Triumph oznámil, že brzy rozšíří portfolium svých motocyklů o (hard) enduro motocykly a motokrosové stroje. Již za tímto účelem nabral specialisty, včetně špičkových jezdců, kteří mu s vývojem pomohou.

Triumph není úplně na začátku, protože toto oznámení je v intencích postupu vývoje. Triumph chce s motocykly nastoupit do světových šampionátů, což napovídá, že nehodlá vyjet s nějakými ořezávátky.

S odborníky za zády...

S vývojem a s testováním motocyklů mu pomůžou Ricky Carmichael - šestinásobný šampión amerického motokrosu a Ivan Cervantes, pětinásobný světový šampion v enduru. Tento krok Triumphu by se měl stát výrazným milníkem v historii značky, která se v těchto soutěžích etablovala naposledy před mnoha desítkami let.

CEO Triumphu Nick Bloor doslova prohlásil, že "Triumph se bude dlouhodobě zabývat vývojem vítězných motocyklů, které chce nabídnout nové generaci jezdců". Což může a nemusí znamenat, že s motocykly Triumph vyjede za pár měsíců a možná že za mnoho měsíců. Může to také znamenat, že Triumph vyvine něco, co mu Brusel v zápětí zatrhne, podobně jako výrobcům aut již nařizuje ukončit prodej automobilů se spalovacím motorem v roce 2035. "Nové generaci" také může znamenat, že Triumph může nastoupit rovnou do elektrického vlaku.

Ale zatím to tak nevypadá, protože podle Carmichaelova prohlášení že "bude bojovat v odpovídajících kategoriích MX motocyklů" znamená, že by měl Triumph přijít se stroji se spalovacími motory 250 až 450 ccm. Druhá strana je aktuální situace v enduru, kde v posledních letech dominují dvoutaktní stroje. Vývoj dvoutaktů není dle našeho názoru na pořadu dne. Triumph nebude drobit finance do vývoje dvou druhů pohonu. Vyvine jeden motor, který odliší vrtáním a (nebo) zdvihem pístu. Na jeho základě postaví MX a enduro motocykly.

Více informací na: https://www.triumphmotorcycles.co.uk/for-the-ride/racing/official-announcement-mx-enduro

Trh nahoru a dolů

Důvodů může být několik. Může to být potřeba diverzifikovat portfolio do dalších segmentů, zejména když enduro a obecně terénní stroje zažívají neobvyklý boom zájmu a prodejů. Stačí se jen podívat na nabídku KTM, coby majoritního prodejce těchto strojů - vyprodáno, prázdno, přestože KTM meziročně téměř zdvojnásobila výrobu. Druhá strana mince spočívá v čase. Podaří se Triumphu stihnout zájem zákazníků? Přece jen, vývoj a odladění zabere nějaký čas. Ten hraje pro již zavedeným značkám, do kterých se aktuálně vrací i Yamaha, alias Fantic, který má ještě vyšší ambice a potenciál než Triumph.

Konkurence číhá

KTM a sesterská Husqvarna a nově GasGas, Beta, Sherco, TM a nově i Fantic - to jsou evropsky etablované enduro značky. K nim je třeba přičíst i portugalské AJP, nebo resuscitované italské SWM, které si sice nehrají na vítězné ambice, přesto uspokojí mnohé méně náročné jezdce. A znovu je opět na scéně Rieju, která koupila od majitelů GasGasu enduro platformu před prodejem značce KTM. A Rieju hovoří, že letos prodá "desítky tisíc" motocyklů. Tam kde nejsou třeba řešit emise je motokros. Tam se daří i japonské čtyřce a konkurence je drtivá. V tomto světle to nebude mít Triumph vůbec lehké a než vyvíjet svůj stroj od základu, možná by bylo pro něj lepší koupit již nějakou zavedenou značku a technologii. K této variantě se vážou drby, že by Triumph mohl použít starší platformu Beta, kterou by měl (stejně jako Rieju-GasGas) odkoupit od tohoto italského výrobce.

Kde a za kolik?

Otázka je, kde vlastně bude Triumph stroje vyrábět. Enduro je veskrze evropskou záležitostí, alespoň co se vrcholového endura týče. Proto by bylo fajn, kdyby Triumph vyráběl v Evropě. Kapacity by určitě byly, když jeho britské továrny zejí prázdnotou, poté co majoritu své produkce odsunul do Thajska. Proti stojí mzdové náklady, pro zase hovoří snažší materiálová logisitika, pokud bude používat evropské komponenty. Přece jen, motocykly jsou do značné míry stavebnice. Motor si může Triumph lusknutím prstu začít nechat vyrábět u Minarelli. Tlumiče vezme od ZF-Sachsu, brzdy od Bremba nebo Braktecu, řídítka a ovladače Domino, plasty mu nalisuje italský Acerbis, kola dodá Behr a elektroniku Bosch. Ono to nakonec může být materiálně snažší, než se může zdát. Nejvyšší tíha bude na udržení rozumné ceny, na marketingu a zejména na zajištění včasné a bohaté servisní sítě. Na tom totiž již pohořel nejeden výrobce terénních strojů.

 

Třeba takové italské TM by se Triumphu mohlo velmi hodit (Triumph Motorycles?), ačkoliv se již dlouhé měsíce šeptá, že na TM má zálusk Ducati, která by chtěla z podobného důvodu rozšířit své působiště.