Na helmě Nolan N100-5 je příjemné, že Italská trikolóra není pouhou pózou. Nikde jinde než právě u Nolanu nevyjadřuje nápis Made in Italy více pravdy.

Pokud si koupíte jakýkoliv výrobek spotřebního charakteru, většinou se dozvíte, že byl přiveden na svět v některé ze zemí s levnou pracovní silou. Pokud si chcete být jisti, že své evropské peníze chcete nechat pro dobro Evropanů, kupte si helmu Nolan. Vaše peníze zůstanou v Itálii a vy na hlavu dostanete helmu, která vás určitě nadchne.


Helma Nolan N100-5 je předchůdkyní N104, která byla předchůdkyní N103…  U páté generace této helmy firma poněkud pozměnila označení, jakkoliv řada N100 je prostě řadou vyklápěcích helem. Už N104 byla podařená vyklápěčka a Nolan kuje želízko, dokud je horké. Již na první pohled je vidět, že N100-5 je velmi komplexní a Nolan se u ní zaměřil na integraci moderních prvků a technologií. Stejně jako N104 je homologována jako uzavřená i jako vyklápěcí helma současně. Však víme, kolik jezdců si nechá vyvětrat tváře a při své cestě, při průjezdu městem nebo vesničkou si vyklopí bradovou část nahoru a jede takzvaně „na germána“. Velmi často tímto porušují předpisy, protože jejich vyklápěčka není pro takovýto účel homologována. Už model N104 měl na levé straně malý přepínač, který napevno zafixuje otevřenou bradu v horní pozici a nehrozí tak nechtěné uzavření helmy při neopatrném pohybu. Což se může stát, čehož jsem byl sám svědkem. V těžkém kamenitém sjezdu v severní Itálii se kamarádovi zaklapla vyklápěčka tak špatně a na tak špatném místě, že to celé skončilo pádem do kamenitého lavinového pole. S Nolanem N100-5 se toho nemusíte obávat.


Helma N100-5 je vyrobena z polykarbonátu, z čehož následně vyplývají její některé vlastnosti. V případě Nolanu se nejedná o lecjaký polykarbonát, ale o jeho zušlechtěnou verzi, která se prodává pod názvem Lexan. Lexan má oproti polykarbonátu, který používá většina výrobců, výrazně lepší vlastnosti, zejména co se týče tažnosti a houževnatosti. Takže tam, kde by jiná polykarbonátová helma již praskala do střepů, helma z Lexanu drží tvar. Polykarbonátové komponenty jsou vyráběny s přesností na desetiny milimetru a tak značná komplexita helmy není nijak na úkor jejího technického zpracování – všechny komponenty lícují dokonale přesně. Až natolik přesně, že i při podrobném zkoumání má člověk pocit, že jsou jednotlivé součásti jedním kusem. Pozitivně se to projevuje při manipulaci s bradovou částí, která je tudíž velmi přesná a i přes hrubou manipulaci nevykazuje žádné známky protestů.


Uzavírací mechanismus je ocelový, stejně jako je třeba horní pojistka, za kterou otevíráte bradovou část. Aby byla bradová část ukotvena s ještě vyšší jistotou, jsou zamykací trny dvojitě kotveny a nejsou tedy pouze letmé, jak je tomu na většině jiných vyklápěček. N100-5 sice ještě neprošla testy Sharpu, ale jistě bude překonávat 4 hvězdičky, které obdržela předchozí N104.


Inovaci přináší Nolan do ovládání vnitřní sluneční clony. Ta se ovládá sliderem na levé spodní hraně helmy, jako je tomu u mnohých jiných vyklápěček. Slider má čtyři aretační polohy, které pomáhají ukotvit sluneční clonu do čtyřech poloh. Můžete si ji povysunout jen na centimetr – clona bude sloužit proti slunci stejně, jako slouží zelený či modrý proužek na horní straně čelního okna mnohých aut. Nebo do dalších třech poloh, přičemž poslední dvě jsou již velmi nízko a jejich diference zajišťuje akurátní polohu pro majitele rozličně velikých nosů. Otevření clony se realizuje díky tlačítku před sliderem. To stačí zmáčknout a clona se sama zasune a nemusíte tedy sliderem posouvat nazpátek ručně.


Otevírání bradové části je na dva prsty. Palcem vysunete horní pojistku a následně společně s ukazováčkem můžete bradu vyklopit nahoru. Příjemné je, že bradová část je na pružinách a tak ji nemusíte vyklopit až nahoru ručně. Stačí ji dát jen impuls – dostatečně ji rozjet a brada se sama otevře až nahoru za aretační bod. Na několika místech helmy je marketingový nápis o eliptickém tvaru. Ten vyjadřuje trajektorii pohybu bradové části. Protože každá helma má bradovou část trochu předsazenou, při jednoduchém otevíracím rotačním pohybu kolem hledí se následně brada zdvihá do výšky a někdy i několik centimetrů trčí nad helmou. U Nolanu N100-5 je tomu jinak. Bradová část se při otevírání pohybuje po eliptické křivce a v otevřeném stavu pak krásně a natěsno přiléhá k helmě, aby nad ní nevyčnívala.


Vnitřní bezpečností EPS vrstva se skládá ze třech dílů s různou hustotou hmoty. U N100-5 je do skořepiny helmy vlepená, což se také pozitivně projevuje na pevnosti. U většiny helem je totiž vnitřní vrstva do skořepiny pouze násilím vložená a drží ji pouze skořepina v sevření. Interiér helmy je šestidílný a je ukotven na velikém množství cvočků a zasouvacích trnů. Vnitřní čepička je na pěti trnech a její vyndání je otázkou několika vteřin, stejně jako její nandání. Lícnice jsou dělené od límce a každá z nich je na třech cvočcích. Jejich demontáž se neobejde bez jisté síly a montáž bez jisté zručnosti. Podobně tomu je i s límcem. Zejména u něj bych vyzdvihl jeho snadnou montáž – oproti jiným helmám, u kterých byste mohli mít pocit, že vzteky vyskočíte z kůže. U Nolanu N100-5 se vám to nestane. Demontáž je snadná a jeho opětovná montáž sice vyžaduje určitou míru preciznosti, ale rozhodně je jednoduchá.


U límce ještě zůstaneme. Na spodku helmy jsou pružinkové fastungy s protaženým kulatým provázkem. Prostřednictvím těchto fastungům si můžete přitáhnout límec blíže ke krku, pokud by vám do helmy odspodu podfukovalo. Límec můžete také zcela vyndat a jezdit bez něho – helma je na to připravena a tak v parných letních dnech zase podfukování uvítáte. A zůstaneme u větrání. Helma disponuje větráním na bradě a na čele. Obojí se otevírá a zavírá na podobném principu. Na zadní straně je výdech ventilace, který odvádí teplý vzduch z helmy ven. Větrací kanálky vedou celou helmou až do její zadní spodní části a tak se část vzduchu odvádí ven kolem límce helmy.  Větrat můžete samozřejmě hledím, které má několik poloh. Prvně je to mikroventilace, která nechává hledí otevřené jen na několik milimetrů. Pak jsou to další čtyři polohy hledí. A jak jsem již výše psal – helma je homologovaná i jako otevřená a tak můžete jezdit i s vyklopenou bradou v zaaretované pozici.


Výtky mám proti větrání na čele. Větrání jako takové je dostatečné, ale způsob otevírání je značně nešťastný. Ano, větrací slider sice vypadá designově efektně, ale jeho otevření je bojem dvou fyzikálních sil proti sobě. Na slider musíte tlačit dolů a dozadu, aby se vám otevřel nahoru. Otevření horního větrání je dost obtížné i bez rukavic, natož za jízdy s rukavicemi. Majitel si musí na tuto vlastnost zvyknout. Když jsme u větrání, musím zmínit i mlžení hledí. To je kompletně eliminováno instalací protimlžící fólie Pinlock. Ta je instalována již z výroby, což leckdo uvítá, protože správné nasazení a seřízení fólie vyžaduje určité zkušenosti. Ty tudíž budoucí majitelé N100-5 mohou hodit za hlavu, protože to za ně provede továrna.

Helma není považována za sportovní. Nejvíce vyhoví řidičům, kteří na svých strojích sedí zpříma, nebo v lehkém předklonu. Není moc vhodná pro piloty supersportovních strojů. Je to dáno tvarem skořepiny a vertikálním úhlem rozhledu směrem nahoru. A taktéž límcem helmy. Ten brání většímu záklonu hlavy, což na supersportu potřebujete. Ale ruku na srdce – kolik pilotů supersportů si kupuje vyklápěčku? N100-5 je tedy turistickým náčiním, které přinese komfort a pohodlí za řídítky cestovních strojů. K tomu je helma přizpůsobena i co se týče komunikace na cestách. Sama o sobě je připravena na instalaci firemního komunikátoru N-com. A nebo jakéhokoliv jiného. Uvnitř EPS vystýlky jsou připraveny prohlubně na instalaci sluchátek, včetně žlábků pro vedení kabeláže. Vyndávací límec je také přátelský pro vedení kabeláže mezi límcem a skořepinou, pokud byste instalovali jiný komunikátor než N-com.


Nolan taktéž helmu nadstandardně vybavil možností instalace zadního brzdového světla Nolan ESS, které je příplatkovou výbavou. V zadní části helmy je prostor pro instalaci továrního zadního světla, které je nezávislé na motocyklu. Integruje v sobě tříosý akcelerometr, který měří míru přetížení a dle něho svítí brzdovým světlem, nebo agresivně bliká při krizovém brždění. Míru citlivosti akcelerometru lze ručně regulovat ve třech úrovních. Světlo je taktéž možné přepnout do módu blikačky, která se uplatní třeba v mlze. Světla je napájeno z vnitřní baterie, která do dokáže napájet několik měsíců. Celé světlo váží 50 gramů a tak se nijak zvlášť negativně neprojeví na váze helmy.


Helma jako taková je bytelným kusem výbavy. Nejen svou fyzickou pevností, ale i hmotností. 1740 gramů není málo a je to daň za výbavu a funkce, kterými helma disponuje. Je vhodná především pro cestovatele na strojích se vzpřímeným posazem, nebo v mírném předklonu. Důraz je veden na pohodlí, čemuž přispívá i zapínání přes zubatou přezku. U turistické vyklápěčky se nechcete zaobírat DD kroužky a zapínání na přezku je jednoduché a pohotové.

globalmotoNolan N100-5 zapůjčil GLOBALMOTO - výhradní dovozce helem značky Nolan

 

+ bytelné zpracování

+ ovládání sluneční clony

+ přiléhavá konstrukce výklopné části

+ implementace moderních technologií

+ homologace jako uzavřená i jako otevřená helma

 

- otevírání horního větrání

- hmotnost