Aktuální legislativní úpravu veskrze všichni známe. Máme řidičské průkazy AM, A1, A2 a A. Přičemž držitelé řidičáků na auto (skupiny B) mohou v ČR řídit i motocykly kategorie A1, pokud jsou vybaveny automatickou převodovkou. Tedy typicky skůtry.

Proč nám neustále přibývají na silnicích noví motorkáři? Odpověď je jednoduchá. Lidé se motocyklů méně a méně bojí. Ty tam jsou doby, kdy nás agresivní dvouválcové motorky typu Honda VTR 1000, Suzuki SV 1000, nebo Aprilia Tuono 1000R skopaly do kuličky, jakkoliv fakticky výkonově byly hluboko pod dnešními motocykly.

Celý koncern Piaggio za poslední tři roky ukazuje pozoruhodný potenciál v extra rychlém vývoji nových motocyklů. Zatímco konkurenci trvá vyvinout a vyrobit nový model motocyklu čtyři až pět let, koncern Piaggio, v podání Moto Guzzi a Aprilie opakovaně ukazuje, že to lze za pouhé dva roky.

Pan America má rozšířit pole působnosti amerického výrobce. Často tomu tak bývá, a osobně jsem se s tím setkal nejednou, že řidiči chopperů na stará kolena přecházejí na cestovní endura. Pan America to mnohým usnadní.

Se značkou Ténéré se na našich silnicích setkáváme již od roku 1983. Yamaha na počátku éry tohoto modelu nastoupila do éry takzvaných dualsportů a jak bylo tehdy módní z důvodu atraktivních pouštních závodů (Honda Africa Twin, Aprilia Touareg aj.), pojmenovala tento stroj po rozsáhlé pouštní oblasti Sahary, která se nachází na nynějším území Čadu.

500 kilometrů za řídítky tohoto stroje a další 3 dny pro vstřebání dojmů z novinky výrobce z Mandella, aby mě napadlo, jak v jedné větě charakterizovat tento stroj.

Evropské silnice jsou plné SUV strojů, které mají tu více, tu méně potenciál zdolávat všechny nástrahy nezpevněných cest. Nelze úplně říci, co je pro takovouto disciplínu klíčové. Je to podvozek, pneumatiky, hmotnost stroje, nebo potenciál motoru? Podle všeho je to mix všech těchto vlastností, ke kterým do značné míry musíme přidat šikovné ruce. Volba správného stroje ale zůstává klíčovým krokem.