V roce 1938 způsobil Triumph na dobových sociálních sítích (v novinách) pozdvižení. Začal propagovat nový Speed Twin - motocykl s prvním dvouválcový řadovým motorem uvnitř tehdy revolučního šasi.

Tehdejší snadné ovládání stroje a parádní zpětná vazba k řidičovi přinesly Triumphu slávu. Dopomohl mu i motor, který oproti okolní konkurenci nevibroval a produkoval ze svých 498 kubíků výkon 28 koní.


 Pro rok 2019 přináší Triumph zcela nový Speed Twin, který oživuje jméno Triumph v segmentu moderních klasických motocyklů. Triumph říká, že nejen jménem, ale také prémiovým ovládáním stroje, které stanovuje nová měřítka toho jak se mají moderní klasické roadstery chovat. 

 

Zcela nový Speed Twin jasně čerpá z custom stylu menšího Street Twina. K němu ale přidává nemálo prémiových detailů a technických řešení. Předně je to výkon a krouťák motoru pocházejícího z Thruxtonu R. K němu přimíchává podobnou jízdní pozici a pohodlí jaké dodává Bonneville T120. Výsledkem je opakování 80 let staré historie, kdy Speed Twin přinináší do segmentu klasických motocyklů prémiové komponenty, výkonostní a brzdné parametry a jízdní zážitky, které by dle Triumpha měly dávat veliké moderní klasické roadstery.


Rám stroje je odvozen z rámu modelu Thruxton R. Ten je upraven tak aby poskytoval částečně sportovní, avšak uvolněnou jízdní pozici. Dobré jízdní vlastnosti zajišťuje dvojitá kyvná hliníková vidlice. Podvozek tvoží přední klasické kartridžové vidle Kayaba o průměri 41 mm se zdvihem 120 mm a zadní dvojité tlumiče také značky Kayaba, umožňující nastavit předpětí pružin. Ty mají shodný zvih 120 mm.


Na klasický stroj patří klasické axiální brzdy a aby slovo axiální neznamenalo automaticky špatné, Triumph sáhl do toho nejlepšího, co v daném segmentu nabízí Brembo - axiální čtyřpístkové třmeny se středovým mostem vycházející ze závodních třmenů Brembo XA3.34. Ty se zakusují do plovoucích kotoučů o průměru 305 mm, které jsou uchyceny na deseti plovoucích nýtech. Třmeny jsou poháněny semiradiální brzdovou pumpou stejného výrobce. Zadní kolo je bržděno dvoupístkovým plovoucím třmenem Nissin a kotoučem 220 mm.

 

Obě litá hliníková kola mají rozměr 17 palců a mají 7 loukotí. Z výroby jsou obuta do pneumatik Pirelli Rosso Corsa 3 a jejich grip má na starosti vypínatelná kontrola trakce. Brzdný grip moderuje systém ABS. Ořezání některých zbytečností a zejména instalace lehčích kol přinesla oprotu Thruxtonu R snížení hmotnosti téměř o 10 kilogramů, což se výborně projevuje zejména při kličkování v městském provozu nebo při potřebě agresivně měnit jízdní stopu.


Motor High Torque o objemu 1200 ccm dává výkon 97 koní a kroutící moment 112 Nm si propůjčil z Bonevillu. Klíčové prvky, jako je třeba vysoce kompresní hlava válců si vzal z nejvýkonnějšího modelu Thruxton R. Tato kombinace přinesla stejný výkon jako má Thruxton a přitom je motor o 2,5 kilogramu lehčí. Na této nižší hmotnosti se podepsala i instalace magneziových vík, které jsou lehčí než předchozí hliníková. Tento nový motor dává o 49% vyšší výkon než má menší Street Twin a o 40% vyšší kroutící moment.

 

Speed Twin má dvě kónické výfukové koncovky bez jakéhokoliv podmotorového katalyzátoru, takže je s podivem že tato čistá paráda splňuje emisní normy Euro4. Řešení emisí začíná již u vodou (a vzduchem) chlazeného motoru, který má chladič vkusně usazený mezi kolébku rámu, tak aby nijak nerušil design stroje. Dvojité chlazení motoru zajišťuje čistý provoz nejen co se týče spalin, ale i emisí do motorového oleje. Proto má Speed Twin předepsanou výměnu náplní po 16000 kilometrech.

 

Nový Speed Twin není pouhým klasikem zamrznutým v minulém tisíciletí. Je vybaven i moderními technologiemi, jako je ride-by-wire, LED světla, palivové mapy a kontrola trakce. Disponuje palivovými mapami Sport, Road a Rain, trakční kontrola je uživatelsky vypínatelná a pro lehké mačkání spojkové páčky je instalován systém její asistence.

 

Přední světlo využívá ke svícení stále halogenovou žárovku, je ale doplněno LED denním svícením. LED jsou také všechny blinkry a zadní světlo. To je umístěno na kraťoučkém blatníku, který aby splňoval normativy a mohl nést SPZ, pokračuje ouzkým plastovým výložníkem. Zajímavé je, že pro některé země které to dovolují bude mít nový Speed Twin zadní světlo zcela zaslepeno a jeho funkce převezmou sdružené zadní blikače.

 

Výška sedla je nižší než u Thruxtona a dosahuje pouhých 807 mm, což by znamenalo, že tento stroj rády osedlají i ženy. I také díky hmotnosti, která je (suchá) pod 200 kilogramů. Nádrž o kapacitě 14,5 litru by měla dávat stroji dojezd cca 280 kilometrů - výrobce deklaruje spotřebu 4,8 l/100 km.

Speed znamená rychlost. A rychlost = Thruxton a nejlépe R. Speed Twin je silný nahatý klasik, který ačkoliv má podobný motor, není určen k překonávání rychlostních rekordů. Podvozek ani brzdy nesnesou srovnání s komponenty kterými je osazen Thruxton R a tak pokud máte rádi opravdu rychlé svezení, nedříve si Speed Twin pořádně vyzkoušejte.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Technické specifikace

Motor Vodou a vzduchem chlazený paralelní dvouválec SOHC, 8 ventilů, 270° úhel zapalování
Objem 1200 ccm
Vrtání/Zdvih 97,6 x 80 mm
Kompresní poměr 11:1
Výkon 97 koní při 6750 ot. 112 Nm při 4950 ot.
Vstřikování Vícebodové sekvenční
Výfuk Dvojitý 2-2
Finální převod Řetězem
Spojka Mokrá vícelamelová s asistenční funkcí
Převodovka 6 rychlostí
Rám/kyvná vidlice Kolébkový z kruhových tubek, svařovaný/dvojitá svařovaná hliníková
Kola 17" hliníková, 7 loukotí, ráfek 3,5 a 5"
Podvozek 41 mm Kayaba 120 mm a zadní dvojité tlumiče se zdvihem 120 mm umožňující nastavit předpětí
Suchá hmotnost 196 kg
Výška sedla 807 mm