Nové Dorsoduro 900 pro rok 2018 přináší mnohé novinky. Vyšší výkon, nižší hmotnost a celkové zjednodušení konstrukce stroje se pozitivně podepisují na jízdních vlastnostech.

Aprilia se na pár let s Dorsem odmlčela. Motory 750 a 1200ccm nesplnily euronormy a nepříliš pozitivně se vůči novým strojům podepsala i situace koncernu Piaggio, jehož je firma Aprilia součástí. Vloni přišel na trh nový Shiver s inovovaným motorem 900 ccm a také prototyp Dorsodura 900. Ten bylo možné vidět i na výstavě Motocykl v pražských Letňanech. Nové Dorso tedy sdílí technický základ se Shiverem 900. Stejně jako Shiver staví na kombinaci ocelového příhradového rámu s hliníkovou konstrukcí. Motor dostal oproti 750 ccm motoru vyšší zdvih dráhy pístu (+11mm) a byl navýšen jeho objem na 896 ccm.

 Dorsoduro příjemně překvapuje designovou i technickou čistotou motorového prostoru

 Vyšší zdvih přinesl oproti 750 ccm motoru vyšší výkon (+3 koňské síly - 95 koní) a zejména vyšší kroutící moment (+10% - +9Nm - 90Nm). Motor jde do otáček mnohem rychleji a hladčeji díky lehčím pístům a přepracované klice. Přispívají tomu i dvojité vstřikovače paliva a nová řídící jednotka Marelli 7SM, kterou již známe z jiných strojů koncernu. Máme stále 3 palivové mapy. Touring-Sport-Rain. Touring a Rain mapy jsou podobně naladěny jako u staršího modelu. Mapa Sport potom naplno těží z navýšeného výkonu novinky, přestože není místy natolik agresivní jako předchůdce. Celkově je ale nastavení Dorsodura výrazně agresivnější než je tomu u Shiveru.

 I přes úspory hmotnosti se Dorso 900 nedá stále považovat za lehkonožku. 210kg mokré hmotnosti není málo

Mnoho dalších změn proběhlo na poli redukce hmotnosti. Přepracovaná hydraulická spojka nyní snižuje potřebnou sílu stisku o 15% a šestistupňová převodovka nyní řadí výrazně hladčeji. Systém ride-by-wire byl přepracovám a je již plně elektrický. Přední tlumiče Kayaba 43mm byly vyměněny za 41mm, čímž se ušetřilo 1,5 kilogramu. Dalších 2,5 kilogramu se ušetřilo díky lehkým kolům z RSV4. Standardně jsou kola obuta do pneumatik Dunlop Qualifier.

Svým pojetím živého street fightera Dorso boduje. Motárdový vzhled s vysokým předním blatníkem, rovná motokrosová řídítka, měkké odpružení, vyzývavé výfuky pod sedačkou, silné radiální brzdy, to vše dává stroji správný chuligánský charakter. Chuligánštější ještě více v případě vypnutého ABS a kontroly trakce.

Nádrž na 12 litrů paliva poskytuje dojezd na více než 200 kilometrů rychlé a agresivní jízdy

Technický základ pochází z 750ccm modelu. Motoru sekundují radiální čtyřpístkové brzdiče, společně s 320-ti milimetrovými plouvoucími kotouči. Vzpřímený posaz diktuje rovné sedlo o výšce 870mm. Podvozek disponuje silničními dráhami odpružení, kdy vpředu i vzadu nabízí 160mm zdvihu. Podvozek je také plně mechanicky nastavitelný. Aprilia servíruje v každém bodu emoce. Odhalený červený rám a červená ventilová víka a na odiv vyčnívající zadní tlumič. Z pohledu řidiče dává na odiv 4,3" TFT display, který je velmi dobře čitelný za všech podmínek. Nepříjemné překvapení skýtá chybějící ukazatel stavu paliva, který by se kvůli pouhé dvanáctilitrové nádrži vskutku hodil. Přestože vypadá Dorso rošťácky a má silný motor, jeho dlouhý rozvor a vysoká hmotnost ho staví na druhé místo před svého největšího rivala - Ducati Hypermotard. Útočí na něj ovšem výrazně příznivější cenou a tak si bezesporu najde mnoho příznivců.

 Rider Magazine