V letošním roce (2023) nasadilo KOVE do Dakaru dva stroje a k překvapení celého světa, obě dvě motorky dojely až do cíle. Sice ne na kdovíjak vysokých pozicích, ale dojely. KOVE by chtělo letos nejenom udržet spolehlivost, ale přidat i na výkonu a dosáhnout vyšších příček.
KOVE již distribuuje svůj model 450 Rally v několika variantách. Aktuálně jsou tři. Dvě civilní verze lišící se výškou podvozku a třetí verze Rally PRO je bez silniční homologace, vhodná pro amatérské rally závodníky. Ovšem ani tato verze nemá ty správné parametry pro dakarskou rally. Ty mají jen fabrické speciály, ze kterých vychází i model EX, který bychom mohli vnímat jako analogii ke KTM 450 Rally Replica.
EX by měla čítat pouhých 50 kusů ročně, přičemž by měla mít jakýs takýs potenciál rally Dakar zdolat. Nová 450 Rally EX má značně upravené šasi, ještě lepší podvozek a zejména značně výkonnější motor, než měla loňská dakarská flotila.
Motor dostal nižší zdvih pístu, který má nově vyšší průměr. Tím dosahuje vyšších otáček, jde do nich rychleji a ochotněji, což se projevuje na značně vyšším výkonu. Vloni tento motor dosahoval výkonu 56 koní. Pro letošek to bude celých 65. Podíl na tom má i nezvykle vysoký kompresní poměr 14,1:1, což je v poslední době jedna z nejvyšších hodnot, se kterou se můžeme setkat.
A to není vše. KOVE díky novému šasi posunulo těžiště o něco níže a dopředu a pro konstrukci použilo veliké množství titanu. Ten například nalezneme i na velikém množství šroubů v motocyklu. Motor má nově magneziová víka, magneziový kryt ventilových rozvodů, což ve výsledku znamená, že EX je o téměř 20 kilogramů lehčí než byl loňský dakarský model, přestože kapacita nádrží vzrostla z 31 litrů na 34.
Podvozek u modelu EX stále dodává značka Yu-An a brzdy jsou stále od výrobce Taisko. Výška sedačky u EX je 960 milimetrů.
Bez paliva tak váží motocykl krásných 128 kilogramů. Nutno říci že podle "čínské váhy", protože jak jsme byli už několikrát svědky, výrobce si s těmito hodnotami často nepěkně hraje. KOVE se tak jak tak blíží KTM 450 Rally Replica. Ta pro modelový rok 2023 váží 139 kilogramů a výkon jejího motoru se odhaduje v rozmezí 70-72 koní.
Použití prémiových komponent a materiálů se analogicky také odráží v ceně stroje. Ta by se měla pohybovat v přepočtu kolem 520 tis. Kč.