Když se díváme do výsledků hospodaření společnosti Harley Davidson, vkrádá se myšlenka, zda-li to má HD zapotřebí dělat takové změny, když jeho byznys kvete a ročně je schopen ze zákazníků vydyndat půl miliardy dolarů čistého zisku.

Když se ale podíváme dále do minulosti, a nemusí být úplně daleká, vidíme, že ne vždy byly dny HD tak růžové jako dnes. Veliká hospodářská krize, která světem otřásala právě před deseti lety udělala na hosporaření americké společnosti hluboké vrásky a tehdy se zrodil plán ohledně diverzifikace produktové nabídky na širší modelový záběr. Nadneseně řečeno, nový HD Streetfighter by mohl konkurovat Hornetu od Hondy a elektrický Livewire by mohl oslovit zcela novou skupinu zákazníků. Doposud byli totiž zákazníci z jedné a stále se opakující společenské skupiny. HD si s sebou nesl nálepku výrobce skvělých a zábavných cruiserů a chopperů, přičemž svět je mnohem větší, než jen svět lidí oblečených do kůže a třásní.

Harley Davidson Livewire je tak vstupenka do zcela nového segmentu. Segmentu naháčů a navíc elektrických. Firma do jeho vývoje investovala stovky milionů dolarů a zlí jazykové tvrdí, že na oltář položila hlavu i Alta, ze které si HD vzal technologie. O Livewire se hovoří už několik let. Je to dáno tím, že HD na něm začal pracovat sám, bez jakýchkoliv zkušeností, lidé se učili během vývoje. První prototyp se doslat na asfalt už v roce 2014. Jízdně to byla zoufalost a motor měl zvukový projev podobný vzlétajícímu tryskáči, případně jste měli pocit, že sedíte na proudovém motocyklu LMTT Y2K. A protože byly všechny kusy prototypy, HD se zdráhal uvést oficiální specifikace.

Livewire je nyní připraven k prodeji a Harley Davidson může hrdě říci, že Livewire je po dlouhém vývoji solidním motocyklem. Udává, že dojezd na jedno nabití je 235 kilometrů při běžném jízdním stylu běžného motorkáře. Což je kombinace města a okresek. Pokud byste chtěli jet souvisle po dálnici dálniční rychlostí, tak je potom udáván dojezd 152 km. Což je dostatečné číslo, když si uvědomíme, kolik běžný motorkář najede při sobotním výletu kolem komína. Pokud by šťáva přece jen docházela, DC Fast Charger dokáže dobít baterii na 80% za pouhých 40 minut. A doplna za hodinu. S neustále širší sítí dobíjecích stanic si stačí dát někde oběd a během této doby si můžete dobít stroj na další stovku kilometrů. Masivní 15,5 kWh baterie se dá samozřejmě dobíjet i z domácí elektrické zásuvky. Pomalé nabíjení ale trvá 12,5 hodiny. O nabíjení se také stará rekuperace brzdnou silou, která se hodí zejména při popojíždění po městě, kde se často brzdí.

103 koňských sil udělí stroji zrychlení z nuly na sto za 3 vteřiny, ačkoliv stroj váží nemalých 249 kilogramů. A to díky solidnímu kroutícímu momentu 116 Nm. Zvukový projev je zcela klidný a za vyšších rychlostí téměř zaniká v aerodynamickém hluku obtékajícího vzduchu. Livewire je vybaven systémem Reflex Defensive Rider Systems (RDRS), což je kombinace již známých systémů jako zatáčecího ABS, kontroly trakce a launch control. Celý systém má v područí inerciální řídící jednotka shodná s IMU, které používají konvenční motocykly. Stroj s řidičem komunikuje skrze dotykový 4,3" LCD displej.

Součástí této IMU jsou i jízdní režimy Sport, Road, Range a Rain. Další tři jízdní módy si může jezdec sám navolit z kombinace jízdních možností. Podvozek dostala na starosti japonská společnost Showa. Přední USD vidlice o průměru 43 mm jsou model SFF-BP, zadní centrální tlumič je Showa BFRC. Podvozek je plně nastavitelný. Přední kolo brzdí dva 300 mm plovoucí kotouče a monoblok třmeny Brembo M4.32. Zadní kolo je bržděno 260 mm kotoučem a jednopístkovým třmenem. Zadní kolo je poháněno, jak je u HD zvykem, ozubeným řemenem. Z výroby bude Livewire obut do pneumatik Harley Davidson - brandované Michelin Scorcher Sport o šířce 120 a 180 mm.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Masová dostupnost motocyklu bude na počátku roku 2020, ale již nyní si můžete provést u HD předobjednávku. Cena v ČR není prozatím známá, ale můžete se odrazit od ceny v USA, kde má být těsně pod 30 tis dolarů.