O takzvané "litrové Jawě" se mluví 10 let. V roce 2006 Jawa začala s vývojem, který dodnes nepřinesl výsledky.

Včera jsme dostali vyjádření od jedné osoby spoluzodpovědné za ekonomické hodnocení celého projektu a to takové, že stroj Jawa 1000/837 byl definitivně uložen k ledu a neplánuje se jeho výroba. Ne že by někdo ještě doufal že se tomu tak stane, když Jawa každoročně skrze různě uniknuvší informace zásobovala informacemi, že "na jaře", "příští rok", "na konci sezóny" a tak podobně. Ale v mnoha lidech stále přetrvávala malá pochybnost a důvěra že se tomu tak stane. Uložení "k ledu" není nijak aktuální situace. Došlo k němu již vloni na podzim, ovšem dodnes se k tomu nikdo oficiálně nevyjádřil. A vzhledem k tomu že Jawa čerpala na tento stroj dotace ze státního rozpočtu, je možné že se oficiálně ani nikdo nevyjádří.

Důvodů zmrazení je hned několik.

1. Celý projekt trval přespříliš dlouho a stroj je již outdated a neměl by na trhu šanci se prosadit

2. Původně Jawa několikrát tvrdila, že vývoj motoru bude plně v její režii. Později uniklo několik fotografií ukazujících, že boční panely na motoru (víka motoru a vzhled jakoby válce a hlavy válců) byly jen makety, které mají pod sebou zamaskovat motor od MZ 1000. V této souvislosti bylo i podáno podání na PČR pro vyšetření zneužití dotací právě proto, že Jawa čerpala prostředky na vývoj motoru, který dle fotografií na internetu pochází právě z MZ 1000. Možná že někdo z tohoto důvodu zastavil vývoj, aby se nepokračovalo v "nějaké" činnosti.

3. Navžený (koupený?) motor nesplňoval specifikace emisních norem Euro4 a nebylo ekonomicky přínosné ho upravovat tak aby splnil. Navíc od roku 2021 přijde v platnost emisní norma Euro5, kterou by motor nesplnil už vůbec.

Nabízí se paralela s firmou FGR, která také čerpala prostředky ze státního rozpočtu, zcela za stejným účelem - vývoje luxusního motocyklu pro náročný evropský trh. Víme jak Midalu vypadá a řekněme si, byl to úspěšný projekt. O Jawě se neví oficiálně vůbec nic. Za celých 11 let neukázala Jawa oficiálně vůbec nic, co by se dalo zhodnotit jako "úspěšně ukončený projekt, který splnil zadávací kritéria". Podle vyjádření MPO, nemusela Jawa ukázat vůbec nic proto, že čerpala prostředků méně než 33% hodnoty projektu. Z 93 Mil. Kč celkově uznaných utracených prostředků čerpala "pouze" 21,9 Mil. Kč.

Jawa ovšem od roku 2012 čerpala další prostředky z rozpočtu a to necelých 18 Mil. kč na vývoj cestovního endura s objemem motoru 1200ccm. Dá se předpokládat, že cenduro Jawa 1200 dopadne stejně jako Jawa 1000. Dá se spekulovat o tom, jak si může firma co ročně vyrobí nějakých 1500 levných dvoutaktních motorek dovolit utratit za roky 2007-2014 více než 100 milionů korun ze svého (71 Mil za Jawu 1000 a 30 mil Kč za Jawu 1200) a k tomu si zvládnout zrekonstruovat budovy a pořídit nové strojní vybavení. Nabízí se druhá otázka - pro Ministerstvo Průmyslu a Obchodu: Jawa 1200 čerpala při celkově uznaných nákladech 48 Mil. Kč 17,5 Mil. Kč na státních dotacích a poté by se na ní vztahovala povinnost uvést na trh výrobek, stejně jako ji měla firma FGR s modelem Midalu. Ale kde nic tu nic... A 7 prototypů cendura 1200, které údajně byly vytvořeny neviděli dost možná ani sami majitelé Jawy.

Každopádně je dobré za kapitolou tohoto stroje zavřít šuplík a nechat ho spát věčným spánkem. A jednou, za 30-40 let ten šuplík někdo otevře, bude to určitě zajímavé čtení.