Prakticky téměř okamžitě s příchodem motorů LC8c se objevily stížnosti na náhlé zvýšení hluku motoru. Zklamaní spotřebitelé byli následně informováni servisem, že je to následkem nadměrně opotřebených vaček. KTM se k problému ovšem staví zády s odkazem na to, že se jedná pouze o ojedinělé případy.
Přístup KTM není v tomto překvapivý. Stačí vzpomenout na vadné spojkové pumpy motocyklů KTM 690/Husqvarna 701, které odešly tisícům majitelů. A ani to nedonutilo KTM vyhlásit jakoukoliv svolávací akci, která by opravu v ceně cca dvou dolarů za materiál provedla. Podobným způsobem se staví i k majitelům motocyklů s motorem LC8c, kteří se klepou obavami, kdy jim začne "zvonit motor".
Přestože se "vlastně nic nestalo", KTM již v roce 2021 povedla úpravy mazacího procesu vaček, aby se nad ně dostávalo více oleje. "Vačkové hřídele použité na platformě LC8c nemají žádnou výrobní vadu", dodal při dotazu magazínu MCN mluvčí společnosti KTM.
KTM tvrdí, že třeba ve Velké Británii prodala přes 55 tisíc motocyklů s motorem LC8c a zaregistrovala pouhých 0,06% závad vaček. Realita je ovšem zcela odlišná. Na síti Facebook vznikla před necelým půl rokem skupina ‘KTM Failed Camshafts – 790/890 & 901, která má aktuálně přes 8 tisíc členů a stovky denně přibývají. Stejně jako stížnosti na to, co se komu stalo a jak je výrobce nechal ve "štychu". Výrobce se sice snaží řešit nastalé případy opravou, ovšem pouze pokud je stroj v záruce. Pokud není, nebo si KTM nevymyslí nějaký způsob jak se opravě vyhnout, je oprava často k tíži majitele a cena opravy se může pohybovat kolem 50 tisíc korun. Přičemž tato oprava rovná se pouze odstranění následku, nikoliv příčiny. Následek se může opakovat.
Toho si je vědoma i KTM, která hovoří o tom, že modely od roku 2021 mají širší finger folowery, které mají s vačkou větší styčnou plochu a měly by ji tudíž i méně odírat. A také pozměnila systém mazání, aby tyto folowery klouzaly na větší vrstvě olejového filmu. A sdělila, že tyto kroky "vyřešily" problém. Ten je ale stále nevyřešen, což dokazují stále přibývající stížnosti na selhání vaček.
Tvrzení KTM, že vačky nemají z výroby žádný problém se rozhodl ověřit pan Blaire Knight, který působí na Queenslandské univerzitě jako Senior Technical Officer. Měřením zjistil, že tvrdost vaček je pouhých 51 Rockwellů, přičemž pro spolehlivý provoz by měly mít 58 - 60. Konfrontace s KTM dopadla tak, že KTM odvětila, že "nemáme žádné osobní ověření výsledku měření pana Knighta a proto se k němu nebudeme vyjadřovat. Všechny produkty KTM jsou plně testovány, vyvíjeny a monitorovány s plnou péčí. Také tyto vačky."
Dá se očekávat, že přístup KTM se nezmění a KTM bude posuzovat každý jednotlivý případ individuálně. A možná že podobně jako třeba jako prasklý chladič naší redakční Husqvarny 701, u kterého nám KTM odvětila, že "výměna chladiče v záruce není možná, protože je chladič fyzicky poškozený" Viz. obrázek - do chladiče zřejmě nabourala letící moucha a ohnula voštinu. Co na tom, že chladič tekl na úplně jiném místě - důvod odmítnutí reklamace se vždy může najít. Stejně tak se může najít o zákazníka reklamující vačky. Dá se konstatovat, že oprava vaček nebude "dle individuálního posuzování KTM", ale doslova na její libovůli.
Podobně se vyjádřil i jeden ze členů výše uvedené skupiny Charlie Cottle. Tomu se po necelých 22000 najetých kilometrech dle jeho slov doslova "propadla vačka, chybělo na ní téměř 5 milimetrů materiálu a vačka vypadala jako kdyby měla najeto přes 300 tisíc kilometrů. KTM mohla provést výměnu v rámci uznání své chyby, ale odmítla to a mě stála oprava 2900 liber" (v přepočtu cca 95000 Kč - pozn. redakce).
Ačkoliv KTM tvrdí že problém neexistuje, my doporučujeme všem majitelům bedlivě hlídat projev motoru. Pokud zaznamenáte vyšší mechanický hluk na horní části motoru, je vhodné vyhledat autorizovaný servis, nechat si provést kontrolu ventilových vůlí a nechat si fotograficky doložit stav vašich vaček. A všechny servisní úkoly si nechávat písemně potvrzovat, protože nikdy nevíte, kdy se vám bude papír z autorizovaného servisu hodit.
Zdroj: MCN