Letoun UL-39 Albi je do značné míry replikou stroje L-39 Albatros. Z technického hlediska se ovšem jedná o zásadně přepracovaný stroj, který je postaven z uhlíkových kompozitů. Nejzajímavější na něm jsou dvě věci.

První je ta, že letoun pochází z Českých rukou. Sestrojili ho studenti z Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT v Praze, společně se zaměstnanci spolenosti LA Composite s.r.o. a Zall Jihlavan Airplanes s.r.o. Druhá zajímavost spočívá v instalaci pohonu. Jakkoliv stroj vypadá jako proudový, poháněný turbínou, k pohonu je použit čtyřválcový spalovací motor ze superbike BMW S1000RR, který podává výkon až 142 kW (193 koní). Motor pohání vrtuli umístěnou v trupu tvořící dmychadlo, které vhání vzduch do trysky v zadní části pohonu.

 

 

Neméně zajímavé je to, že celý drak i křídla jsou vyrobeny z uhlíkových kompozit, včetně nosných prvků, torzních náhonů klapek, nebo hnacího hřídele dmychadla. Letoun je dvoumístný se zatahovacím podvozkem. Dmychadlový pohon mu umožňuje dosáhnout maximální rychlost 340 km/h a standardní cestovní rychlost 230 km/h. Hmotnost je pouhých 322 kilogramů a tak dolet na jedno tankování je pěkných 550 kilometrů.

Letoun UL-39 Albi je prozatím vyroben v jednom funkčním vzorku, na kterém se ověřuje funkčnost mechaniky a avioniky. Je vybaven i záchranným padákovým systémem, který již byl, ačkoliv nedobrovolně, vyzkoušen v roce 2016, kdy prototyp spadl z nebe při ověřování mezních letových možností. Společnost Skyleader Aircraft by chtěla spustit sériovou výrobu.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY