Bezztrátové převodovky se zabydlely v seriálu MotoGP již v roce 2013. Umožňují kontinuální přenos točivého momentu na zadní kolo i v momentě řazení převodového stupně. Každé takovéto řazení ušetří setiny sekundy, což se v počtu zařazení v závodě nasčítá v rozdíl celých mnoha vteřin.

Klasické řazení se spojkou / bez spojky, nebo s řadícím quickshifterem... všechny tyto způsoby znamenají, že vám motocykl pod zadkem cukne, v momentě kdy motor na zlomek vteřiny přestane dodávat tah na převodovku, aby se právě v tomto momentě uvolnila převodová kola a mohlo dojít ke snadnému řazení. V případě MotoGP motorek tak stroj v klíčovém okamžiku snížil dodávku paliva o cca 7-15%, aby se snížil tlak na převodovku. Některé aplikace vypínaly zapalování a v momentě řazení svíčky vůbec nedávaly jiskru.

Sériově montované quickshiftery mají prodlevu kolem 50 až 100 milisekund, podle toho nakolik sportovně je motocykl naladěn. V závodních motocyklech se dosahuje prodlev mnohem nižších. Několik desítek milisekund je ovšem během jednoho závodního kola mnoho. Za předpokladu že motocykl neustále řadí, tyto desítky milisekund se mohou nasčítat třeba v pět vteřin, kdy není motor motocyklu v tahu, protože právě probíhá přeřazování na jiný rychlostní stupeň. Proto pro závodní účely vznikly bezztrátové převodovky, které se anglicky označují jako seamless. I bezztrátová převodovka dosahuje jistých ztrát při řazení. Podle Yamahy by to ovšem mělo být 0,01 sekundy. V rámci MotoGP jsou tyto převodovky často natolik složité, že jejich principu nerozumí ani tovární mechanici a její systémy si nechávají posílat přímo z továrny, jakmile na nich dojde k nějaké závadě nebo anomálii.

O tom že Yamaha do R1 dá bezztrátovou převodovku se psalo již někdy v roce 2018. A očividně to nebylo jednoduché. První začala implementovat Honda. Yamaze vůbec nepomohlo to, že v rámci vývoje si nechala Honda zapatentovat každé kolečko a pro sériovou produkci musela jít Yamaha zcela jinou cestou. I tato cesta byla pro ni dost trnitá a proto oplatila Hondě stejnou měrou a zaregistrovala si patent, který je v popisu 70 stran dlouhý a obsahuje přes 300 vyjmenovaných částí. Nyní by měl být systém natolik spolehlivý a zároveň finančně schůdný, že by ho Yamaha (již konečně) mohla začít dávat do své vlajkové lodi.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Podle našich informací by Yamaha měla napárovat management převodovky přímo na jízdní režimy motoru. A protože by měla být řadící páka pouze senzorem řazení a samotné řazení by měly mít na starosti elektromagnety uvnitř převodovky, může Yamaha v případě Touring jízdního režimu nabídnout zcela automatický režim řazení. Seamless převodovka by se časem mohla dostat i do dalších cestovních, či nahatých motocyklů.