Moto Guzzi představila koncept V85TT přesně před rokem a tlačí na pilu jak se dá, aby využila zájmu o středně veliká cestovní endura.

Výroba by měla započít již v lednu roku 2019. Co stihla továrna Moto Guzzi za necelé dva roky vývoje je obdivuhodné, třeba v porovnání s Yamahou Tenere 700. Yamaha byla představena jako prototyp v červenci 2014 a výroba začne někdy na jaře příštího roku. Moto Guzzi představila prototyp přesně před rokem a výroba má začít za 3 měsíce. A to musela Guzzi vyvinout i celý nový motor, kde Yamaha použila již stávající z naháče MT-07.

Nová V85TT se rozhodně nechce utkat o korunu nejlepšího endura do těžšího terénu. Napovídají tomu i specifikace a napovídá tomu i hmotnost stroje, která se se vzduchem chlazeným motorem a kardanem nemůže srovnávat s mnohem lehčími novinkami na scéně, jako jsou KTM 790 Adventure a Tenere 700. Suchá hmotnost této nové Guzzinky bude 209 kilogramů. K nim bude třeba přičíst dalších cca 17 kilogramů paliva (21 litrů) a nějaké to kilo oleje uvnitř motoru, převodovky i kardanu. Výsledné číslo je 229 kilogramů plně natankovaného stroje, což je o 20 kilogramů více než má KTM 790 Adventure. Na druhou stranu si Guzzi také nehraje na ostrého all-roundera do nejtěžších terénů a osloví zejména svou univerzalitou, jednoduchostí konstrukce a nezaměnitelným designem.

 

Ale jízdní výkony nejdou stranou, protože motor dává výkon 80 koní a poměr výkon/hmotnost je tedy téměř shodný s výše uvedenou Yamahou Tenere 700. V porovnání s již nevyráběným Stelviem 1200 je nová V85TT o více než 40 kilogramů lehčím strojem a tak i  s 80 koňmi bude podávat podobné výkonostní výsledky. Výška sedla je 830 milimetrů, což je o 10 milimetrů výše, než je nižší pozice sedla u Stelvia 1200. Kapacita nádrže je 21 litrů paliva, což by při naměřené spotřebě 4,9 litru (měřeno již podle přísnější normy WMTC) mělo poskytnout dojezd lehce přes 400 kilometrů.

 

Ani na brzdách Moto Guzzi nešetřila. Ty jsou stejné jako mělo mnohem těžší Stelvio. Vpředu jsou dva plovoucí kotouče Brembo o průměru 320 mm, bržděné dvěma čtyřpístkovými radiálními třmeny Brembo P4.32 s karbon keramickými brzdovými destičkami. Zadní kolo je bržděno dvoupístkovým plovoucím třmenem Brembo, který brzdí 260 mm kotouč stejné značky. Podvozek je koncipován spíše pro silniční použití s občasnými nenáročnými výlety do lehčího offroadu. Tvoří ho přední nastavitelné USD vidlice o průměru 41 mm, které mají možnost nastavení předpětí pružin a odskoku kola. Útlum není možné seřizovat a bude tedy ho možné ladit pouze volbou viskozity tlumičového oleje. Zadní monoshock je stejně jako předek částečně nastavitelný. Umožňuje nastavit předpětí pružiny a odskok kola. Útlum na něm není nastavitelný, ale stroj bude možné volitelně objednat s plně nastavitelným tlumičem značky Öhlins. Obě kola mají dráhy odpružení 170 mm, s rozměrem přední pneumatiky 110/80-19 a zadní 150/70-17.

 

Rám stroje tvoří svařenec pevnostních ocelových trubek doplněný hliníkovými panely držícími stupačky řidiče a spolujezdce. Rám nemá spodní část, protože nosnou součástí rámu je samotný motor. Podsedlová část rámu je příhradový svařenec pevnostních trubek dimenzovaný pro jezdce, spolujezdce a tři plné kufry. Jeho součástí jsou i madla spolujezdce. Absence spodního rámu snižuje hmotnost a zvyšuje světlou výšku, která je dostatečných 210 milimetrů, což je stejná hodnota jako mělo i Stelvio. K rámu je ukotvena dvoustranná hliníková kyvná vidlice, v jejíž pravé části rotuje kardan pohánějící přes rozvodovku zadní kolo. Rozvodovka nemá proaktivní chování a je proto poměrně jednoduché konstrukce. Systém CARC Moto Guzzi prozatím nenabízí.

 

Motor je u tohoto stroje zcela nový. Podélně uložený motor věrně opisuje konfiguraci, kterou italská továrna používá již přes padesát let. Jakkoliv vypadá velmi podobně jako motory V7 nebo V9, u jeho vnitřního vybavení nezůstal kámen na kameni. Vnitřní vybavení je o 30% lehčí a tak jde motor výrazně lehčeji do otáček než oba výše uvedené typy. Objem válců je 853 ccm, rozvody jsou skrze centrální vačku zdvihacími tyčkami s rozvodem OHV a motor má pouze dvouventilovou techniku. Proto nemusí pohánět rozvodový řetízek, Guzzi nemusela řešit napínáky rozvodového řetězu a vodící lišty. Aby byly sníženy setrvačné síly i na vršku motoru, oba sací ventily jsou titanové a tedy s poloviční hmotností něž by měly ocelové. Motor tedy dává 80 koní při 7750 otáčkách a maximální krouťák 80 Nm při 5000 otáčkách. Křivka kroutícího momentu je přitom již od nějakých 3750 otáček velmi plochá a tak bude akcelerace stroje velmi lineární. Kartery motoru jsou trochu silnější, protože plní funkci rámu stroje. Olejový management byl vyvinut tak, aby stroj neměl hlubokou vanu, motor mohl být umístěn velmi nízko a přesto byla zachována rozumná světlá výška. V olejové skříni jsou dvě rotační olejová čerpadla. Jedno tlačí olej a druhé ho nuceně nasává. To zajišťuje nucený oběh oleje za všech provozních okolností . Vana je sama o sobě chlazená žebrovím, takže ubyla nutnost instalace přídavného olejového chladiče. Vana je chráněna hliníkovým podmotorovým plechem s perforací, aby bylo zajištěno proudění vzduchu skrze chladící žebra.

 

Moto Guzzi zachovává klasickou konstrukci pohonu s odděleným motorem, samostatnou suchou jednolamelovou spojkou a samostatnou šestistupňovou převodovkou. Převodovka je také zcela nová, disponuje třemi synchronizačními kroužky pro hladší řazení rychlostí. Na výstupu převodovky je pružný tlumič, aby se vibrace od kardanu a finálního převodu nepřenášely směrem na motor.

 

Plynová rukojeť je připojena k systému ride-by-wire, který umožňuje volbu třech jízdních módů. Jízdní módy Rain, Road a Off-road mají jiné odezvy motoru na plynovou rukojeť a je s nimi spřaženo chování systému ABS i kontroly trakce.

  • Režim Road poskytuje plný výkon, střední úroveň kontroly trakce a ABS aktivní na obou kolech.
  • Režim Rain je ideální za podmínek se sníženou přilnavostí pneumatik. ABS bude aktivní na obou kolech, nastaveno na nejvyšší citlivost, stejně jako kontrola trakce. Výkon bude stále plných 80 koní, jeho nástup ale bude velmi pozvolný.
  • Režim Off-road zachová plný výkon, zcela vypne ABS na zadním kole a velmi sníží intervenci ABS na předním kole. Kontrola trakce bude nastavena na minimum. V tomto režimu bude možné navíc ABS i kontrolu trakce vypnou úplně.

V85TT je vybavena i tempomatem a všechny jízdní parametry budou zobrazovány na barevném TFT displeji. Barva pozadí a úroveň podsvětlení TFT bude adaptivní podle úrovně okolního osvětlení. LCD zobrazuje vedle otáčkoměru samozřejmě rychlost, zařazený kvalt, okolní teplotu, množství paliva, dojezd na palivo a také zvolený jízdní režim. Jako doplňková výbava je multimediální platforma MIA, kterou MG nabízí v příplatové výbavě. Ta umožní připojit ke stroji mobilní telefon a sdílet notifikace o telefonních hovorech, SMS-kách a dalších událostech na LCD stroje. Včetně navigačních pokynů satelitní navigace.

 

Moto Guzzi nabízí při koupi stroje doplňkovou výbavu:

  • Boční kufry: 33 litrů levý a 39 litrů pravý. Kufry jsou uzamykatelné separátním klíčem a jsou odnímatelné v řádu sekund.
  • 41-litrový uzamykatelný horní kufr, jehož součástí je i nerezová plotna. Kufr je odnímatelný v řádu sekund.
  • Vyšší plexi
  • Centrální stojan
  • Placka pro rozšíření bočního stojanu aby se nezapíchnul do bláta nebo trávy
  • Zadní tlumič značky Öhlins, který disponuje plnou nastavitelností
  • Titanová výfuková koncovka značky Arrow s karbonovou koncovkou a s homologací
  • Ochrana koncového převodu proti poškrábání v případě pádu stroje
  • Padací rámy vedle motoru
  • Komfortní sedačka s 3D vystélkou. Dodávána ve třech výškách sedla
  • CNC obráběné tovární brzdové a spojkové páčky
  • Přídavná LED mlhová světla
  • Sklopná zrcátka pro jejich ochranu při průjezdu pod větvemi
  • Přídavný nadblatníček zadního kola
  • CNC obráběný sklopný brzdový pedál
  • Moto Guzzi multimediální platformu umožňující skrze bluetooth připojit mobilní telefon
  • Elektronický alarm s dálkovým ovládáním
  • Polykarbonátová ochrana předních světel
  • Taška na nářadí, která je snadno umístitelná na horní část kufrů (nářadí není v ceně)
  • Boční nalepovací gripy nádrže umožňující  koleny lépe svírat nádrž při jízdě ve stupačkách

Technické specifikace:

Typ motoru Podélně uložený V-twin s úhlem válců 90°
Rozvod OHV zdvihacími tyčkami, dva ventily na válec, titanové sací ventily
Objem válců 853 ccm
Vrtání x zdvih 84 x 77 mm
Kompresní poměr 10.5:1
Výkon 80 koní (59 kW) při 7750 ot. 80 Nm při 5000 ot.
Plnění paliva Elektronické vstřikování s průměrem centrální škrtící klapky 52 mm, ride by wire
Kapacita nádrže 21 litrů
Emisní normy Euro 4
Spotřeba 4,9 litru / 100 km dle normy WMTC
Emise CO2 118 g/km dle normy WMTC
Spojka Suchá, jednokotoučová
Převodovka 6 rychlostí, synchronizovaná skrze tříkroužkový systém
Rám Pevnostní ocelové trubky, motor je nosnou součástí rámu
Přední tlumiče Marzocchi 41 mm USD, nastavetelné předpětí a odskok, zdvih kola 170 mm
Zadní tlumič Sachs monoshock, nastavitelné předpětí a odskok, alternativně plně nastavitelný Öhlins
Kola Vyplétaná nerezovými dráty
Pneumatiky 110/80-19" a 150/70-17"
Alternátor 430W
Baterie 12V 12 Ah
Výška sedla 830 mm
Suchá/plně natankovaná hmotnost 209 / 229 kg

Cena nebyla ještě stanovena, ale měla by se pohybovat kolem 12000€