Moderní motorka není jen soubor mechanických komponent, kdy v minulosti elektronickou část představovala pouze svíčka, cívka a senzor polohy kliky. Dnes je to plejáda elektronických asistentů, které máme do značné míry pod svou kontrolou.

Moderní motorky jsou prošpikovány asistenčními systémy, i systémy zpříjemňující nám daleké cestování. Na obrázcích si můžeme představit mezigenerační rozdíly v kabeláži. Kabelový svazek modelu Superduke 990 má třetinu délky kabelů a třetinu konektorů, než kabelový svazek Superduke 1290.

 km2  km1

Většina systémů se dá ovládat skrze infotainment stroje. Moderní člověk je ovšem navyklý mít v ruce svůj zamilovaný šmatlaphone, takže se výrobci nezdráhají své motocykly propojit s tímto fenoménem doby. Však téměř všechny stroje pro modelový rok 2018 jsou vybaveny LCD TFT barevnými panely, které si o novou dávku funkcí jen říkají.

km8
Tyto TFT panely nejsou dotykové, protože lze těžko skloubit odolnost kapacitní dotykové vrstvy proti kapkám vody a současně ji udělat dostatečně citlivou pro ovládání v rukavicích. Proto přichází sparing partner - váš mobilní telefon. U KTM s pomocí aplikace nazvanou KTM My Ride.

km4
Aplikace umožňuje spárovat přístrojový panel stroje s vaším mobilem skrze bluetooth rozhraní a rozšířit jeho funkčnost. Prozatím nabízí tři režimy použití:

1. Rozšířená navigace

Naplánujte si trasu ve svém mobilu. Aplikace přenáší informace o cestě do LCD panelu vaší motorky. Ukáže vám kde odbočit, čas dojezdu, zbylou vzdálenost, název ulice po které aktuálně jedete. Při spárování mobilu s bluetooth interkomem posílá i hlasové pokyny do vaší helmy.

km5

2. Trojúhelník mobil-motorka-interkom

Stalo se vám, že dojedete do cíle cesty a v mobilu máte desítku zmeškaných hovorů? Namísto odpočinkového kafíčka obvoláváte ztracená volání a řešíte resty. Situaci do značné míry vyřešil bluetooth interkom, kdy nebyl problém zvednout hovor ho helmy a vyřídit ho. Nepříjemné bylo to, že jste nevědomky hlasovým pokynem zvedli hovor různých prodejců teplé vody, či hovor, který byste zvednout nechtěli.

km7

KTM My Ride přenáší informace o příchozím a uskutečňovaném hovoru na TFT LCD vaší motorky. Ovladačem na levé straně řídítek vám dává možnost hovor zvednout, či nezvednout. Společně se příchozím hovorem se totiž na LCD ukazuje jméno kontaktu příchozího hovoru.

3. Muzika

Leckdo namítne, že v helmě má být slyšet pouze hudba laděného výfuku. Jsou ale mezi námi lidé, kteří přemíru decibelů nevyhledávají a do helmy si pustí zvukovou kulisu své oblíbené hudební skupiny. Ocenit se to dá zejména za dlouhých dálničních přejezdů.

km6

Pro výběr skladby bylo nutné ovšem zastavit na "našmatlat" si ji na svém smartphonu, nebo ji poslepu namačkat na svém interkomu na helmě. Aplikace KTM My Ride ukáže knihovnu vaší muziky na LCD motorky a dává vám možnost si album pustit, přeskočit na jiné, jinou skldbu, nebo zvýšit a snížit hlasitost - aniž byste pustili řídítka. Opět na levém ovládacím kříži.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Systém uvniř infotainmentu stroje je s aplikací logicky svázán, takže při promítání informací z vašeho telefonu na LCD motorky zůstávají vždy viditelné klíčové informace o provozních vlastnostech motorky a vidíte stále například okamžitou rychlost.

Aplikace je pro systémy iOS i Android a její cena je 199 Kč. Prozatím je použitelná pro stroje Duke 125, Duke 390, 1290 Super Duke R, Adventure 1290 R a S. Pro novinku KTM Duke 790 je potřeba si pořídit příplatkový komunikační modul. Lze očekávat, že se tato výbava stane v budoucnu sériovou výbavou této oranžové značky a nebude se omezovat pouze na cestovní a adventure modely. A že se s ní setkáme i u offroad strojů.