Na začátku bylo světlo. A pak Martin Stolle - talentovaný inženýr, který pracoval u BMW v oddělení vývoje. Martin byl zamilovaný do svého Britského motocyklu Douglas. A chtěl si ho náležitě vylepšit.

Vývoj nevznikl jen tak z ničeho. Společnost Bayerische Motor Werke měla konvencemi po první světové válce zakázáno vyvíjet letecké motory. Proto se zaměřovala pouze na větší řadové motory, typicky čtyřválce, které mířily do větších automobilů, traktorů a náklaďáků. Martinovi Stollemu se ale řadové motory zajídaly a se zkušenostmi s designem hvězdicových leteckých motorů se rozhodl, že z tehdejšího leteckého motoru odpáře všechny válce až na dva, které pojedou proti sobě.

Motor M2B15 měl objem válců 494 ccm a vážil 35 kilogramů

Protiběžné písty tepaly v rytmickém tempu a proto se později motoru přezdívalo Boxer. První Boxer dával výkon 6,5 koně při 4500 otáčkách a pod názvem Bayern Kleinmotor M2B15 byl od roku 1920 dodáván výrobcům motocyklů. Instalován byl například do motocyklů značek Helios, Bison, Hoco, SMW, nebo Victoria

Motocykl Victoria KR3 s motorem BMW - veleúspěšný stroj, který inspiroval BMW k výrobě vlastních motocyklů

Největší slávu zažil v motocyklu Norimberské firmy Victoria Werke, modelu KR1, který se později dočkal několika evolučních nástupců. Vyrobeno ho bylo přes 1000 kusů, což bylo na svou dobu úctyhodné číslo. Jak je vidno z fotografie, tehdy byl boxerový "Kleinmotor" typicky instalován do rámu motoru podélně, s napříč uloženou klikou.

Sám konstruktér - Martin Stolle na motocyklu Victoria

Dva roky po uvedení jeho motoru byl Martin Stolle přetažen společností Victoria Werke do jejich vývoje celých motocyklů.

Společnost Bayerische Flugzeugwerke - jejich vyvinutý motocykl R32 se později začal prodávat pod značkou BMW

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

BMW R32 1923-1926

V Mnichovské centrále nebyl vyvinut pouze jen motor. Tímto motorem byl položen základní kámen celé řady, která vytrvala celé století. Po odchodu Stolleho se u BMW rozhodli koupit firmu Bayerische Flugzeugwerke, dřívější továrnu na letadla, která se po válce nuceně musela přeorientovat na jiné dopravní prostředky. Z jejích dílen vyjížděly právě motocykly Helios. Akvizice Bayerische Flugzeugwerke vyústila v roce 1923 v motocykl BMW R32, v jehož rámu byl zastavěna evoluce tohoto plochého dvouválce s protiběžnými písty, který již dával výkon 12 koní.