychlostních značek. Očekává se celá plejáda jízdních asistentů, počínaje náklonovým ABS, přes náklonovou kontrolu trakce a bambilion jízdní režimů, zejména těch příplatkových.

Dotazy směřují ke světelné výbavě. A odpovědi nejsou nijak ověřené. Denní svícení by měly zajišťovat mlhovky po stranách stroje a malé LEDky pod plexisklem. Pod ním je prazvláštní plocha, která by měla být podle spekulací elektronicky otevíraným krytem hlavního LED světlometu. Krytka se bude otevírat/zavírat dle okolních světelných podmínek automaticky, či ručně z popudu jezdce. A měla by chránit hlavní světlomet proti poškození od kamínků. A nebo se všichni pletou a pod onou krytkou je onen přední radar a světla budou ve škvírce v "zobáku". Nelze totiž přehlédnout, že vrchní část zobáku je u všech fotografií stále překryta maskovací fólií a pod ní se možná ještě něco ukrývá.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Otazník zůstává nad blinkry. Některé prototypy mají blinkry tak jako je mělo GS doposud, jiné mají přední blinkry integrovány do krytů rukou. V tom se také budeme muset nechat překvapit. Na fotkách vidíme dvě varianty - jedna je na litých kolech a druhá na vyplétaných. A tak je možné že i blinkry v krytech rukou budou v nějaké vyšší výbavové variantě.

Finální a přesné ostatní informace bychom se měli dozvědět 6. července 2023.