Když se v roce 2012 objevila myšlenka helmy která má uvnitř tlumiče nárazu, leckdo nad tímto vynálezem kroutil hlavou a věštil start-upu pod jménem 6D jepičí život. Píše se rok 2018 a 6D Helmets se nejen že prodávají, ale i věhlasné firmy začaly její princip kopírovat.

Nejdříve si uděláme krátký výlet do historie helem:

  • 19.5.1935 umírá známý voják T.E. Lawrence, známý zejména jalo Lawrence z Arábie. Ve snaze vyhnout se dvěma cyklistůmi, kteří mu zkřížili cestu, havaroval na svém Brough Superior SS100 nedaleko svého bydliště v Anglii a po šesti dnech v komatu zemřel na mnohačetná poranění hlavy.
  • 26.5.1935 se rozhodl jeden z doktorů (Dr. Hugh Cairns), který Lawrence navštěvoval, že podrobně popíše zranění na hlavě. Pořídil si rozsáhlou dokumentaci a začal se soukromým výzkumem, jak takovýmto zraněním předejít.
  • Rok 1941 - Hugh Cairns šest let hledal dobrovolníky, kteří by nosili jím navržené ochranné helmy. V tomto roce mu poskytla Britská armáda dva "dobrovolníky", kteří testovali jeho helmu vyrobenou z kůže, korku a gumy.
  • 1953 - Prof. C.F. Lombard z Univerzity v Jižní Karolíně navázal na výzkum Dr. Cairnse a vyvinul ochrannou helmu složenou ze tří vrstev. Vnější tvrdá skořápka, pod ní hmota absorbující energii a do třetice vnitřní komfortní vystélka. První modely nepřinášely valné výsledky, ale výzkumu se chytl soukromý kapitál, který vylepšil stávající materiály a v roce....

 

  • 1954 - přišla firma Bell s modelem 500, který se stal pro mnohé etalonem motocyklové bezpečnosti. Vzniklo mnoho firem, které začaly vyrábět ochrané helmy, tu lepší, tu horší a proto v roce...
  • 1957 - vznikla společnost Snell, jako organizace testující bezpečnost helem. Jako memoriál za Williama Snella, který zemřel během automobilového závodu.

  • 1971 - Bell vyrobil první integrální full-face helmu, která byla schválena Departmentem Of Transportation vlády USA (DOT certifikát).
  • -2012 - výrobci vylepšují své helmy. Lepší jsou vnitřní materiály, materiály lépe pohlcující energii nárazu, lepší svrchní materiály skořepiny, řeší se výhled, plexiskla, větrání, barevnost, ale stále jde o jeden a ten samý princip.

 

  • 2012 - Robert Reinsinger, ředitel společnosti vyrábějící cyklistická kola a vybavení navrhuje helmu, která má dvě vrstvy, které jsou od sebe odděleny gumovými tlumiči. Takže je do jisté míry vnitřní vrstva pohyblivá vůči vnější a gumové tlumiče dokáží efektivněji pohltit energii nárazu, než homogenní materiál.

  • 2012 - 2014 - vzniká společnost 6D Helmet, která s pomocí externích finančních zdrojů dotahuje vývoj helmy do finále.

 

2018 - Dirtbike Magazine vyhlašuje nejlepší motokrosové helmy pro rok 2018 a svět se diví. 5 z osmi nejlepších helem do jisté míry využívají principů firmy 6D Helmet. Ať je to systém tlumičů, oddělených vrstev materiálů, které po sobě kloužou, nebo dávají jednotlivým vrsvám určitou míru volnosti. Převádějí sílu nárazu na rotační pohyb jednotlivých vrstev mezi sebou a pomocí tření absorbují energii, nebo pomocí tlumičů energii absorbují přímo.

 

Těch 5 helem si tady krátce představíme:

1. 6D ATR-2

ATR-2 je již druhá generace enduro helem této společnosti. Systém tlumičů dokáže absorbovat energii jak v kolmém směru, tak v úhlech dopadu. Vniřní systém je složen ze dvou vrstev EPS (Expanded PolyStyrene), které jsou spojeny elastickými tlumiči, nebo se o sebe opírají přes kruhové kluzáky. Systém celkem umožňuje 6-ti stupňů volnosti pohybu, podle kterého se helmy jmenují (6D).

 

2. Bell Moto-9 Carbon Flex

Bell je synonymum bezpečnosti a je si vědom faktu, že "kdo chvíli stál, již stojí opodál." Jeho Moto-9 Flex je také složen ze tří vrstev, kdy prostřední vrstva je měkčí a slouží jako přídavná tlumící vrstva. Vrstvy navíc k sobě nejsou nijak fixovány a proto dopad helmy v úhlu způsobí pootočení vrtev navzájem, kdy se energie nárazu přemění v rotační pohyb. Druhá a třetí vrstva je omezena v pootočení pomocí dorazových zámků, takže nemůže dojít k kompletnímu utržení jednotlivách vrstev od sebe (protočení vrstev "kolem dokola"). Svrchní skořepina je tri-kompozitní, složená z karbonu, kevlaru a sklených vláken.

 

3. Fox V3

Původně motokrosová značka vznikla již v roce 1974 a poslední roky se vrhá i do dalších odvětví motopříslušenství. Na motokros ovšem nezapomíná a pro rok 2018 přináší helmu V3, která mimo magneticky ukotveného kšiltu používá kluzné tekutiny mezi jednotlivými vrstvami EPS. Označuje ho jako MIPS - Multi Directional Protection System. Jednotlivé vrstvy EPS jsou navíc s různou hustotou, takže je energie nárazu přenášena plynuleji než přes homogenní vrstvu.

 

4. LEATT GPX 6.5 Carb V16

Leatt velmi blízko kopíruje technologii 6D. Vnější a vnitřní vrstva EPS je spojena kruhovými tlumiči nárazu, které Leatt nazývá turbínou. Sice oproti 6D nepřináší do systému žádnou vlastní myšlenku, ale systém funguje a přináší dobré výsledky.

 

5. SHOEI VFX-EVO

Shoei, japonský výrobce helem, vyrábí již od roku 1959. Ručně vyráběné helmy VFX dostaly novou variantu Evo, která má nově MEDS systém - Motion Energy Distribution System. Systém, kdy je opět mezi jednotlivé vrstvy EPS vložena tlumící vrstva s určitou mírou volnosti, která umožní pohyb jednotlivých vrstev po sobě. Vrstvy jsou k sobě ukotveny pružným materiálem ve formě tuhé želatiny, která využívá podobného principu jako paměťové chrániče firmy 3DO. Shoei k tomu navíc přidává 5-ti vrstvý multikompozit svrchní skořepiny, což dělá z helmy neobvykle bezpečný model.

 

6D přiznává, že helmy má stále ve vývoji. Prozatím se tento systém podařilo odladit jen pro enduro a motokrosové helmy. Pro helmy silniční, kde může docházet k nárazům ve vyšších rychlostech nemají zatím technologii odladěnou. Což je možná pouze otázkou času.