Znovuobnovená tradiční firma Norton láká na nové stroje již od roku 2010. Stroj ve stylu café racer - Comando 961 byl mnohými motocyklovými novináři vyhlášen za nejhezčí motocykl roku.

V roce 2011 přešel k Nortonu známý motocyklový designér Terblanche. Jeho příchod se na tvarech nových strojů projevil a Norton tak nepřestává přitahovat pozornost. Na trh přišel nový model Dominator, který využívá techniky Comanda s tím, že byl do jisté míry zmodernizován, aby splnil normu Euro4. Motor je uložen ve dvojitém kolébkovém rámu, který bere inspiraci z modelu Featherbed Norton Manx. Pro snížení hmotnosti zbytek stroje hojně užívá uhlíkových vláken a hliníku.

 

Jízda je plná kontroverzí a kontrastů. Po nastartování stroje se ozve dunivé hřmění do dvou výfuků, které je nicméně vkusně utlumeno, aby nebylo nepříjemné. Studený motor se nestydí poslat k vašim ušním bubínkům kakofonii mechanických zvuků, které se ale po jeho zahřátí kouzelně vytratí. Po otočení plynu vám dá motor zřetelně najevo, že se nejedná o žádný závoďák, což dokládá i číslovka 80, která vyjadřuje počet koňských sil. Ani spojka není zpočátku nijak přátelská. Studená je velmi syrová a ve svém nástupu není přátelsky lineární. Po ohřátí se ovšem znormalizuje a odpovídá celkovému naturelu motoru. Na jedné straně sedíte na motorce, která má hluboké charisma a vezete si pod sebou neopakovatelný kus historie. Na druhé straně se vám nechce věřit, že by minulost byla tak bolestivá, protože sedačka je vpodstatě jen nějakých 10 milimetrů molitanu. Sedačka je hodně vysoko na stroji a nemůžete se zbavit pocitu, že sedíte vysoko nad motorkou, než aby se stala vaší součástí. Řídítka jsou velmi nízko, což vyvolává výraznou zátěž na ruce. Ani vysoká rychlost, kdy byste se hrudí opřeli o proud vzduchu, moc nepomáhá a je nutné své břišní svaly opřít do nádrže. Vysoká pozice nad strojem se projevuje v pomalejším skládáním stroje do zatáček, čemuž nepomáhá ani poloměr otáčení, který je asi jako u kloubového autobusu.

Dominátor dominuje v dlouhých a rychlých zatáčkách. Těžiště stroje je výrazně vpředu, čemuž dopomáhá i jezdec, který je výrazně opřen do řídítek a do nádrže. Poslat motocykl do zatáčky vyžaduje se na jeho provozu aktivně podílet. Motorka nepadá tam kam pomyslíte, jako to je u jiných strojů, musíte ji pěkně postaru a poctivě dopomoci ramenem a tělem.

Motor má úctyhodné rozměry. A úctyhodně a silně táhne již o 2500 otáček. Jeho sweetspot je velmi široký, v rozmezí od 3000 do 7000 otáček. Limit omezovače je zbytečné hledat. Šestistupňová převodovka je velmi přesná, jen z důvodu poměrně dlouhé řadící páky je řazení nepříliš rychlé a je potřeba pečlivě dořazovat. Hledání neutrálu je někdy loterií.

Bzdám chybí prémiovost radiálních třmenů řady M a proto je potřeba vyvinout na brzdovou páčku větší sílu. Brzdy jsou ovšem velmi dobře modulovatelné a ani při ostrém a opakovaném použití nijak nepolevují v brzdném účinku. Třmeny Brembo P4/36 odpovídají výkonu stroje a vhodně jim sekunduje radiální brzdová pumpa Brembo RCS14. Vpředu jsou obligátní 320 mm plovoucí kotouče. Zadní brzda je do počtu. Brzdí očekávaně dostatečně. Na levé straně velmi vkusně doplňuje set radiální brzdová spojková pumpa od stejného výrobce.

Podvozek dodala firma Öhlins. Z továrny v Donington Parku jde stroj nastaven na hmotnost pilota 80 kg. V továrním setupu funguje předek na dobrém asfaltu velmi dobře. Ve městském provozu se občas dostane na hranici útlumu, když máte potřebu rychleji přejet koleje, nebo se vám podaří přejet nějaký panelový úsek. Pražské výmoly by mohly přední tlumiče nezřídka dostávat na dorazy. Zadní tlumení je celkově tvrdé. Oproti měkkému předku máte pocit že jste trestáni prknem přes zadní část těla. 10 milimetrů molitanu na sedačce nekompenzuje vůbec nic. Podvozek je ovšem plně nastavitelný, takže si může každý do jisté míry upravit charakteristiky k obrazu svému.

 

Suma sumárum: forma vítězí nad funkcí. Není to nejlepší motor, není to nejlepší podvozek, nejsou to nejlepší brzdy, ani posaz nebo ovladatelnost. Koto to ale zajímá? Styl je mnohdy na prvním místě a radost může zhatit jen cena, která převyšuje 30tis euro. A komu by se chtělo utrácet ještě více, může si koupit variantu SS (úvodní obrázek), která vám dodá ještě vyšší punc vyjímečnosti.