Ať se to někomu líbí nebo ne, BMW se svou řadou GS a zeména s boxerovým motorem, píše dějiny adventure cestování. Vždy když přijde zcela nový model, přivede do showroomů ohromnou spoustu nových zájemců. A přesně to se očekává od nového BMW R1300 GS.

R1300 GS není nijaká drobná inovace předchozí R1250. Jedná se o zcela nový stroj, u kterého nezůstal kámen na kameni. Zásadním viditelným prvkem je lehký hliníkový podsedlový rám a hlavní rám z lisovaných profilů z vysokopevnostní oceli, které se společně s mnoha optimalizacemi hmotnosti zasadily o mezigenerační snížení hmotnosti stroje o nemalých 12 kilogramů. Nejlehčí varianta R1300 GS váží s plnou nádrží 237 kilogramů.

Změnám došel i motor. Objem válců je přesných 1300 ccm. Moderně, BMW opět snížilo zdvih pístů, aby zvýšilo jejich průměr. Výsledkem je točivější motor s vyšším výkonem (145 koní), který dosahuje vyššího maximálního točivého momentu, ovšem bohužel za vyšších otáček (149 Nm při 6500 otáček). Předchozí R1250 dosahovalo maximálního točivého momentu při 6250 otáčkách. Aby BMW snadněji docílilo vyššího výkonu, zvýšilo také kompresní poměr na 13,3:1 z původních 12,5:1.

Motor má nyní o 10% větší ventily, což přispívá k lepšímu plnění válců. A také doznal přesunu převodovky, která původně byla za motorem a nově je pod ním. Tím chtělo BMW docílit přesunu hmotnosti více na přední kolo. Relokace převodovky přinesla úsporu hmotnosti téměř 4,5 kilogramu a motor je mezigeneračně o celých 7 kilogramů lehčí, než u R1250. Nová převodovka také lépe pracuje s volitelným quickshifterem a řazení by mělo být hladší než u předchozí generace.

Ač se to podle vnějšího vzhledu nezdá, nová je i zadní jednostranná kyvná vidlice hostící kardan. Ta je k motoru připojena s nižším úhlem, což přinese vyšší životnost kloubu kardanu. Zvětšena byla i zadní osa, což nabídne lepší demontáž a montáž zadního kola. Stejně jako přední osa, která má větší průměr a podle BMW by měla být o 240% pevnější.

Podvozek tvoří tradiční přední Telelever a zadní Paralever. Oba mají přídomek EVO, což značí novou generaci. EVO Telelever by měl přinést rychlejší zpětnou vazbu k řidiči, díky zdvojení pružných elementů. Přinese to vyšší preciznost řízení. Zadní Paralever je pevněji ukotven k rámu a s jiným úhlem, což má přinést lepší trakci zadního kola. Zdvihy odpružení je 190 mm vpředu a 200 mm vzadu. Současně je možné si připlatit za "sportovní podvozek", který zvýší enduro potenciál stroje zvětšením zdvihů o dalších 20 milimetrů.

BMW nabízí pevná kovaná kola, která by měla být pevnější než drátěná. A přesto je každé kolo o 1,8 kilogramu lehčí

Majitel si může připlatit za DSA - Dynamic Suspension Adjustment. elektronicky nastavitelný podvozek jednak mění své charakteristiky v závislosti na zvolením jízdním režimu, ale také reaguje na jízdní styl a jízdní situaci. DSA také nabízí adaptivní výšku motocyklu, kdy je možné si snížit výšku sedačky o 30 milimetrů, při dojezdu ke křižovatce, či při pomalé jízdě v těžším terénu. Výšku lze také uzamknout na permanentně vysokou, či permanentně nízkou pozici.

Zlaté a frézované doplňky - to je R1300 GS Option 719 Tramuntana

Nové BMW R1300 GS má štíhlejší linii a plošší hliníkovou nádrž. Společně s nižší hmotností je vše podřízeno Gelande Strasse (nezpevněná cesta) myšlence. GS se lépe vodí v terénu, přesto mu zůstává komfortní cestovní potenciál na asfaltové cestě. Svébytný design dává najevo, že proti nám jede nové GS. Čtyři LED segmenty tvoří denní svícení a centrální LED projektor zastupuje tlumené a současně dálkové světlo, Světelný orchestr lze doplnit příplatkovými LED mlhovými světly.

Na samostatný článek by mohla vyjít kapitola o elektronice. Stroje jsou v základu vybaveny čtyřmi jízdními režimy - Rain, Road, Eco a Enduro. Volitelnou výbavou jsou "jízdní režimy PRO", které zastupují módy Dyanmic, Dynamic Proi a Enduro Pro. A současně je možné si připlatit za systém ABS Pro a Dynamic Brake Control. Tyto PRO jízdní režimy umožňuj, menežovat, potlačit a v podstatě i zcela vypnout asistenční systémy jako jsou ABS, kontrola trakce, či wheelie control a otevírají naprosto surový potenciál motocyklu.

Jako další z příplatkových možností je přední a zadní radarový asistent, který zastupuje varování před čelní kolizí (FWC), adaptivní tempomat (ACC), systém hlídání jízdy v pruzích (LCW) a varování před vozidly v slepých úhlech. Motocykly jsou standardně osazeny 6,5 palcovými TFT barevnými přístrojovými panely. BMW Multi Controler umožňuje připojit mobilní telefon, bluetooth interkom i navigaci. Skrze aplikaci v mobilním telefonu BMW Motorrad Connected App je možné si nechat posílat navigační údaje přímo na tento přístrojový panel bez nutnosti si připlácet za externí navigaci.

Aplikace BMW Motorrad Connected App současně funguje jako taková malá diagnostika. Majiteli je schopna reportovat případné chyby či varování. A také monitoruje stav baterie, její odběr, životnost, ale také stav paliva stroje a dojezd v závislosti na profilu trasy v navigaci.

BMW si připravilo pro zákazníky rovnou čtyři modely. Model R1300 GS (White) je základním modelem obsahujícím:

Sériová výbava

  • TFT displej s konektivitou BMW Motorrad
  • LED Matrix světlomet
  • Světlo pro denní svícení
  • Dynamická kontrola trakce (DTC)
  • BMW Motorrad úplný integráníl ABS Pro
  • 4 jízdní režimy (Eco, Rain, Road, Enduro)
  • Hill Start Control (HSC)
  • Dynamic Brake Control (DBC)
  • Dynamic Cruise Control (DCC)
  • Regulace točivého momentu motoru (MSR)
  • Kontrola tlaku v pneumatikách (RDC)
  • KeylessRide
  • Vyhřívané rukojeti
  • Nabíjecí přihrádka pro smartphone s USB nabíjecí zdířkou
  • Chrániče rukou s integrovanými směrovými světly

Tento nejlevnější model startuje na ceně 459900,- Kč

Model R1300 GS Trophy je endurově pojatý model, který oproti modelu White obsahuje mimo jiné barvy zvýšené komfortní sedlo řidiče, černá dráty vyplétaná kola. Jeho cena začíná na 480580,- Kč.

Model R1300 GS Triple Black stojí opět na lehkých hliníkových kolech jako model White. V jeho základní ceně je vyšší a elektricky nastavitelný plexištít, komfortní sedačka jezdce i spolujezdce a centrální stojan. Základní cena začíná na 479960,- Kč.

Vrcholný model se jmenuje R1300 GS Option 719 Tramuntana. Je vyveden v zelené barvě Aurelius Green se zlatými akcenty. Součástí je desetidílná sada CNC obráběného příslušenství, elektricky výškově nastavitelný štítek, komfortní sedačka řidiče a spolujezdce a zlatá, dráty vyplétaná kola. Tato varianta začíná s cenou na částce 528160,- Kč.

 

Nyní k příplatkové výbavě. Ta je u BMW tradičně velmi rozsáhlá. Je nutno říci, že  i když u BMW utratíte půl milionu korun, stále máte motocykl jako chudého příbuzného, protože stroj je ochuzen o ohromné množství příslušenství, které jsou u konkurence již v základní ceně. Jako příklad uvedu řadící quickhifter, který je součástí Dynamického balíčku za 40 tis. Kč. Udělat z nového R1300 GS dobře vybavený stroj, velice snadno se dá dostat na částku i 700 tis. Kč. Což vlastně nakonec není úplně špatně, protože si BMW tímto jistě udrží punc exkluzivity a ruku na srdce - ještě více otevře prostor konkurenci.

Příplatková výbava... jak vypadá GS za 710 tis. Kč

Jak bylo zmíněno v úvodu, nové BMW R1300 GS není pouhou evolucí. Je to komplexní revoluce v pojetí stroje. Nové GS je celkově jednodušší a tým konstruktérů intenzivně dbal na to, aby byly všechny systémy komplexněji integrovány do jednoho. Je to zřejmé i na vzhledu stroje, který je oproti R1250 GS značně uhlazenější, uklizenější a vizuálně jednodušší. Nové GéeSa by se měly na české prodejny dostat v průběhu listopadu 2023.