První jízda
Střední třída se přibližuje svému většímu bráškovi. Protáhli jsme tento stroj skrze hrbolaté a úzké silničky kolem italského Rimini.

Cesty točící se skrze vinice, kolem kopců na jejichž vrcholcích se tyčí shluky všudepřítomných cypřišů. Nemůže být lepšího místa, kde vyzkoušet tuto novinku z nedaleké Bologni. Nový Monster 821 pro rok 2018 doznal určitých změn. Přiblížil se svému nadlitrovému bratříčkovi. Místama je více zlobivý, místama je zase jako vlk v rouše beránčím. Zůstala mu symetrie ladných tvarů doplněná svaly, nepokrytě ukazující skrze minimální kapotážní prvky. Zůstává ovšem Monsterem se vším všudy. Ladná vlna zadečku, hluboko utopené přední světlo mezi vidlemi a vyzývavě namotané výfukové svody.

Monster 1200 ovšem vrhá přespříliš dlouhý stín a není vůbec jednoduché z něho vystoupit. Jakkoliv je nový 821 z části uvařen ze stejných ingrediencí, rozdíly jsou značné a 821 zůstane tím malým monstříkem. Rozdíl ceny to ovšem značně dorovnává, protože 821 by měl být o nějakých 90 tis. Kč levnější.

Motor 821 zůstává pro rok 2018 nezměněn, stejně tako jako veliká část věcí kolem. Viditelná změna je na rámu, kde již nejsou stupačky spolujezdce na jednom odlitku se stupačkami pilota, ale jsou samostatně ukotvené k podsedlové sekci. S dobou jde nové světlo, které je osazeno pokročilejším LED denním svícením, stejně jako je pozměněna nádrž, která je užší a vytváří zajímavou reminiscenci na starší model Monster 900. Drobných změn dostala i podsedlová část, kde je to nejvíce poznat kolem zadního světla. Z pohledu řidiče je nejzásadnější změna v instrument panelu, kde se usídlil moderní plnobarevný TFT LCD.

Ducati proklamuje 109 koní a 86Nm kroutícího momentu. To jsou stejné hodnoty jako předchozí model, ačkoliv se musela Ducati popasovat s novým výfukovým systémem spňujícím Euro 4. Motor jde velmi snadno a rychle do otáček, skrze střední silnou sekci, kdy svého nejvyššího kroutícího momentu dosahuje při 7750 otáčkách a výkonu při 9250 otáčkách. Rakce plynu je excelentní, žádné škubání, žádný nervózní projev, žádné klepání řetězem. Jízda skrze město byla jednou radostí, přestože doprava v italském velkoměstě nebyla zrovna ukázkově plynulá. Přepnutí do režimu sport přináší vyšší dávku agresivity, jak při přidání plynu, tak při ubrání-přidání. Nástup výkonu je rychlý a očekávaně zábavný. Režim Urban je jak již z názvu vyplývá naopak velmi jemný, pro plynulý a nekomplikovaný průjezd hustou zástavbou.

Naší cestě do centra apeninského poloostrova dominovaly úzké silničky plné hrubého asfaltu, slepých zatáček, prudkých vraceček i rychlých klopených zatáček, kde bylo možné držet roztočenou trojku. Rám stroje se s těmito úseky popasoval více než dobře. Pro těžší jezdce by se však mohlo zdát, že je podvozek nastaven přespříliš na měkko.  Se svými 80kg jsem neměl žádný problém. Mít ale o 15 kilo více, již bych se s měkkostí podvozku potýkal, což by vzhledem k jeho velmi omezené nastavitelnosti přinášelo trochu starostí. Odezva podvozku ovšem poskytuje přehršel důvěry. Snadná manévrovatelnost a přesný reporting předního kola vnáší do jízdy klid a plynulost. Svůj díl zážitku odvádí taktéž výfuková koncovka, která přes počáteční tlumený projev dokáže ve vyšších utáčkách pod plynem rozeznít podmanivou dunivou bouři.

Tělo stroje doznalo jen minimálních změn. Užší nádrž umožňuje snadněji měnit pozici ze zatáčky do zatáčky, kulatější sedlo je pohodlnější než bylo. Nízká a široká řídítka dávají tíhu těla víc na ruce. Novináři s vyššími postavami si pochvalovali, že trojuhelník tělo-ruce-nohy poskytuje nadmíru prostoru, jakkoliv je stroj vizuálně štíhlý a kompaktní. Oproti místy až přespříliš agresivnímu Monsteru 1200 je 821 velmi přátelská v jakémkoliv módu použití.

Spojka jde velmi lehce, jakkoliv je tažená lankem. Řazení je u Ducati tradičně doprovázeno lehkou nepřesností, kdy zejména na nižších rychlostech není problém zařadit falešný neutrál. Jako doplňkovou výbavu si lze poručit obousměrný quickshifter pocházející z Panigale. Brzdy fantastické - radiálně umístěné Bremba M4.32 s radiální brzdovou pumpou a 320mm plovoucími kotouči - co více si u takto těžké motorky přát? Zde Ducati rozhodně nešetřila a udělala všem radost. Brzdy mají rychlý nástup a trvalý brzdný účinek, jakkoliv je Monster 821 z výroby osazen OEM destičkami. Brembo pro tyto třmeny nabízí další celou plejádu i ještě lepších destiček, které uspokojí i sportovněji smýšlející piloty.

Radost udělala Ducati také elektronickou výbavou, která již vedle zmíněného TFT LCD zahrnuje osmistupňovou kontrolu trakce, pokročilé ABS s 3-osým akcelerometrem od Bosche, jízdní režimy Touring-Sport-Urban, ukazatel zařazené rychlosti, měření tlaku v pneumatikách, nebo přípravu pro digitální analyzér jízdy na okruhu. Výška sedla je variabilní, v rozsahu od 785 do 810 mm, takže si na své přijdou i něžné ženy pilotky.

Olejový servis je předepsán po 15tis. kilometrech a servis rozvodů po 30tis kilometrech. Nabízeny budou 3 barevné varianty - žlutá, červená a černá.