Sešel se rok s rokem a máme tady opět ohranou písničku - Brembo na nákupech. V roce 2019 koupil dánského výrobce brzdových destiček SBS, před tím zase velikého výrobce destiček ASIMCO.

V minulých letech kupoval konkurenční výrobce destiček, ale dlouho si nesmlsnul na výrobci brzdových třmenů a brzdových pump. Před několika lety koupil konkurenta AP Racing, který na Brembo vytvářel tlak zejména v závodních vozech. J.Juan konkuruje Brembu především v motocyklové oblasti.

Brembu není příliš příjemné, že J.Juan je více a více úspěšný při dodávkách svých brzdových řešeních u KTM. Jako ODM výrobce pro adventure motocykly, nebo čím dál tím častěji i do enduro strojů, pod svou enduro divizí Braktec. Třmeny J.Juan jsou velmi často osazovány v motocyklech Aprilia, ve skůtrech koncernu Piaggio a J.Juan je vedoucím světovým dodavatelem brzdových hadic. Brzdové komponenty J.Juan jsou také často užívány čínskými výrobci, kteří chtějí poukázat na evropskou kvalitu svých motocyklů.

Brembo tak včas zasahuje a než mu J.Juan přeroste přes hlavu, oslovuje akcionáře a nabízí jim 70 milonů €, aby mu J.Juan prodali. J.Juan vznikl v roce 1965 a sídlí poblíž Barcelony. V Evropě má tři továrny a jednu továrnu v Číně.

Šéf Bremba Alberto Bombassei uvedl ohranou písničku, že "nákup J.Juanu je v souladu s jejich dlouhodobou strategií, která má přinést zákazníků, komplexnější nabídku brzdových řešení". Na druhé straně stojí José Luis Juan, který (podobně jako před 1,5 rokem bývalý ředitel SBS) ironicky prohlásil, že je "skvělé být součástí koncernu se silným mezinárodním odbytovým zázemím. A že silný partner přinese benefity i stávajícím zákazníkům".

Nabízí se pohled do zákulisí a možná také nějaká ta trocha spekulací. José Luis Juan pracuje pro J.Juan od roku 2005 a je součástí rodinného podniku. J.Juan má účetní hodnotu 73 milionů € a byl prodán za 70 milionů €. Pokud probíhá nějaká takováto akvizice, prodejní cena obvykle bývá se znatelnou přirážkou, než že aby byla pod účetní hodnotou. J.Juan možná naráží na odbytové problémy v motocyklovém odvětví, o kterých jsme nedávno psali.

Vzhledem ke stavu evropského trhu bude nutné aby tuto akvizici potvrdily evropské antimonopolní orgány. Ovšem vzhledem k tomu že tyto orgány jsou v Evropě spíše jen byrokratickými institucemi než hlídači konkurenčního prostředí, dá se předpokládat že evropský brzdový monopol bude antimonopolními orgány potvrzen.