Před několika dny se na české automobilové scéně zjevil populární příspěvek plný dezinformací, o tom jak vodík bude vládnout všem, s korporací Stelantis v čele. Realita je ovšem zcela jiná, tím spíš v oblasti motocyklismu.

Vodíkové technologie jsou s námi již desítky let a mimo výjimek, které potvrzují pravidlo, na cestě se s nimi nesetkáme. Někteří výrobci sázeli na princip membrány a chemického procesu, jehož výsledkem byla elektrická energie, která přes elektromotor poháněla vozidlo. Kawasaki téměř před rokem oznámila, že její motory budou vodík přímo spalovat. A s tím se na silnici také jen tak nesetkáme.

Vodíková Kawasaki až v roce 2030

Podle posledního vyjádření představitelů Kawasaki, se s vodíkovými motocykly pod touto značkou máme potkat až v roce 2030. Což je, ruku na srdce, v kontextu aktuálního rychlého rozvoje, natolik dlouhá doba, že se plány mohou ještě desetkrát změnit.

Kawasaki vodíkový pohon testuje, testuje a testuje, jako by s námi vodík nebyl od počátku světa. Firma sice zveřejnila iniciativu pojmenovanou 2030, která má dát veřejnosti na vědomí, že v tuto dobu chce mít na trhu milion prodaných "lokálně bezemisních vozidel", ovšem pokud čteme mezi řádky, tento počet se má realizovat především prostřednictvím bateriemi poháněných strojů.

A když jsme již u toho vodíku, do té doby se má ukázat zejména v leteckém průmyslu. Kawasaki totiž na bázi motoru z Kawasaki H2 vyvinula šestiválcový řadový spalovací motor, který bude spalovat vodík a pohánět motor vrtulových letadel. Litrový motor H2 bude také figurovat na rally Dakar 2024, kde bude pohánět malou buginu HySE-X1, která má popularizovat spalování vodíku mezi veřejností.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Historie nám ukazuje, že se ovšem cesta ubírá vždy nejmenším odporem. Ojedinělá investice Kawasaki (jakkoliv má za zády Toyotu) stojí proti stamiliardovým investicím do výroby lithiových baterií. Ty nám během dvaceti let přinesly trojnásobnou energetickou hustotu a jejich vývoj se čím dál tím více akceleruje. Panuje tudíž obava, že Kawasaki zůstane v souboji vodík versus baterie sama.