Uveřejnění velikých změn u HD pro rok 2018 se neobešlo bez výtek veřejnosti. Byla ořezána produktová nabídka a zůstaly pouze modely Softail s motory Milwaukee-Eight. Což nemusí být nakonec špatně, jak uvidíme v recenzi.

Zjednodušení nabídky bylo u HD potřeba. Prodej se neubíral takovým tempem jaké by bylo pro společnost prospěšné a tak bylo potřeba produkci trochu zeštíhlit a i logisticky zjednodušit. Vyšší objemy jedné řady také sníží jednotkové náklady a nikdo přece nechce, aby se s námi HD za pár let musel loučit, protože zbytečně držel nekonečně širokou nabídku v produkci.

Test tohoto "drobečka" proběhl na rozpáleném asfaltu jižní Kalifornie. Model v barvě Vivid Black - černočerné zbarvení společně s kontrastem naleštěných chromů může v člověku navodit falešnou představu o pozlátku nízkého výkonu, špatné ovladatelnosti, nebo funkcionality. Opak je tomu pravdou. Ještě předtím než jsem se dotkl startéru, narazil jsem na první mylnou představu o tomto stroji. Oproti starším modelům, se tento stroj krásně zvedá z bočního stojánku a pocitově je mnohem lehčí. Nejen pocitově, ale i fakticky, neboť nové Softaily jsou často o desítky kilogramů lehčí. Bezklíčkové startování je u této značky o to více zajímavé, když si představíme tradiční klíčky trčící z boku stroje, jak tomu bylo po desítky let v minulosti. Tradiční klíč v krku řízení byl zaměněn za jednodušší přepínač.

Miluju nový, větší LCD multifunkční display, integrovaný do spodní části tachometru, který se nachází na nádrži. Starý display byl veliký tak nějak "harlejovsky", kdežto nový LCD je opravdu větší a je lépe čitelný. Obsahuje ukazatel paliva, ukazatel zařazeného stupně a další hodnoty, které si můžete přepínat palcem levé ruky. Poplatný nové Softail doktríně, napevno upevněný motor v rámu, přenáší do stroje příjemné množství vibrací, ze kterých je cítit veliký objem motoru. Asistovaná spojková páčka nevyžaduje nijak velikou sílu pro zmáčknutí a i přesto, že náběh výkonu na spojku začíná trochu zhruba, postupným uvolňováním síly se na ni přenáší výkon motoru velmi lineárně a příjemně. Převodovka M8 Cruise Drive řadí velmi přesně a i řadící mechanismus je nohou velmi dobře přístupný. Je jen trochu obtížnější nalézt neutrál. Rychlé řazení přináší při krátkém ubrání plynu zábavné bafání do výfuku, takže jízda od semaforu k semaforu přitahuje pozornost veřejnosti. Motor se sbírá krásně do otáček již od nějakých 1400 ot./min, ale nejvíce radosti má mezi 2000 - 4000 otáčkami. Omezovač zasahuje na 5500 otáčkách. Na jakémkoliv rychlostním stupni poskytuje motorka velmi lineární akceleraci a velmi srdečný zvukový projev, doprovázený decentními mechanickými vibracemi do řídítek a plexištítku.

 

 

 

 

Dálkové cestování ukázalo několik klíčových oblastí, ve kterých stroj s motorem M8 vyniká. Dvojitý vyvažovací hřídel přináší velmi klidný motorový projev, kdy by přílišné vibrace působily na řidiče únavně. M8 rozhodně neunaví ani při dlouhodobé jízdě přes 130 km/h. Tempomat se velmi snadno ovládá a přidávání rychlosti tlačítkem přináší velmi pozvolný nárůst rychlosti, tam kde se jiné stroje snaží co nejrychleji dosáhnout požadovaného čísla na tachometru. Ergonomii posazu hodnotím na výbornou. Vyšší řídítka nijak nevadí, plotny na nohy jsou na správném místě a sedačka je tak akorát pohodlná. Není co vytknout.

Brzy jsem zjistil, co navíc přináší Heritage Classic oporti ostatním Softail modelům. Celodenní příjemná ergonomie, ochrana proti větru a nové pevné kufry, které přinášejí oproti obyčejným koženým taškám větší ochranu pro váš někdy drahocený náklad. Dovolily mi naložit si oblečení na 3 dny a i notebook, o který jsem nemusel mít obavu. Větrný štítek dokázal odehnat všechny mušky a jeho hrana byla těsně pod mým horizontem vidění. Dobře ochránil i v dešti, ovšem v rychlostech nad 120 km/h způsoboval nepříjemné turbulence do helmy. Štítek může být ovšem odmontován v řádu sekund a to bez jakéhokoliv nářadí. Takže jsem mnoho kilometrů jel bez štítku a v případě potřeby jsem ho zase snadno nasadil. Nová světla Daymaker poskytují výborné pokrytí vozovky světlem, s dobrou teplotou.

Po dlouhé cestě jsem dorazil do oblasti Montezuma Grade, která je protkána velikým množstvím klikatých cest, kombinující rychlejší zatáčky s ostrými vracečkami. Tady se nejlépe ukazuje nová geometrie řady Softail. Řízení do zatáček jde velmi snadno a bez sebemenší námahy. Stroj se drží své stopy bez jakékoliv nutnosti korekce trasy, na čemž se také pozitivně podepisuje nové pružení Showa. Vidlice se při prudkém brždění nijak zlášť nepotápí a zadní kolo při odlehčení neodskakuje. Musel jsem jednu zatáčku projet několikrát, kdy jsem pokaždé rychleji a rychleji přejížděl nerovnost v jejím apexu, abych zjistil kde jsou limity podvozku. A jsou mnohem dál, než si pilot takovéhoto stroje dokáže připustit.

Na konci výletu musím konstatovat, že Heritage Classic s motorem 114 Milwaukee Eight je dobrým příkladem, jak dostat tuto kategorii motocyklů do roviny s moderními stroji dnešní doby. Výborný rám, podvozek a motor, společně s nízkou hmotností dávají dohromady nejlepší stroj Harley Davidson co pamatuji.