Erzberg Rodeo je každoročně přehlídkou lecjakých úchyláren, nezřídka ovšem i testovacím prostředím pro vyzkoušení nových technologických vylepšení. Jakkoliv kategorii dvouválců vyhrál Meo na Ducati DesertX, středem pozornosti byla KTM 1390 s automatickou převodovkou.

Formální mistr světa v enduru Johnny Aubert vyrazil do závodu a KTM 1390 vybavenou automatickou převodovkou, kterou si patentovala na začátku února 2023. KTM v patentu popsala řešení odstředivé spojky podobnou skůtrům a elektricky "sázených" převodových stupňů, namísto nožně řazeného mechanického quckshifteru.

kamt2

KTM 1390 Prototype AMT měl na levém ovladači dvě pádýlka, která umožňovala palcem a ukazováčkem ručně řadit rychlosti. Palcem směrem nahoru, ukazováčkem směrem dolů. AMT by mohl být akronym pro Automatic Manual Transmition. Vedle oněch pádýlek měl totiž jezdec k dispozici i klasickou řadící páku na levé noze. Ta, dle již dříve uvedených informací, je pouze nohou ovládaným senzorem, který dává pokyn elektromagnetickému systému pro přeřazení na jiný rychlostní stupeň.

kamt1

Řidič tak vůbec nemá nemá k dispozici spojkovou páčku, kterou by moderoval přísun točivého momentu na zadní kolo. Což není samozřejmě nic nového. Honda svůj systém DCT úspěšně prodává už roky, stejně jako ho roky prodává například i MV Agusta a některé modely můžeme najít jak u Kawasaki, tak u Yamahy. Do rozjetého vlaku naskakuje zcela zčerstva i BMW a stranou nestojí ani silná čínská konkurence, v tomto případě zastoupená výrobcem Great Wall s motocyklem Souo S2000.

kamt3

Automatické převodovky u motocyklů přitom nejsou nic nového, zejména pohledem do dávné minulosti. Yamaha FJR 1300 AS je již dávná historie, motocyklu, který byl osazen elektrickými motorky, které na pokyn jezdce robotizovaně řadily rychlosti. Nebo Aprilia Mana 850, která se chovala jako skůtr, pokud jste si nechtěli řadit "ručně", což simulovalo řazení jednotlivých rychlostí. A můžeme jít ještě více do minulosti, třeba až do poloviny osmdesátých let, kdy Honda úspěšně prodávala svůj Hondamatic H2 a H3.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Automatické převodovky a spojky u motocyklů jsou jakousi next-level high tech fičurkou, která je výzvou pro všechny relevantní výrobce. Tak jak se motocykly uživatelsky neustále více a více přibližují masám, výrobci motocyklů jim chtějí dodat stroj s nulovou potřebou řazení. Samozřejmě, pokud odhlédneme od elektrických motocyklů, které obvykle nemají převodovku vůbec. Evropští výrobci (a KTM nesmí chybět) se tak mohou domnívat, že tyto převodovky budou silným konkurenčním prvkem, který bude rozhodovat o koupi jejich strojů před sílící čínskou konkurencí.