Jak mnozí ví, od příštího roku bude dodávat Triumph motory do seriálu silničních motocyklů Moto2. Do značné míry jsou bližší informace neveřejné. Občas ale nějaká ta drobnost unikne.

Tentokrát unikla slovy Steva Sargenta, jednoho ze šéfů Triumpha v rozhovoru pro MCN. Ten prohlásil, že výkon motoru je na úrovni 135 koní, s maximálním kroutícím momentem 80 Nm. Na motocyklu s motorem pro Moto2 se již několik novinářů svezlo, ale výkon se pokoušel odhadnout málokdo. Vzhledem k tomu že má tento motor jinak poskládané kvalty, motorka má úplně jiné hmotnosti než Street Triple, nikdo výkon neodhadoval. Všichni svorně prohlásili, že jede výrazně lépe, než motor v Street Triple RS. Ten má 125 koní.  A motor pro Moto2 má pouze 135 koní?

135 není zas tak malé číslo, vzhledem k tomu že se jedná do značné míry o motor vycházející ze sériové produkce. Inženýři dlouho bojovali s plaváním ventilů, které jsou stále uzavírány pružinami. Plavání způsobují vysoké otáčky, kdy pružiny již nestačí ventily zavírat a zdvihátko ventilu se při uzavírání ventilu odlepí od vačky a vznáší se ve vzduchu nad ní, respektive pod ní. S tímto bojují všichni výrobci, vyjma Ducati, jejíž Desmo rozvod nejen že ventily otevírá, ale také nuceně zavírá. Ve speciálních závodních motorech je to potom řešeno pneumatickým uzavíráním ventilů, což je technologie neskutečně drahá a tu si seriál Moto2 nemůže a ani nechce dovolit.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Aby byly dopady plovoucích ventilů minimalizovány, snažil se Triumph snížit jejich hmotnost. Takže jsou titanové. Aby se snížil odpor motoru, byl snížen výkon alternátoru, byl zrušen startér a startovací mechanismus. A aby bylo snadnější servisovat spojkový mechanismus, bylo přepracováno levé motorové víko tak, aby spojka měla své vlastní separátní víko. Mimo uvedené věci je motor téměř celý v sériovém provedení. Písty, kroužky, klika, ojnice, válce, vačky, zdvihátka, airbox a tak dále. V závodní verzi dostane motor ještě řídící jednotku značky Magneti Marelli , která bude mít premiérově v Moto2 kontrolu trakce. ECU bude podporovat quickshifter a launch control. Ve výsledku, motor bude mít maximální otáčky 14000 rpm a bude ho z dodávaných komponentových setů montovat firma ExternPro, tedy stejná firma, která nyní montuje motory z dílů od Hondy.